Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Menph


Menph

Aanbevolen berichten

er zijn soms nu eenmaal mensen die het 'irritatie knopje' van anderen snel te pakken hebben...

gezien de reacties scoor je vrij hoog op de irritatie schaal Menph!

 

en nee, ik voel me niet door je aangesproken

ik ben absoluut een voorstander van een leuk debat, maar het afkatten van een 14 jarig meisje vind ik niet echt een leuke binnenkomer.

maar,...dat kon je waarschijnlijk ook niet weten dus dat zal ik je niet aanrekenen

 

uit je verhaal kan ik opmaken dat je ooit eens flink bent afgezeken door een (of meer) zogenoemde 'biologische tuinder'.

dat is natuurlijk echt heel vervelend voor je, maar de wijze waarop je dan iedereen die zich enigzins biologisch noemt daardoor bij de kladden grijpt kan bijzonder storend zijn.

ik moet persoonlijk een beetje om je lachen maar dat is weer een heel ander verhaal...

begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen je, ik geef je alleen een idee over hoe je overkomt...mocht het je interesseren....

 

ik ben zelf een heel gemiddelde tuinierster. dat wil zeggen dat ik geen gifstoffen gebruik als ze niet absoluut nodig zijn. ik noem dat niet echt biologisch tuinieren, dat noem ik boerenverstand....

als je gif in de grond stopt komt het er uiteindelijk toch weer uit.

 

kijk bijvoorbeeld je kat, die had die anjer opgegeten. tja, de kat heeft er misschien niet zichtbaar last van. maar wie zegt dat de jongen van die kat of de jongen daarvan geen problemen krijgen?

zolang daar nog geen bewezen resultaten van zijn heb ik liever geen genetisch gemanipuleerde (of bespoten) groenten.

 

ik wil mijn kinderen of kleinkinderen niet opzadelen met mijn onwetendheid...dat is nou eenmaal mijn mening.

ik teel nou eenmaal liever die anderhalve wortel. tuinieren gaat bij mij niet om de kwantiteit maar de kwaliteit. en ''mijn'' kwaliteit is gifvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Guus D! De kas vooraan op de foto is zes meter lang. De kas daar achter vier. Ook is deze kas behoorlijk hoog. Ong. vier meter. Ze zijn heel solide. Ik heb ze van de vorige eigenaar overgenomen voor € 1500,- Ik kan me nog herinneren dat mijn eerste hobby kasje F 1200,- koste. En dat was echt een DIY (do it yourself) bouwpakket, haha. De vorige eigenaar had de kassen voor hetzelfde geld overgenomen. Mooi, dat je het zo kunt doorgeven.

 

@ Eva

 

Afkatten? Ik confronteer Rantje met wat ze doet. Het is wel erg gemakkelijk om iemand te betichten van tegenspreken en onbeschaafdheid.

Dat is geen basis voor het (willen) leren kennen van elkaars standpunten.

Als je jezelf niet herkend in die 'aanmatigende bio-amateur-tuinder' wind je er dan ook niet over op. Ook ik ben 14 geweest (jaja) en sloeg er op als ik dacht dat iemand me niet moest. Als je wat ouder word kun je beter relativeren en afstand nemen.

Ik zou er echt geen moeite mee hebben als iemand tegen me zij Dynamisch/Regulier tuinierende mensen maar arrogant te vinden. Met hun ''daar spuit ik wel tegen'' en ''dit ziet er niet smakelijk uit, gooi maar weg'' Daar herken ik me in, of juist niet. Waarom iemands mening willen ombuigen naar jou visie?

 

Het boerenverstand mag ik ook graag aanwenden als het op tuinieren aankomt. Ik gebruik zelden chemische bestrijdingsmiddelen. Wel heb ik dit jaar royaal kunstmest (magnesiumkalk) toegepast omdat ik aan het type onkruiden op mijn land kon aflezen dat de grond flink verzuurd was. Waarschijnlijk als gevolg van het onderspitten van verse stalmest. Een teveel aan stikstof laat kalk ontsnappen in de vorm van calcium chloride; een gas. Er was dus een gebrek aan kalk ontstaan. Volgend jaar en het jaar daarop strooi ik dan een handje schelpengrit om het kalkniveau op peil te houden.

 

Jammer dat men genetisch gemanipuleerde planten soms als een bedreiging ervaart. Ik zie vooral kansen. Maar net als met ieder nieuw product is er ook een schaduwzijde. Neem F1 hybriden of 'Superbastards' zoals ik ze liefkozend noem. Het perfecte kind van twee ouders die zelf het product zijn van twee incestueuze families. Met F1 hybriden heb je prachtige oogsten. De hele wereld heeft te eten. Syngenta verkoopt deze relatief dure zaden aan Afrika waardoor er minder honger is. Nadeel is wel dat je F1 hybriden niet opnieuw kunt zaaien. Die nakomelingen zijn weer een mixje van eigenschappen en geven niet meer die superoogst. Afrika is daarmee afhankelijk van Syngenta. Veel F1 planten zijn gepatenteerd. Geen honger versus niet zelfvoorzienend. Willen we dat als samenleving?

 

Genetisch gemodificeerde planten kunnen ook gepatenteerd worden. In de toekomst kunnen bedrijven proberen ons afhankelijk te maken van 'hun product' Willen we dat? De mogelijkheden van genetische modificatie lijken eindeloos. Tomatenplanten die op zout water kunnen groeien. Droogte resistente maisplanten. Iedereen heeft straks te eten, is welvarend en kan meer geld en ruimte vrijmaken voor de natuur. Of wat dacht je van Gentech voor de particuliere markt? Een cocospalm met ingevoerde vorsttolerantie? Een plant die zwavel aanmaakt in haar bladeren zodat ze te gebruiken is als Biologisch gewasbeschermingsmiddel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga deze discussie sluiten. Er lopen inmiddels diverse discussielijnen door elkaar zonder dat precies duidelijk is waarover er gediscussieerd wordt. Daarnaast leiden de discussies tot persoonlijke spanningen tussen leden en dat hoort niet thuis op een forum. Discussie is de kern van een forum maar niet als deze discussie verzand tot een persoonlijke kwestie die op de man af wordt gespeeld en waar men geen oor meer heeft naar elkaars standpunten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...