marjoleinvdh Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Ik heb zo'n twee jaar geleden duivenbonen uit de bio zadendoos geplukt hier. En nu heb ik ze opgekweekt, met name om het zaad te vermeerderen (met 8 kom je niet zo ver) maar nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe je deze gebruikt. Wie kan mij meer vertellen over de duivenbonen? Oogst ik ze vers of gedroogd bijvoorbeeld? (voor de zaadteelt laat ik ze aan de plant drogen het gaat mij hier om het gebruik van de bonen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Laat ze volgroenen en pas oogsten als de planten droog zijn, mocht het slecht regenachtig weer worden en vochtig blijven oogst je ze zo droog mogelijk. Trek de hele plant er uit en hang die onderste boven in trossel op, als de peulen droog genoeg zijn kun je ze van de plant trekken. En de peulen nog te drogen uitgespreid leggen, pas als ze kurkdroog zijn de bonen doppen. Selecteer de mooiste uit, de rest kun je voor de keuken gebruiken. Gedroogd zijn ze net als droogbonen te gebruiken. Welke soort is het? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted June 9, 2021 Author Share Posted June 9, 2021 Dat stond er niet bij. Maar ik begrijp dat je ze altijd als droogboon gebruikt? Of ook vers net als een tuinboon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Als ik zaadgoed moet winnen wel, verse groente en fruit gaat naar Kindergarten en school. Wat overblijft is voor ons thuis, dus telen we maar zoveel mogelijk. Vers kan ook prima, scheeld weer weken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts