geedee Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 So he!!! alleen met tomaten heb je je tuin al overvol denk ik.....maar op zoek gaan naar een volkstuincomplex Miranda!
Kruidje Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Dan komt er van huiswerk niets meer terecht... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Rantje Geplaatst: 11 januari 2012 Auteur Geplaatst: 11 januari 2012 (aangepast) 't Is echt erg...vooral alles invoeren was een ramp.Er zit nog niet echt logica in maar ik kan het er zelf enigzins op terugvinden Ook heb ik van sommige dingen alleen maar een hele kleine probeer-hoeveelheid Maar die tomaten is een ramp, ik kan niet kiezen welke ik zou laten afvallen.Er kunnen er wel een stuk of 4 in de achtertuin...of 5...misschien 6 Komkommers en de stokbonen is ook nog flink puzzelen. Maar goed, ik zie het wel, wil zo veel mogelijk uitproberen. En als ik iets geoogst heb dan kan ik het volgende in dat vak zetten. En als ik dat nou ook nog voorzaai dan scheelt dat natuurlijk in tijd.... Even kijken welke kruiden wat meer schaduw kunnen hebben, die kunnen ook in de achtertuin en dat is sowieso handiger dan voor natuurlijk, lekker dicht bij de keuken! 13 januari 2012 aangepast door Gast http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
geedee Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Ik zou een besjes tomaat, een gewone en een vleestomaat kiezen....en de rest in een pot die je ergens makkelijk kunt verplaatsen....hmmm ik denk dat je toch stapel bakken moet gaan maken....4 hoog
Kruidje Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Een makkelijke Moesflat dus... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
geedee Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Ja moet je doen.... Jorieke kan vast Landleven informeren over een noviteit op moestuingebied ....voor n interview
Rantje Geplaatst: 11 januari 2012 Auteur Geplaatst: 11 januari 2012 Nou misschien kan opa nog een balkonnetje erbij maken of zo Of van het puntdak een platdak maken...dat zou wel weer een hoop extra ruimte zijn! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
geedee Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 En hangbakken maken aan de leuningen van die stoel.....en een dakkapel geheel van glas...heb je meteen een kas....en....en...en...opa krijgt t druk
Helly Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Die moesflat. Wat een uitkomst zal dat zijn Maar even serieus. Er zijn zat mogelijkheden voor meer gebruik van je oppervlakte. Ooit gehoord van deze mensen: http://urbanhomestead.org/ Zij benutten alle ruimte optimaal van hun tuin. Zie foto's op hun site. Good things come in small packages
Rantje Geplaatst: 13 januari 2012 Auteur Geplaatst: 13 januari 2012 En hangbakken maken aan de leuningen van die stoel.....en een dakkapel geheel van glas...heb je meteen een kas....en....en...en...opa krijgt t druk Hihi opa krijgt het idd. druk Zondag komt ie en gaan we eindelijk mijn koude bak die al vanaf september in de kamerstaat in de tuin zetten! We gaan hem vastmaken en hij gaat iets maken dat als het zo heel hard waait ik er een band omheen kan doen.Had al een alarm systeem voorgsteld En die stoelen zijn al weg...hihi 't is alleen nog maar bak in de tuin Misschien dat ik nog iets aan de pergola kan hangen, maar dat geeft dan weer schaduw. Las ergens over tomaten in een hanging basket, zag er wel heel gaaf uit maar volgens mij moet je dan heel vaak watergeven dus de kans dat ik 'm een keertje vergeet is groot...dus dat is niet zo handig misschien. Die moesflat. Wat een uitkomst zal dat zijn Maar even serieus. Er zijn zat mogelijkheden voor meer gebruik van je oppervlakte. Ooit gehoord van deze mensen: http://urbanhomestead.org/ Zij benutten alle ruimte optimaal van hun tuin. Zie foto's op hun site. Zo dat ziet er leuk uit! Heb even op die site zitten neuzen! 't Is wel erg vol dat je amper kan zien hoe het nou precies staat Ik denk dat de oppervlakte in de moestuin al het meest haalbare is om zoveel mogelijk ruimte te kunnen gebruiken. Van de bijna 16m2 is bijna 10m2 grond Komt gewoon omdat de voordeur bereikbaar moest zijn.Scheelt echt gewoon minstens 3 tomatenplanten Voor de sla heb ik al weer wat verzonnen. Er kunnen er 4 in een vak. Ik doe gewoon 4 verschillende soorten in een vak Kan ik ze misschien toch allemaal uitproberen!!! Grootste probleem blijft: de tomaten, komkommers, bonen en peulen.Heb nu een lijst gemaakt met hoge tomaten (12), de meeste dus, struik (5) en mini (2) soorten. En de ruimte is wat beperkt om dus de klimmers neer te zetten. Mini pompoen had ik ook nog en das ook een klimmer verdikkie. Morgen lekker vrij dus dan ga ik echt zaadjes in de grond stoppen! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Kruidje Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Ah, doe de voordeur op slot en laat de mensen achterom komen... is niet erg als mensen door de schaduw lopen. Ik heb toch al voorgesteld om van alle soorten 1 stk te zetten. Dat kan je dan een aantal keren achter elkaar herhalen Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Rantje Geplaatst: 14 januari 2012 Auteur Geplaatst: 14 januari 2012 We gebruiken de voordeur zelf ook nooit Maar ja, de postbode moet wel de post door de bus doen natuurlijk Maandag zag ik dat mijn paprika kleur begon te krijgen, donderdag een foto gemaakt en wat een verschil weer met vandaag! Als hij helemaal rood is dan kan ik hem plukken toch? Links donderdag en rechts 2 dagen later: De ameryllus is echt mooi maar helaas gaat 't wel snel dat hij verwelkt. Ik had het al in het andere topic geschreven, en uitgebreid op m'n blogje maar heb dus de potjespers gebruikt! Superleuk om te doen, simpel en snel! Nu nog zaadjes erin doen, heb ik nog steeds niet gedaan http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
heidike_21 Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 @ Miranda : Ik heb ook een amaryllis maar zo'n groot exemplaar .Zo eentje dat 4 bloempjes krijgt aan 1 steeltje Het zijn roze bloemen !!Geweldig hoor die plant , ik denk dat ik er nog enkele ga zetten http://axelsmoestuin.weebly.com/
Helly Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Ooit gehoord van deze mensen: http://urbanhomestead.org/ Zij benutten alle ruimte optimaal van hun tuin. Zie foto's op hun site. Zo dat ziet er leuk uit! Heb even op die site zitten neuzen! 't Is wel erg vol dat je amper kan zien hoe het nou precies staat Voor de sla heb ik al weer wat verzonnen. Er kunnen er 4 in een vak. Ik doe gewoon 4 verschillende soorten in een vak Kan ik ze misschien toch allemaal uitproberen!!! Grootste probleem blijft: de tomaten, komkommers, bonen en peulen.Heb nu een lijst gemaakt met hoge tomaten (12), de meeste dus, struik (5) en mini (2) soorten. En de ruimte is wat beperkt om dus de klimmers neer te zetten. Mini pompoen had ik ook nog en das ook een klimmer verdikkie. Het is idd erg vol daar bij die mensen in de tuin. Maar als je dan leest dat ze er met 4 volwassenen het hele jaar van eten, en zelfs verkopen in hun kraampje op de veranda en aan restaurants in de omgeving dan is dat uiteraard logisch. Ze verkopen als ik de foto's bekijk heel veel sla. En ik blijf die foto's steeds bekijken om te zien hoe het is ingedeeld. Maar ze hebben toch nog genoeg ruimte om ook kippen, eenden en dwerggeitjes te houden achter het huis. En ze hebben ook nog een terras en dergelijke dingen. Zoals je ziet moet je wel heel slim zijn om zoveel te kunnen op zo weinig ruimte. Heel knap vind ik dat En ik ga ook proberen zoveel mogelijk in mijn tuin te krijgen. Zo wil ik denk ik dit jaar de slakropjes en andijvie tussen de fruitbomen/struiken in. En de kruiden komen in een bak aan de schutting. Dat scheelt al weer heel veel ruimte. De ruimte is er, je moet er alleen mee weten om te gaan. Ik denk dat je daar gaandeweg mee leert omgaan. Dat van die 4 soorten sla vind ik ook wel een leuke oplossing. Ik doe gewoon 5 zaadjes in 1 vak en als we sla eten haal ik overal de grote blaadjes eraf om te eten en daarna groeit de rest weer verder. Zo ook de andijvie. Good things come in small packages
Kruidje Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Geweldig hoor die plant , ik denk dat ik er nog enkele ga zetten Als je het goed doet worden het er vanzelf meer. Ik heb nog steeds nakomelingen van een Amarillys (wit met lichtroze - keimooi) die we 15 jaar geleden voor onze verloving hebben gekregen. Geen idee eigenlijk of ik het origineel ook nog heb. Op het moment bloeien ze niet omdat ik ze niet goed behandeld heb de afgelopen 2 jaar. Hebben wel jarenlang ieder jaar gebloeid en ik heb er velen als kado weggegeven. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Rantje Geplaatst: 14 januari 2012 Auteur Geplaatst: 14 januari 2012 @ Miranda : Ik heb ook een amaryllis maar zo'n groot exemplaar .Zo eentje dat 4 bloempjes krijgt aan 1 steeltje Het zijn roze bloemen !!Geweldig hoor die plant , ik denk dat ik er nog enkele ga zetten Uit die ene bol komen 2 grote stengels en ze bloeien beide nu! Nou ja de eerste is al weer aan het verwelken maar er zitten ook 4 super grote bloemen aan een stengel! Als je het goed doet worden het er vanzelf meer. Hoe doe je dat??? Ik vind hem echt erg mooi!!! En de kruiden komen in een bak aan de schutting. Dat scheelt al weer heel veel ruimte. De ruimte is er, je moet er alleen mee weten om te gaan. Ik denk dat je daar gaandeweg mee leert omgaan. Dat van die 4 soorten sla vind ik ook wel een leuke oplossing. Ik doe gewoon 5 zaadjes in 1 vak en als we sla eten haal ik overal de grote blaadjes eraf om te eten en daarna groeit de rest weer verder. Zo ook de andijvie. Heb het al een paar keer gezien maar ik ben bang dat doordat het kleinere potjes worden en ik niet altijd even goed oplet met water geven dat dat dan vast niet gaat werken. Ben wel aan het kijken welke kruiden er in schaduw/halfschaduw kunnen/mogen...De achtertuin heeft veel schaduw namelijk. Wil ze ook een beetje bij elkaar hebben, lijkt me best handig! Ik pluk ook de buitenste bladeren eraf...gaat heel goed en je doet echt weken met een krop. Uiteindelijk ziet 'ie er wel wat apart uit, dan heeft 'ie zo'n lange kale steel En dan lekker van alle soorten een paar blaadjes, is heel vrolijk!En ik heb een soort van van kou houdt en een die het met 40 graden ook prima naar z'n zin zal hebben Nou heb ik al die potjes zo leuk gemaakt maar ik loop vast in m'n hoofd.Heb nog geen zaadje erin zitten en weet gewoon echt niet meer wat ik nu wilde gaan zaaien.Van de week een hele lijst op de computer gemaakt, nergens meer terug te vinden Al dat werk voor niks Misschien is morgen wel de koude bak eindelijk op zijn plek en dan gaat er spinazie in!!!!!!!!! Én de plantuitjes die ik Jeanne gekregen heb!!! M'n moeder zat me net een beetje te pesten hoor, ik heb een moestuin-burnout http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Kruidje Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Er zijn een hele hoop kruiden die het graag wat droger hebben. Die zouden waarschijnlijk in een kleinere bak aan de schutting kunnen overleven. Je zult waarschijnlijk toch regelmatig naar je grotere bakken gaan kijken. Er zijn redelijk wat kruiden die van halfschaduw houden of het tenminste tolereren. Als ik me niet vergis zo uit m'n hoofd: peterselie, bieslook, kervel, zuring, citroenmelisse. Was het niet ook dat sommige koolsoorten halfschaduw leuk vinden? Als je een Amaryllis wilt houden moet je na de bloei de stengel laten indrogen en dan verwijderen. Ze krijgen dan lange groene bladeren (niet zo heel erg mooi vind ik) en willen regelmatig water en voeding (beiden lukt me niet altijd). Ze hebben voeding nodig om opnieuw te gaan bloeien. Dit zal meestal niet meer zo uitbundig zijn als toen ze uit de winkel kwamen. Ze worden namelijk ontzettend zwaar bemest voor de verkoop. Een bloemstengel met 4 bloemen erop is wel realistisch. Ik zet ze tegenwoordig in de zomer altijd buiten. Vroeger bleven ze gewoon op een zonnige vensterbank staan. In juli/augustus laat je ze indrogen en haal je ze later uit de pot (wortels eraanlaten). Ze moeten even rusten voordat je ze weer in nieuwe grond oppot. Voor het oppotten dode onderdelen eraf halen en bol met wortels enkele uren in lauw water zetten. Let op dat je ze maar half in de grond zet anders bloeien ze niet. Weinig water tot dat ze bladeren laten zien. Het is niet altijd te voorspellen of je eerst een bloemknop of eerst wat bladeren te zien krijgt. Op een dag zul je kleine blaadjes aan de zijkant zien verschijnen. Dit is een nieuwe bol en die laat je eerst even zitten. Als hij zelf redelijk wat wortels heeft kan je hem verwijderen van de moederplant en na enkele jaren zal deze bol ook zelf bloemen geven. Je moet de bollen trouwens in aparte potten zetten anders houden ze elkaars groei tegen. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
geedee Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Als je nou een deel van je lijstje in je hoofd af hebt....zet je het gewoon hier even neer in jouw topic....raakt niet verloren en je vind het altijd terug en kunt het zo nodig bewerken.....is da wa??goede med tegen burnout
Helly Geplaatst: 15 januari 2012 Geplaatst: 15 januari 2012 Degenen die al gezaaid hebben deze maand hebben waarschijnlijk tomaten, paprika's en pepers gezaaid. Die hebben even tijd nodig om op te komen. Sla kan je ook zaaien. Al zal je t in een potje in de keukenvensterbank zetten om af en toe een blaadje vanaf te scheuren.Je zou ook kruiden kunnen zaaien die lang duren voor ze ontkiemen. Rozemarijn en tijm bijvoorbeeld Good things come in small packages
Rantje Geplaatst: 16 januari 2012 Auteur Geplaatst: 16 januari 2012 Er zijn redelijk wat kruiden die van halfschaduw houden of het tenminste tolereren. Als ik me niet vergis zo uit m'n hoofd: peterselie, bieslook, kervel, zuring, citroenmelisse. Was het niet ook dat sommige koolsoorten halfschaduw leuk vinden? Dank je wel voor het meedenken! En voor de Amaryllis uitleg Ga het proberen! Ik moet me nog wat meer gaan inlezen over al die kruiden. Ook hoeveel water ze wel of niet willen enzo. Van de citroenmelisse heb ik geen zaadjes, wel een plantje in de keuken wat het steeds slechter gaat doen helaas. Is er een manier om hem nog te redden? Het lijkt alsof de blaadjes uitdrogen, worden bruinig. Misschien geef ik hem te veel of weinig water?Dacht dat het misschien een idee is om hem uit zijn potje te halen en in een nieuw potje te zetten met wat verse grond. Is potgrond geschikt of houdt 'ie van een andere samenstelling? Als je nou een deel van je lijstje in je hoofd af hebt....zet je het gewoon hier even neer in jouw topic....raakt niet verloren en je vind het altijd terug en kunt het zo nodig bewerken.....is da wa??goede med tegen burnout Das wel een goed idee! Alles wat ik lees wil ik altijd even checken of het wel klopt, er staan soms echt van die onzin dingen tussen. Maar dat kost zoveel tijd! En tijdens het zoeken kom ik weer andere leuke dingen tegen, resultaat: verdwaald op het internet Maar idd. als ik het hier neerzet krijg ik vanzelf nog wel tips erbij. Degenen die al gezaaid hebben deze maand hebben waarschijnlijk tomaten, paprika's en pepers gezaaid. Die hebben even tijd nodig om op te komen. Sla kan je ook zaaien. Al zal je t in een potje in de keukenvensterbank zetten om af en toe een blaadje vanaf te scheuren.Je zou ook kruiden kunnen zaaien die lang duren voor ze ontkiemen. Rozemarijn en tijm bijvoorbeeld Paprika, peper en de aubergines wilde ik al gaan proberen.Denk dat ik met de tomaten enzo beter even kan wachten omdat ik ze echt niet zolang goed kan houden in huis. Weinig raam met zonlicht...veel planten dus ik denk dat het dan mis gaat.Dat met die sla is ook wel leuk!Wilde binnen gaan zaaien en als het dan goed gekiemd is in de koude bak zetten. Maar een plantje binnen houden is ook wel erg leuk! Tijm heb ik 3 soorten van, Steentijm, citroentijm en thym? Waarom die laatste met een h is geschreven weet ik eigenlijk niet, latijnse naam is Thymus Vulgaris. De citroentijm begint ook met Thymus (Pulegioides) maar de Steentijm heet Calamintha grandiflora De rozemarijn in de tuin is een beetje een rare plant geworden.Had in juli al drie stekjes in een pot gedaan. Zien er goed uit.Zou ik die nu binnen ook kunnen stekken? Dus een paar takjes in een potje in de keukenzetten? Verder ben ik ziek.... Was gister ook al de hele dag niet lekker.Mama en opa hebben wel lekker gewerkt hoor. De bak waar mijn koude bak op moet komen is gevuld met de grondmix.Opa gaat nog even een zak met GFT compost erbij halen, eindelijk hadden ze die weer bij de Hornbach De koude bak is helemaal in elkaar maar staat nog binnen op de eettafel. Ze moeten nog iets bedenken om hem vast te zetten.Ook staat eindelijk mijn nieuwe compostvat in elkaar! Daar hebben we de grond mee gemixed en dat ging best goed! Was minder werk zo 't Is zo'n draaibaar ding, best leuk! Morgen gaat opa ook de bak langs de muur van het huis proberen vast te zetten, kunnen we die ook vullen. Daar moeten m'n erwten in komen! Misschien een domme vraag, ik heb van iemand wat tuinboonzaadjes gekregen. Heb je daar ook hoge en lage versies van? Ik heb wel onthouden dat ze in februari gezaaid mogen worden. Maar heb geen idee hoe hoog ze worden Ga zo mijn lijstje wat ik nu kan gaan zaaien hier neerzetten! Oh ja, gister is de prei al opgekomen, 6 kleine dubbelgevouwen grassprietjes steken eruit http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Kruidje Geplaatst: 16 januari 2012 Geplaatst: 16 januari 2012 Ah, ook al ziek - beterschap. Ik lig hier ook maar een beetje op de bank te niksen. Jammer van de mooie zon daarbuiten. Citroenmelisse is in de volle grond echt onkruid. Hij staat hier behoorlijk in de schaduw in niet zo beste grond en redelijk droog en doet het nog goed. En zaait zich ieder jaar uit. Kom je op de moestuindag? Dan wil ik je wel een plantje geven. Kijk voor beschrijvingen van de kruiden even in het topic in "Kruiden". Daar heeft Marinus heel veel informatie voor ons verzameld. Tuinbonen zijn inderdaad hoog of laag. Dus afhankelijk van wat je hebt worden ze onder 1m of boven 1m Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Rantje Geplaatst: 16 januari 2012 Auteur Geplaatst: 16 januari 2012 Ah, ook al ziek - beterschap. Ik lig hier ook maar een beetje op de bank te niksen. Jammer van de mooie zon daarbuiten.Dank je! ben jij ook zo vreselijk moe?????????????? Ook beterschap!'t Zonnetje schijnt hier ook lekekr maar er ligt ijs op de vijver...dus volgens mij is het gewoon ijskoud Ga zo lekker even met de hond wandelen, maar doe wel warme kleren aan hoor! Citroenmelisse is in de volle grond echt onkruid. Hij staat hier behoorlijk in de schaduw in niet zo beste grond en redelijk droog en doet het nog goed. En zaait zich ieder jaar uit. Kom je op de moestuindag? Dan wil ik je wel een plantje geven. Oké, dan heeft 'ie nog kans hahaha. Ga er een stukje van verplanten zo!Ik had wel over de moestuindag gelezen en het lijkt me erg leuk maar het is een beetje te ver weg. En ik ben eigenlijk een heel verlegen typje Dus of ik het tussen allemaal vreemde mensen nog wel leuk vind...hihi ja ja, ik weet het, maar ben echt een beetje een muts met dit soort dingen! Al gaat het al beter dan eerst hoor, begin echt wel wat zelfvertrouwen te krijgen! Kijk voor beschrijvingen van de kruiden even in het topic in "Kruiden". Daar heeft Marinus heel veel informatie voor ons verzameld.Ga er meteen even heen... Tuinbonen zijn inderdaad hoog of laag. Dus afhankelijk van wat je hebt worden ze onder 1m of boven 1m Dat heb ik weer Ga zo wel even eenberichtje sturen naar de persoon van wie ik ze gehad heb. Hopen dat ze verpakking zelf nog heeft! Weet ik ook gelijk welk soort het is. Nu is het een boterhammenzakje met de naam tuinboon http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
geedee Geplaatst: 16 januari 2012 Geplaatst: 16 januari 2012 En ik ben eigenlijk een heel verlegen typje Dus of ik het tussen allemaal vreemde mensen nog wel leuk vind... HALLOOOOOOHHHH...tegen die tijd zijn we helemaal geen vreemden meer....(ik ken ook niemand daar...hou jij mijn handje vast??hihi ) Komt mams toch gewoon gezellig mee
Kruidje Geplaatst: 16 januari 2012 Geplaatst: 16 januari 2012 Om de citroenmelisse nu uit de keuken in de tuin te planten lijkt me geen goed idee. Dat overleeft dat kasplantje namelijk niet. Eerst minstens 10 dagen afhaarden met minder koud weer overdag buiten en dan buiten planten als het 's nachts niet steeds vriest. Misschien mocht het onverwachts toch vriezen tijdelijk beschermen tot dat de plant gewend is (ah, eerste bewoner voor je koude bak?). Precies, straks hebben we al zoveel samen gelachen dat je niet meer verlegen hoeft te zijn... Ik ben niet zo zeer moe. Als ik opsta voel ik me niet lekker en als ik te lang doorga krijg ik pijn in m'n nek. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 januari 2012 Geplaatst: 16 januari 2012 kom op Miranda, we hebben nu al zoveel geschreven, ik heb ook niet zo'n grote mond hoor. je hoeft toch niet verlegen te zijn. Je praat met verstand van zaken en je humor lijkt mij leuk En je weet dat ik het heel leuk zou vinden als je zou komen, ja van iedereen eigenlijk, kijken wie bij welke naam hoort Groetjes
Aanbevolen berichten