jeanne-heijmans Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Nou die wil ik ook,schrijf het gelijk op, kan in Maart toch ook nog gezaaid worden? Quote
Rantje Geplaatst: 12 februari 2012 Auteur Geplaatst: 12 februari 2012 Eind maart/begin april moet je tomaatjes pas zaaien Jeanne! En ik heb zaadjes dus kan ik eindelijk jou eens wat sturen! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 (aangepast) helemaal super Hé Miranda ik wil er maar een zetten door ruimte gebrek, ben net zo aan het puzzelen als jij, dus als je er 3 op stuurt, is het goed hoor. heel veel dank. 12 februari 2012 aangepast door Gast Quote
freggel Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Nou ben ik niet zo thuis met het zelf winnen van tomatenzaden en weet dus niet of ze kiemkrachtig zijn. Ik meen dat je van sommige rassen niet kunt winnen? Maar mocht dat wel zo zijn: ik heb een hoop verschillende tomaten en ik zal dit jaar eens gaan proberen wat zaden te winnen. Deze zal ik dan in de zadendoos doen voor andere liefhebbers. Quote blog/freggel/
Rantje Geplaatst: 13 februari 2012 Auteur Geplaatst: 13 februari 2012 Jeanne, ze zijn al op de post, dus morgen heb je ze in huis! @Freggel Als het goed is kan je overal zaad van oogsten MAAR de F1 hybrides geven vaak planten die niet de eigenschappen hebben als de moederplant.Maar bij sommige hybriden schijnt het ook gewoon goed te gaan. En als zaden onderling hebben kunnen kruisen kan je een totaal ander plantje krijgen. Geen idee hoe het zit met kruisbestuiving en tomaatjes Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
freggel Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 I know. Ik lees nu inderdaad dat ik in mijn bericht "kiemkrachtig" geschreven had. Ik bedoelde "soortvast". Ik weet alleen niet van welke soorten ik veilig zaad kan winnen om te garanderen dat ik dezelfde vruchten ga krijgen uit het zaad (ik mis veel beschrijvingen en volledige namen). Maar daar duik ik tegen die tijd wel eens in. Quote blog/freggel/
Rantje Geplaatst: 13 februari 2012 Auteur Geplaatst: 13 februari 2012 Die Millefleur zou moeten kunnen, ik heb het zaad van Diana, dus eigengewonnen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
RvO Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Geen idee hoe het zit met kruisbestuiving en tomaatjes Tomaten doen meestal aan zelfbestuiving, maar kruisbestuiving komt ook voor (bron: VELT handboek) MAAR de F1 hybrides geven vaak planten die niet de eigenschappen hebben als de moederplant. Maar bij sommige hybriden schijnt het ook gewoon goed te gaan.Je krijgt altijd een mengseltje van eigenschappen van eigenschappen van "pa en moe" van die F1. Soms valt dat mee, soms wordt het een zooitje, soms levert dat een grappige variant. Gokje dus. Quote
Frans Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Geen idee hoe het zit met kruisbestuiving en tomaatjes Als de stamper van de tomatenbloem zich binnen de meeldraadbuis bevindt , en dat is bij de meeste rassen het geval , dan is de kans op kruisbestuiving bijzonder klein. Bij sommige rassen steekt de stamper echter buiten de meeldraadbuis uit en dan is er een veel grotere kans op kruisbestuiving en dus verbastering. Door goed naar het bloemetje van een tomaat te kijken kun je dus al zien of er al of niet een reële kans op verbastering bestaat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
wouttie75 Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Ik zou ook een beetje kijken naar de groeiduur van de tomaat, als je alleen buiten teelt is de kans op Phytoftora groot, helemaal als we een vochtige/natte zomer krijgen. Als die eenmaal toeslaat in je paradijs tuin waar toch veel tomaten op elkaar staan eindigen de meeste in de groene bak. Dit gebeurde mij 2 jaar geleden, na een heel voorjaar van dieven, watergeven opbinden etc. Ik had stevig de pest in !Dus het lijkt mij, hoe eerder hoe beter. P.s. als iemand nog 3 zaadjes millefleur over heeft houdt ik mij ook aanbevolen om eens te proberen. Ik heb 3 soorten struiktomaten gekozen dit seizoen en de meeste vroege struiktomaatjes. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Rantje Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Geplaatst: 14 februari 2012 De meeste van de rassen die ik heb zijn vroegrijpend.Daar had ik op gelet omdat ze buiten komen natuurlijk. Nou ja, 't is zijn er zo veel dat er vast wel een paar lekkere tomaatjes gaan geven! Jammie! Afgelopen zomer had ik wel tomaatjes maar dit is de eerste keer dat ik ze zelf ga zaaien!!! Met een beetje mazzel heb ik over een paar maanden een tomaten-paradijs Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 O Miranda, ik ook, heb nu al 3 verschillende[dank zij jou ook] weet niet nu nog niet waar ik ze allemaal kwijt kan, maar moet lukken veel te leuk. Heb vandaag nog op de site van Diana en Ruud gekeken, wist niet dat er zoveel soorten bestonden zeg. Maar goed eerst dit jaar, en volgend jaar zien we wel weer, wat er nu niet goed gaat, doe ik er volgend jaar weer uit. Meloen is ook het eerste jaar voor mij, ben zo benieuwd. Quote
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Snap je nu dat ik niet kan kiezen Maar fijn dat de zaden aangekomen zijn! Even wachten nog met zaaien hoor Jeanne, de plant moet sterk en gezond zijn om zoveel vruchten te kunnen dragen! Op zich nemen ze niet zoveel ruimte in, als je ze kan laten klimmen.Welke soorten heb je nog meer? Deze lijkt me ook erg leuk, heb er nog een paar met dezelfde eigenschappen.Maar ook een paar dwergrassen, dus die frommel ik wel ergens tussen. Jorieke schreef dat er aan de voet nog wel wat anders kon groeien.Zit dat dan niet in de weg met wortels? Verder had ik gelezen over watergeven in een soort van ring. Te koop en makkelijk zelf te maken.Kan het nergens meer vinden maar kan iemand uitleggen waar het nu precies voor dient? Ik ga zo aan het boekje van Peter Bauwens beginnen, 2 tomatenboeken van hembij de bieb gehaald! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Oeps Miranda, heb ze gisteren al gezaaid, mijn andere doen het ook goed,en dacht waarom niet. Verder heb ik de red cherry large, en tini tim ook een struik tomaat,die komen tegen de zuid kant,met een klein afdakje er boven, als ze in bloei staan, zal ik wel een foto maken, ja het wordt nog een hele puzzel, van waar laat ik het? Toch maar een stukje tuin inpikken Quote
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 En ik maar denken dat ik ongeduldig ben Maar dat het nu goed gaat is logisch...maar zie ze maar goed te houden tot half mei. Mijn idee daarover is dat je beter en kleinere maar gezonde plant kan hebben, groeien doen ze namelijk toch wel vrij vlot, dan een grote maar verzwakte plant. Die zijn gevoeliger voor weersomstandigheden en ziekten.En m'n tomaten paradijs moet geen zorgelijke toestand worden natuurlijk! Die Red Cherry ken ik niet. De Tiny Tim is heel klein, 30 cm breed en 30 cm hoog. Lijkt me ook een leukerd! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Als je zaadjes wilt hebben of voor volgend jaar van de red cherry large,dan laat je het maar even weten. Ja ik zaai in maart nog een keer, ik kijk wel even, deze moeten eerst straks nog afgehard worden. van lieverlee, nu nog niet hoor. Quote
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Afharden moeten ze allemaal, ook als je in april zaait Maar het is wel te proberen natuurlijk, dan zou ik die andere eind maart/begin april pas doen, kan je misschien ook het verschil zien En natuurlijk zaadje voor volgend jaar bewaren want ik weet zeker dat je 'm het jaar erop ook weer wilt!!! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 @wouttie75 Ik kan evt. wel ruilen, maar ik heb er wel maar weinig Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 De stuiktomaatjes, wil ik sowieso weer volgend jaar, red cherry large weet ik nog niet. Quote
wouttie75 Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 Kijk maar, ik heb voor komend seizoen voldoende, als iemand wat zaden van de Millefleur over heeft (2 of 3 ) houdt ik me aanbevolen. In ieder geval bedankt.! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.