Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De afgelopen dagen heeft het zoveel geregend dat het grondwater in de kas flink hoog heeft gestaan, de grond is nog steeds behoorlijk vochtig. Nu zie ik bij een aantal tomatenplanten dat de toppen en bovenste bladeren slap gaan hangen. Komt dit nog goed of zijn ze verloren?

Geplaatst:

Ik vind dit wel zorgelijk, hoor.

Je verwacht geen slappe topbladeren bij voldoende vocht. Maar bij een overdaad aan vocht in de Zeelandse klei (? waar zit je precies?) kan dit wel, want opname van water en zouten is een actief proces en daarvoor is dus zuurstof nodig. Bij een verzadigde bodem kunnen de plantenwortels geen zuurstof meer uit de bodem halen en kunnen de wortels gaan rotten.

Als de wortels gaan rotten dan duidelijk dat topbladeren kunnen gaan hangen. Ik weet niet of het gaat helpen, maar beluchtingsgaten prikken is een optie. 

Als het grondwater gaat zakken, kunnen de wortels zich misschien herstellen. Zoals @RobOaangeeft zijn het grote drinkers en snelle groeiers, maar dan moet de bladverdamping ook op orde zijn en nu zet de plant zijn huidmondjes dicht (overlevingsstrategie), lijkt me.

• Like 2
Geplaatst:

Ik zit wel in Zeeland, maar niet op klei, meer zand. Het zijn alleen de bovenste bladeren die hangen, er zitten nog een aantal gezonde bladeren onder. Het is ook niet bij alle planten. De grond is nog steeds tot de bovenlaag vochtig,  maar niet dat de planten staan te soppen.

Ik wacht het maar af, fingers crossed. En de deur van de kas wijd open.

Bedankt voor jullie reacties.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...