Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vorig jaar steeds voorgenomen een eigen kweek topic te starten maar steeds niet van gekomen...

Dus dit jaar maar vroeg mee beginnen, nu ik ook tapatalk kan gebruiken kan ik zo update's doen vanaf mijn telefoon, dus ook een stuk makkelijker bij te houden!

Inmiddels alweer een tweede zaai ronde gedaan vorige week, verschillende pepers, paprika's en voorzichtig de eerste tomaatjes gezaaid. Deze staan in een verwarmde kast onder groeilampen op dit moment.

Vorig jaar had ik twee peperplanten (cayenne) en paprika's en was daar wel heel enthousiast over, dus daar heb ik dit jaar veel meer van.

Het is de bedoeling dat alles in verhoogde bakken en potten komt dit jaar, het meeste in de achtertuin en het 'lelijke' spul voor op het dakterras.

Mijn zadenlijst tot nog toe:

Fruit:

Ananaskers - Dwerg - Physalis pruinosa

Ananaskers - Physalis peruviana

Meloen - Charentais

Pepino - Meloenpeer

Watermeloen - Sugar Baby

Groente:

Aubergine - Antares

Aubergine - Baby Belle F1

Aubergine - Kermit F1

Biet - Cylindra

Biet - Detroit

Bloemkool - Herfstreuzen

Broccoli - Premium Crop F1

Courgette - Ambassador F1

Courgette - Black Beauty

Courgette - Eight Ball

Courgette - Gold Rush F1

Courgette - minipak

Eikenbladsla - Rood

Erwt - Mr. Big

Kiwano

Klimmende Boon - Fasold

Knolvenkel

Komkommer - Lemon

Komkommer - Marketmore

Komkommer - Muizenmeloen

Kropsla - Hilde 2

Kropsla - Tom Thumb

Mangetout

Okra

Paksoi - Ivory F1

Pastinaak

Pluksla - American

Pompoen - Green Hubbard Warted Chicago

Pompoen - Squash Rollet

Radijs - French Breakfast

Rode Kool - Langedijker vroeg

Rucola - Wilde

Selderij - Tall Utah

Spinazie - Lazio F1

Stamslaboon - Cherokee Wax

Stamslaboon - Modus Ursus

Stamslaboon - Purple Teepee

Stamslaboon - Speedy

Stengelui - Ishikura

Ui - Long de Florence Simane

Wortel - Solar Yellow

Wortel - Cosmic Purple

Wortel - Red Samurai F1

Wortel - Amsterdamse Bak / Doceur

Wortelpeterselie - Halflange

Kruiden:

Alfalfa

Basilicum

Basilicum kaneel

Basilicum citroen

Bieslook

Bladkoriander

Bonenkruid

Citroengras

Dille - Compact

Dille - Grote

dropplant - agastasche (soort onbekend)

Mungbonen - Tauge

Oregano

Papaver Somniferum

Peterselie - Triplex

Peterselie - donkergroene krul

sesamzaad

Salie

Snijselderij

Stevia Revaudiana

Tijm - Charn - Citroentijm

Tijm - Franse

Tijm - Wintertijm

Tuinkers

Venkel

Pepers/paprika's:

Big Jim

Black Hungarian

Blok Geel

Blok Oranje

Blok Rood

Cayenne Peper

Chocolate Beauty F1

Gourmet Oranje F1

Healty

Jalapeno Early

Jalapeno Green

Madame Jeanette Rood

Monkey Face

Nocturne

Pasilla Bajio

Peperone

Pimiento del piquillo

Pimiento de Padron

Puntpaprika (Rood)

Red sweet Cherry

Snoeppaprika Oranje

Spaanse Peper

Sweet Banana

Sweet Cayenne

Sweet Pickle

Tinkerbell

Tomaten:

Ace 55 VF

Blueberry

Brandywine Pink

Calabash Purple

Cherokee Purple

German Johnson (regular leaf)

Great White

Green Zebra

Hamson (DX-52-12)

Hillbilly

Marvel Striped

Minibell

Pick-a-tom

Roma

San Marzano

Tiny Tim

Yellow Pear

(Met het knippen en plakken van de lijst miste ik nog ea, dus zal hem vanmiddag nog een keer nalopen.)

aangepast door Gast

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:
Wat een zadenlijst

Ja, nou, met het knippen en plakken van mijn lijstjes dacht ik hetzelfde, misschien wat te fanatiek aan het verzamelen geslagen...

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

En je wilt het nog wel allemaal in je achtertuin doen. Ben benieuwd hoe je al die soorten erin krijgt!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja... Nou... Uh... Komt vast wel goed!

Geplaatst:

Mooi lijst(je) hoor! Lijkt heel erg op de mijne...ook zo belachelijk lang

Ik had ergens wel hele mooie foto's gezien die volgens mij van jou waren!

Bonen in zo'n langwerpige balkon bak enzo? Dat zag er heel goed uit!

Hoe groot is de achtertuin precies?

Ga wel even goed meekijken bij jou...tips enzo voor zoveel mogelijk op een kleine ruimte proppen heb ik nou net nodig!

Met de tomaatjes wacht ik nog even met zaaien, ik heb ook geen lampen ofzo dus die kan ik dan niet goed in het licht zetten en ik had begrepen dat je dan alleen maar zwakkere planten zou krijgen.

En ik weet ook niet zo goed waar ik ze in huis kwijt moet. In de voorkamer is de vensterbank 1.40 breed en daar staat wel zon op. Achterkamer zelfde maar, maar geen zon.

Ik wilde wel zo'n daglichtlamp maar die zijn wel erg duur zag ik.

Nou ja, succes met al je plannen! Een beetje normaal voorjaar en zomer en het komt vast wel goed!

Geplaatst:

Ja, heb idd bonen in die bakken gehad, ben dit jaar van plan het weer te doen maar dan in een soort 'bonen' flat, met balken en latten wil ik een stellage maken waar 4 bakken in komen (heb ook vier soorten bonen), hetzelfde wil ik gaan doen met de aardbeien denk ik. heb nu nog enkel 1 ras en wil dit jaar gaan uitbreiden. mijn dochtertje vraagt elke dag of er al weer aardbeien groeien dus daar wil ik er flink meer van gaan zetten dan vorig jaar.

Mijn tuin is op zich redelijk, we wonen gewoon in een rijtjeshuis maar helaas kan ik hier niks in de grond zetten want alles gaat dood hier, er zit een soort dikke klei laag op zo'n 30 cm diepte en als het regent staat alles hier onder, alles wat in de volle grond stond vorig jaar is dan ook weggeschimmeld, vandaar dat alles in verhoogde bakken en potten komt weer. zelfs het gras wat we gelegd hebben werd halverwege het seizoen alweer geel... wat niet heel erg is want dan heb ik dit jaar meer ruimte

In de voortuin hebben we ook nog een plantenbak en daar zal ik ook nog wat in zetten dit jaar, waarschijnlijk enkele pepersoorten, de mooiste en dan maar hopen dat er niks gejoept wordt.

Geplaatst:

Op 30 cm diepte kom je klei tegen? En daarboven? Teelaarde, zandgrond?

Misschien dat de kleilaag tijdens bouwwerkzaamheden in het verleden sterk verdicht is. Ook kan een zgn. ijzerlaag zorgen voor de overlast.

Misschien de moeite waard om te onderzoeken? Met een diepfrees of grondboor is het euvel allicht te verhelpen.

Geplaatst:

ijzerlaag zou ook nog wel eens kunnen, huizen zijn hier 11 jaar geleden gebouwd ongeveer en door die laag is bijna niet heen te komen, heb ooit een grondboor gebruikt om een paal de grond in te werken en kreeg die grondboor bijna niet meer schoon.

omdat ikzelf de ziekte van bechterew heb en dus ook niet in staat ben om zelf vanalles af te graven en te vervangen heb ik maar besloten het zo te laten. verhoogde bakken is dan zelf beter in mijn geval.

daarboven ligt hoofdzakelijk zand (er lag bestrating overal met 2 kleine borders toen wij hier kwamen wonen), ik heb vorig jaar een stuk bestrating verlegd en in het midden van de tuin aan 1 kant gras gelegd zodat mijn dochtertje en straks ook mijn zoontje er kunnen spelen. echter dat gras is nu bijna helemaal geel, we hebben het toen zo ver mogelijk afgegraven en volgestort met tuinaarde en potgrond, in het begin ging het heel goed maar toen heeft het heel veel geregend en het leek wel een moeras, verschrikkelijk, op andere plaatsen oa een druif geplant en ook daar moeras... was het al een week droog en nog als ik onder die druif een gat groef van 20 cm dan stond het binnen 10 sec vol water... water loopt gewoon niet weg hier. dus ik hou het lekker bij mijn bakken en potten denk ik.

wel ga ik nog een afdak maken voor de tomaten, paprika's en aubergine's.

Geplaatst:
Zo zeg een super lange lijst, ben ook benieuwd, hoe jij dat allemaal voor elkaar kan krijgen, kan ik weer wat leren.

nou, voor mij is het het tweede jaar en 75% van de soorten zijn nieuw voor mij dit jaar, dus eigenlijk hoop ik veel te leren dit jaar... lol

vind het wel een uitdaging, vorig jaar alle tomaten grandioos mislukt maar juist de soorten waarvan iedereen zei dat ik er niet aan moest beginnen waren een groot succes, waaronder de aubergine's (had maar 1 plant maar toch)

Geplaatst:
Wat lastig met die grond

Grondtest laten doen ivm dat ijzer?

wat zou ik daar voor winst uit kunnen halen?

wat het precies is weet ik niet, weet alleen dat het water niet wegloopt, waar ik ook een kuiltje graaf staat water en dat is voor de meeste planten funest...

Geplaatst:

En je hebt nooit geprobeerd de aannemer (goede oplevering), vorige eigenaar of verhuurder aansprakelijk te stellen?

Het vocht heeft (nog) geen nadelig effect op de woning zelf?

Geplaatst:

hoewel het op zich wel een 'vochtig' huis is van zichzelf niet echt problemen met vocht gehad nog. het is meer dat na een regenbui het water gewoon niet wegloopt (uiteindelijk wel natuurlijk). van het zomer als het dan een week droog was geweest en er wat 1 flinke regenbui dan stond het water voor een week in het gras, in de 'border' langs het gras stonden zonnebloemen en lathyrus (siererwten) maar halverwege de zomer zat alles onder de schimmel, wat later oversloeg naar de courgetteplanten in pot enzo...

aangezien er geen schade is aan het huis denk ik niet dat ik iets kan beginnen bij de verhuurder.

vandaar dat ik dit jaar niks meer in de volle grond zet in mijn tuin, tegen die tijd kijk ik weer hoe het gras er bij ligt en hoeveel ik van het gras weer afhaal en bestraat.

verder wil ik een pergola plaatsen rondom wat nu het gras is, met rondom verhoogde bakken (zal van de week een plattegrondje plaatsen), met op de hoeken enkele trellissen voor de klimmers (doperwten, pompoenen, etc).

• Nieuwe aanmaken...