Edje Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 zoals het onderwerp aangeeft heb ik een vraag over het verschil kwa folie en glas (enkel en dubbel glas) ik ben bezig om tekeningen ontwerpen te maken voor een kas en evtentueel kleine bak.maar wou graag dus verschil ervan weten en evt men hun ervaringen. Quote
Bit Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 goeie vraag. En ik zou de vraag willen uitbreiden ( als dit mag van de topicstarter ) of mensen ook de verschillen ervaren tussen glas en dubbelwandig pvc platen, en dan vooral kwa lichtopbrengst, warmteontwikkeling in de zomer, te weinig licht in de lente oid ?? etc etc. Quote
Edje Geplaatst: 5 januari 2012 Auteur Geplaatst: 5 januari 2012 @ bit Deze platen heb ik ook gezien en ben ik ook wel nieuwsgierig na de + punten hiervan. enigste wat ik kan vinden zo 1 2 3 op de vroege winderige ochtend is: Folie voordelen Breekt niet dus geen glas scherven.Evt makelijk te vervangen of repareren Glas voordelensteviger en vaak transpiranter Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Ik denk dat een glazen kas met dit weer (keiharde wind...) wel steviger staat dan een folie-kas. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 zeker weten wat Jorieke zegt is het grootste verschil, folie zie ik als tijdelijke (zomer) kas en glas permanentde pvc platen bevallen mij goed vindt ik ook permanent maar daar is wel extra bevestiging bij nodig bv door kruislinks over elke plaat extra bv hout te maken en de platen aan de kant met open randen afteplakken met goed plakband dat geen vocht groene aanslag in de platen komt. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Ligt ook helemaal wat voor folie je neemt natuurlijk ook, een goede kwaliteit folie op de juiste manier bevestigd hoeft niet minder stevig te zijn dan een glazen kas, zeker niet als die niet juist afgewerkt is. Ook kan je een foliekas het hele jaar door gebruiken tegenwoordig. Ik heb net vanavond een mailtje gestuurd naar greenspan betreft hun folie waar ik serieuze interesse in heb. Zij hebben een thermische suv folie ontwikkeld die ook nog eens in de winter verwarmd kan worden (de gehele kas dan). Een ander voordeel van (dit) folie naast de voordelen die Edje noemt is dat je niet met schaduwdoeken of temperzon hoeft te werken(dus geen verbranding) en dat de lichtval diffuus is.Voor de liefhebbers:http://www.greenspan.nl/framesm.html Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 6 januari 2012 Geplaatst: 6 januari 2012 mijn folie kasje is vandaag omgewaaid ik had hem vorige week helemaal leeggehaald maarik was vergeten hem stevig vast te zetten voor de storm...hij leeft nog trouwens.. Quote
Bit Geplaatst: 6 januari 2012 Geplaatst: 6 januari 2012 Kan iemand iets toevoegen aangaande de lichtopbrengst, verschillen tussen helder glas en plastic platen of folie ? Meer difuus ( bij plastic ) ? ja ok . Maar hoeveel meer. Is er ergens een achterstand / verlies te bemerken tov glas ? Quote
Koert Geplaatst: 6 januari 2012 Geplaatst: 6 januari 2012 Dat is heel makkelijk: glas heeft de grootste lichtdoorlaatbaarheid (hé ik heb gewonnen met wordfeud ), de percentages die je meestal ziet staan bij folie en plastic platen is altijd ten opzichte van die 100% van glas. Hier kan wel heel veel verschil inzitten, de ene folie/plaat is de ander nog niet. Wat dat betreft staat glas dus op 1, alleen in een goede zomer kan dit te veel van het goede zijn waardoor je dus moet werken met temperzon of schaduwdoeken. Hier een linkje van de voor/nadelen ten opzichte van elkaar: http://www.tuinkrant.com/artikel/tuinieren-wat-zijn-nadelen-glazen-hobby-kas-contra-plastic-serre-tunnel Quote Even a broken clock is right twice a day
Harrie Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Ik zelf gebruik plastic(tunnels) ik gebruik zelfs noppenfolie omdat diffuus licht m.i. beter is dan direct licht vooral als de plantjes pas opgekomen zijn ,wat in de lente gebeurt,de buitentemp kan nog vrij laag zijn maar in een kasje ,kweekbak kan de temp oplopen tot 30/35 graden en dat is te warm.Bubbelplast isoleert goed en geeft een gelijkmatigere temp.Bubbelplast is iets duurder dan gewoon plastic ,maar met 1,3 euro p/m2 altijd een stuk goedkoper dan glas.Ander voordeel is dat de tunnels makkelijk te verplaatsen zijn . Quote
Erikkie Geplaatst: 13 januari 2012 Geplaatst: 13 januari 2012 Bij hornbach hebben een folie doorzichtig dat zeer sterk is. kost €8,- per strekkende meter(1,25m breed) ik overweeg omdat toe te passen. Veiliger en lichter dan glas. Quote
Lisa Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Ik heb alleen een kas met pvc 'glas' en kan het dus nergens mee vergelijken qua lichtopbrengst e.d.Maar ik moet zeggen dat het ding staat als een huis, terwijl het hier behoorlijk hard waait. Er zijn al 2 schuttingen omgewaaid waarvan er één tegen de kas aanviel, als het glas was geweest dan was het foute boel geweest, maar dat pvc kan overal tegen. Het enige nadeel is dat als je erin bezig bent en het waait, dan is het een pokkeherrie. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
RvO Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 In "Wageningen" ( landbouwhogeschool, later landbouwuniversiteit, later wur) is heel veel onderzoek gedaan naar lichtdoorlatendheid van allerlei materialen. Misschien kun je in die hoek iets vinden.Ik heb geen concrete literatuur verwijzing voor je, slechts wat vage herinneringen, helaas. Maar toen ik nog een klein RvO-tje was (en de vissen nog konden spreken, jaja, opa vertelt ) studeerde ik aldaar, zodoende. Quote
Borsalino Geplaatst: 18 januari 2012 Geplaatst: 18 januari 2012 Heb ze allebei gehad, en heb nu pas glas.Bevindingen tot dag van vandaag want heb het glas nog niet gebruikt in hartje zomer. 1ste was een tunnelserre, makkelijk op te zetten en te verplaatsen.Versterkte folie was al na 2 seizoenen kaduuk, wel gratis een nieuwe folie gehad van fabriek na lang zeveren.Warmte viel mee in hartje zomer door de groene folie.Veel spleten en trekgaten, en bij condens op de binnekant folie een gratis douche bij wind Moeilijker te regelen van temperatuur in de lente, of te warm of te koud. 2de was eigen gemaakte houten folieserre met Hyteclair folie.Was goekoper voor dubbele grote dan de tunnelserre.Geen spleten en geen trekgaten.Redelijk te regelen van temperatuur in de lente door 2 deuren en 2 dakvensters met automaat.Warmte liep op in hartje zomer en de folie bekakt met Temperzon.Wel weer de gratis douche na een jaar gebruik, dan werkt de anti-condens niet meer.Folie was na 3 jaar sterk veroudert en begon irriterend te fladderen. 3de de huidige een glazen serre, geeft geen krimp, veel licht nu in de winter en is warmer bij een beetje zon dan de 2 vorigen.Geen gratis douches meer bij wind En ook zeer belangrijk wateropvang van het dak.Warmte in ze zomer nog geen ervaring maar zal zeer zeker bekalkt worden met Temperzon.Met verwarming aan meteen een heerlijke werkwarmte voor voorzaaien bv als het zeer koud is, was niet mogelijk met folie.1 schuifdeur en 2 dakvensters met automaat en 2 grote dakvensters manueel te regelen.Glas kan breken! En kan niet zo 123 verplaatst worden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.