redzebra Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Ik wist niet direct waar plaatsen maar dit is toch het vermelden en opvolgen waard. https://vilt.be/nl/nieuws/doorbraak-in-bescherming-tegen-aardappelziekte Zou het dan toch, een nieuwe mogelijkheid tot bescherming van de plant zonder kruisingen of gebruik van chemische middelen puur gebaseerd op het mechanisme hoe het de plant binnendringt. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Resultaten behaald in het laboratorium en kleinschalige veldproeven bieden geen garantie dat het in de grootschalige praktijk werkt. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat de Phytophthora infestans schimmel zich kan aanpassen aan de situatie en alsnog een strategie ontwikkelt om het blad binnen te dringen. Verder wel positief dat hier onderzoek naar wordt gedaan want iedere 2 weken spuiten tegen Phytophthora infestans met een heel arsenaal aan chemische middelen is ook niet de weg. Quote
redzebra Geplaatst: 4 juli 2021 Auteur Geplaatst: 4 juli 2021 Dat klopt , daarom dat ik ook aangaf "het opvolgen waard", het zal nog wel enige tijd en onderzoek duren alvorens een toepassing in de praktijk al dan niet mogelijk is. Maar toch elk lichtpuntje naar een duurzamere teelt is er een. 1 Quote
rdenk Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 (aangepast) On 7/4/2021 at 10:00 AM, redzebra said: Ik wist niet direct waar plaatsen maar dit is toch het vermelden en opvolgen waard. https://vilt.be/nl/nieuws/doorbraak-in-bescherming-tegen-aardappelziekte Zou het dan toch, een nieuwe mogelijkheid tot bescherming van de plant zonder kruisingen of gebruik van chemische middelen puur gebaseerd op het mechanisme hoe het de plant binnendringt. In het artikel lees ik echter het volgende: “Door de bladeren van aardappelplanten met een niet-giftig en goedkoop stofje dat de plakkracht van het blad weghaalt, konden we de infectiegraad met zo’n 65 procent doen dalen. Bij een geoptimaliseerde proef op kunstmatige oppervlakken ging het effect zelfs richting de 100 procent.” De zin is krom maar ik ga er vanuit dat ze bedoeld dat de bladeren behandeld worden met een niet-giftig en goedkoop stofje. De beste oplossing is in mijn ogen toch echt om de aardappelplant resistent te maken. En die zijn er: De Alouette en de Carolus van Jalving (Zie: https://www.aardappelspeciaal.nl/) zijn resistent. Sterker nog; we hebben op dit moment een Coloradokever-plaag bij ons op het complex. Ik heb 4 aardappelsoorten staan: de Vitelotte Noirs, de KIng Edwards en de bovengenoemde twee. De Vitelotte en de King Edwards heb ik moeten behandelen, de andere twee niet. Zij lijken dus ook nog een keer niet aantrekkelijk te zijn voor de Colorado kever. Er staat in Trouw een zéér interessant artikel. Het blijkt dat indien op een aardappelveld hommels aanwezig zijn dat een dramatisch effect heeft op schimmelinfecties. Zie: https://www.trouw.nl/nieuws/hommel-helpt-aardappelboer~b189bc6b/ Die conclusie wordt ook nog eens een keer bevestigd door onze Belgische vrienden van van Yggdrasil. Alleen zij stelden dat vast op basis van aanwezigheid van bijen. Zie: https://yggdra.be/waar-een-lezing-bijen-al-niet-goed-voor/ Voor mij is de belangrijkste conclusie: Steriele aardappelrassen zijn erg vatbaar voor Phytophthora infestans. Vruchtdragende rassen ( in combinatie met insecten) niet. Beide rassen van Jalving zijn bij mijn weten vruchtdragend. 8 juli 2021 aangepast door rdenk Quote
redzebra Geplaatst: 8 juli 2021 Auteur Geplaatst: 8 juli 2021 (aangepast) Ja, daar zal bij het editen wel een woordje overgeslagen zijn. Ik kan me best inbeelden, zoals aangehaald in je artikels, dat bevruchting veranderingen in de plant teweegbrengt die een invloed kunnen hebben op de weerbaarheid t.o.v. schimmels. Elk onderzoek dat leidt naar een duurzamere teelt kan ik alleen maar aanmoedigen. Ik denk ook niet dat het een "of dit of dat" verhaal wordt, maar een combinatie van. Resistente zijn momenteel de beste oplossing maar beperkt in aantal rassen en resistentie kan ook doorbroken worden. De mogelijke nieuwe methode interesseerde me vooral i.v.m. tomaten en in het bijzonder heirlooms, dan valt resistentie al weg en bevruchting, tja dat wil je zoveel mogelijk. 8 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Er wordt al heel lang geprobeerd om aardappelsrassen (en ook tomaten) te 'fabriceren' die resistent zijn voor Phytophthora infestans. Regelmatig wordt er een nieuw 'gezond' ras geïntroduceerd maar uiteindelijk blijkt die dan toch weer vatbaar te zijn. De afgelopen 3 jaar vanwege de zonnige en droge zomers duidelijk minder infectiedruk, dit natte en wisselvallige jaar steekt Phytophthora weer op uitgebreide schaal de kop op. Quote
Swa Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 - Jazzy: staan op een weinig gunstige plaats met driekwart schaduw. 1 plant aangevallen die net naast de 'onbekende' soort staat, - Onbekende soort: op dezelfde lijn als Jazzy dus pas zon vanaf 15u. Ongeveer 60 percent vervroegd moeten uitdoen. De rest heeft wat last maar kruipen er door. - Alouette "Raja"; Roseval; Nicola & Texla: Deze lijnen staan parallel aan de eerste Jazzy en krijgen wel iets meer zon en misschien ook wat meer wind. Hier een paar blaadjes moeten plukken uit voorzorg maar niets meer. Er was nog wat plek op die lijnen en ze werden aangevuld met de 'onbekende soort'. Die onbekende soort heeft hier ook zo goed als geen probleem. Bovenstaande lijnen werden eind vorig jaar nieuw aangelegd (paardenmest, stro, compost, hooi, bladeren) er werd daar voordien nooit iets anders gekweekt dan gras. Ze staan op 55m van de aardappel en tomatenkweek van vorig jaar. Meer kon ik niet doen. - De 'Onbekende' is ook spontaan uitgekomen waar ze vorig jaar stond. Veel zon. Het is daar een beetje een oerwoud want had ook vele andere dingen gezaaid. Behalve de concurrentie geen probleem te melden. - De 'Onbekende' heeft nog een laatste staanplaats. De rest (kleine pootjes) aangeplant in mei waar 2 weken voordien verse paardenmest (zonder stro) werd neergelegd. Veel zon. Plantjes nog wat kleiner maar ze doen het fantastisch. Mijn besluit is: A/ Dat Jazzy het misschien iets beter doet dan de 'onbekende' maar dat kan toeval geweest zijn. B/ Dat extra zon, zelfs een beetje, heel veel verschil kan maken. Afsluiten met goed nieuws: heb nog geen Colorado kever gezien dit jaar. Ze kunnen nog komen, maar ik ga er ambras mee maken ze zijn verwittigd. Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2021 Auteur Geplaatst: 11 juli 2021 (aangepast) Er bestaan ook verschillende stammen van phytophtora en er komen er telkens ook nieuwe bij, een beetje hetzelfde als Corona. Het is wel aangeraden en dat zie ik soms wel gebeuren om geen pootgoed te nemen van planten die aangetast zijn, zelfs al bij minieme aantasting en alle knollen te verwijderen. Juist dit zorgt voor doorbreking van resistentie en nieuwe varianten. 11 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Dahli Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Ik worstel met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen. Dit is het geval. Ik teel sinds 3 jaar tomaten in de achtertuin. Verschillende soorten, steeds op dezelfde plek. In de volle grond, zonder afdak. Voornamelijk tegen een schutting in een beschutte tuin op het Zuid/Zuid-Westen. Ik dief zeer regelmatig en snoei behoorlijk blad weg. We wonen in het oude centrum van een klein stadje, in de directe omgeving worden geen tomaten of aardappelen verbouwd. In die 3 jaar heb ik geen phytophthora in mijn tomatenplanten geconstateerd. Ik heb nog nooit aardappelen geteeld, behalve vorig jaar een soort van: ik had 1 tomtato in een grote pot. Aan het einde van het seizoen (27 oktober), het tomatengedeelte van de tomtato was al weggesnoeid, ontdekte ik toch iets dat op phyt leek op het aardappelblad van de tomtato. Daarop heb ik plant direct gerooid. Eigenlijk wil ik dit jaar, naast de gebruikelijke tomaten en pepers en nog wat grut, graag eens 2 potten met aardappels kweken. Ik heb daarvoor een paar in de winkel gekochte aardappels Gourmande (is dat hetzelfde als de Gourmandine?) laten spruiten. Ze moeten nu de pot in, maar ik twijfel of ik het zal doen. Ik ben bang dat de aardappelen bijvoorbeeld in juni al phyt oplopen en dat ik daarmee de kans loop dat mijn tomatenplanten ook worden geïnfecteerd met alle gevolgen van dien. Ik heb het gevoel dat aardappels eerder last hebben van phyt dan tomaten (gezien de tomtato van vorig jaar), vandaar mijn angst. De kweek van tomaten is mij veel meer waard dan die 2 potten aardappels. Vooral dus omdat mijn tomatenplanten nog nooit ziek zijn geworden en ik maar weinig plek heb. Wisselteelt bijvoorbeeld gaat al niet qua tomaten. Eigenlijk heb ik zelf mijn antwoord al gegeven 😊. Waarom zou ik het risico nemen als de tomaten me veel meer waard zijn?! Maar ben toch benieuwd wat jullie zouden doen en of mijn angst gegrond is of gewoon onzin. 1 Quote
Arja Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Phytophthora overleeft in de bodem. Jij kweekt in potten, zeg je. Dat lijkt me dan veilig, mits je geen aarde uit de potten van vorig jaar hergebruikt. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Wat kan er mis gaan? Komt er ziekte in of wordt het weer wat ziekte kan veroorzaken dan kan je de potten altijd nog beschut worden gezet. Fytoftora heeft water nodig om tot ontwikkeling te komen. En hier mislukt ook wel eens wat of de aardappels moeten vroeger gerooid, toch teel ik ze ieder jaar weer op mijn armetierige grond. Enne, Gourmandine is half vroeg, begin je nu dan heb je in juni vast al oogst mocht het onverhoopt fout gaan. 5 Quote De moestuin van Patrijs
Dahli Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april @Arja & @Patrijs dank voor jullie antwoorden. Ik ben vooral bang dat, mocht de aardappel het krijgen, dit overslaat op de tomaten in de volle grond omdat het zo besmettelijk is. En dan inderdaad in de volle grond gaat zitten. Maar die aardappelpotten verzetten en zoveel mogelijk droog houden kan natuurlijk prima. Ik denk nog even na en probeer mijn zorgen niet te vrezen 😉. Quote
redzebra Geplaatst: 7 april Auteur Geplaatst: 7 april @Dahli mocht je aardappelen het krijgen, verwijder je gewoon zo snel mogelijk het besmet loof (dat kan je gemakkelijk opvolgen met weinig planten) en dan is de kous af, het gaat trouwens alleen in de grond overleven over de winter als er ofwel een geslachtelijke voortplanting was (die kans is vooralsnog heel heel klein en verwaarloosbaar bij jou thuis), of omdat je besmette aardappeltjes in de grond laat zitten wat je ook gemakkelijk kan voorkomen. Als jouw aardappelen het dit jaar krijgen komt het via de lucht ergens uit de buurt (dat is gewoon niet tegen te houden) en dan is de kans op besmetting even groot voor je tomaten, mocht je die aardappels niet zetten. In de tunnel waar de tomaten komen staan, komen de eerste hier alvast boven in potten 1 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april (aangepast) 11 minuten geleden, redzebra zei: of omdat je besmette aardappeltjes in de grond laat zitten Tegenwoordig kan deze ziekte ook in de grond overleven: WIKI: Quote Tot de jaren tachtig was in Europa alleen het zogenaamde A1-type aanwezig. Door de introductie van nieuwe A1 en A2 paringstypen in Europa is nu ook de geslachtelijke fase met oösporen aanwezig, die in tegenstelling tot de sporangia en zoösporen gedurende een lange periode buiten de waardplant in leven blijven en minstens drie jaar in de grond overleven. De zoösporen spelen waarschijnlijk pas later in het seizoen (eind juni - begin juli) een rol. Bij de paring van een hyfe van het type A1 met een hyfe van het type A2 worden een oögonium en een antheridium gevormd, waaruit de oöspore ontstaat. Deze eicel wordt binnen een gametangium door een spermatozoïde bevrucht. Uit de oösporen ontstaan sporangia en zoösporangia. De zoösporangia vormen ten slotte de zoösporen. Maar zoals gezegd, je bent al goed bezig omdat je je laat informeren. Een gewaarschuwd mens telt al voor twee. Het risico op besmetting bestaat, maar daar kan je diverse actie op ondernemen zoals ook redzebra zegt. En volgend jaar kan je net als Redzebra en anderen doen vroeg en beschermd poten. Bij een vroege soort heb je al oogst voordat het broeierige weer van eind juni begint. 7 april aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 7 april Auteur Geplaatst: 7 april (aangepast) wat ik zei @Patrijs 😄 het gaat trouwens alleen in de grond overleven over de winter als er ofwel een geslachtelijke voortplanting was (die kans is vooralsnog heel heel klein en verwaarloosbaar bij jou thuis), In dit geval moeten zich vlekken ontwikkelen op de bladeren/stammen van 2 verschillende matingstypes en met elkaar in contact komen en vormen alzo de oösporen die jaren kunnen overleven in de grond. Heel gevoelige planten zijn er meestal al aan alvorens alle 2 de types aanwezig zijn, echter bij resistentere heb je weer meer kans dat beide tegelijkertijd aanwezig zijn (hoe langer een plant overleeft, hoe groter de kans er is dat matingtypes met elkaar in contact komen) , verwijder je besmettingen op de plant snel dan is de kans op geslachtelijke voorplanting nihil. In je eigen tuin is de kans dus heel heel klein dat beide gelijktijdig in optimale omstandigheden aanwezig zijn om oösporen te vormen, in een moestuincomplex is die kans dan weer groter, dit blijkt ook uit een stam die alleen voorkwam in een moestuincomplex. 7 april aangepast door redzebra 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.