speets Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 (aangepast) De enige keer dat ik daar - eenmaal volwassen - een spuit voor heb gehad, was toen ik een vrij diepe wond had. In die tijd werkte ik met dieren en was het niet gebruikelijk om je te laten vaccineren. Ik denk nog steeds niet. Eigenlijk hoor ik er hier nooit iets over. De tetanusbacil is anaeroob, die houdt niet van zuurstof. Dus die zal niet snel aanslaan in oppervlakkige wondjes. RIVM: In de periode 2004-2015 is er één sterfgeval als gevolg van tetanus gemeld. 14 maart 2021 aangepast door speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Arja Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 Bij beroepen waarbij er sprake is van een verhoogde kans op blootstelling aan de bacterie wordt geadviseerd iedere 10 jaar te revaccineren: vuilnisophaalmedewerkers (GFT; veegdiensten); grondarbeiders; hoveniers, veetelers, land- en tuinbouwers; veldsporters; veterinairen, veehouders, mensen die veel met paarden werken en reizigers. En uiteraard bij verwondingen. Het is dus een advies, en afhankelijk van bijv. een werkgever of daar aandacht aan wordt besteed. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 Speets, Je gaat er niet meer snel aan dood nee, daarvoor weet men tegenwoordig al dat je het hebt/er risico op loopt en wordt er gevaccineerd/behandeld. Je kunt er nog wel flink ziek van worden? Maar ik was toch wel erg benieuwd naar de combinatie verse paardenmest ( die ik dus tegenwoordig meer op de tuin krijg) en de tetanus. Het wordt dus door paarden overgebracht? Waarom moeten moestuinierders hier wel ingeënt iedere tien jaar? En in NL niet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 https://www.rivm.nl/tetanus Elke 10 jaar haal ik een injectie op, niet vanwege de paardenmest, maar ik heb een risicoberoep. Quote
speets Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 (aangepast) @Arja Het is gebruikelijk en netjes om je bron te vermelden. Het kan ook veel verduidelijken, want op de site die jij hier citeert staat nog veel meer, bijvoorbeeld ...komt nog sporadisch voor in Nederland, per jaar worden er enkele tetanuspatiënten gemeld. Veelal zijn dit onvoldoende of niet gevaccineerde ouderen, waarbij de tetanus optrad als gevolg van - doorgaans buitenshuis opgelopen − verwondingen. Bij vaccinatie (bij voorkeur meteen bij indiensttreding) van beroepsgroepen moet met de volgende overwegingen rekening worden gehouden: [...] 4. Uitgangspunt is dat mensen die in Nederland of in een ander westers land zijn geboren vanaf 1-1-1950 en hier ook zijn opgegroeid, een volledige basisimmunisatie tegen tetanus hebben gehad, tenzij er uit de anamnese signalen komen dat de vaccinatie mogelijk niet of niet volledig is gegeven. Bij twijfel opnieuw beginnen met een volledige serie vaccinaties. Maar zo oud is Jet volgens mij nog (lang) niet 😉 RIVM: Besmetting is alleen mogelijk als iemand een open wond heeft en die wond in contact komt met bijvoorbeeld straatvuil, stof, (paarden)mest of grond. Dit kan ‘direct’ contact zijn met straatvuil, bijvoorbeeld als je op straat gevallen bent en je been aan iets hebt open gehaald, maar ook ‘indirect’ als je gebeten wordt door een beest dat straatvuil in zijn bek heeft. Ook een klein wondje, bijvoorbeeld van een prik aan een doornstruik in de tuin, kan genoeg zijn om tetanus op te lopen. Kijk ook even hier @tielse flipje Had ik ook, maar heb dat advies nooit gekregen. Quote Waarom moeten moestuinierders hier wel ingeënt iedere tien jaar? En in NL niet? Misschien worden de kinderen in Frankrijk in hun jeugd niet zo uitgebreid gevaccineerd als hier? 14 maart 2021 aangepast door speets 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 Nog iets bedacht: vroeger kwam het ook meer voor omdat er toen nog paarden op straat liepen en poepten. En als je dan op je knie viel... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 34 minuten geleden, speets zei: zo oud is Jet volgens mij nog (lang) niet 😉 😆Ik niet maar Lie wel. En die werkt het meest met de ( verse) paardenmest. We hebben allebei regelmatig verwondingen aan de handen; prikken, schaven, in de vingers snijden, het komt gewoon voor. Lie timmert en zaagt daarbij, ook wel eens in zijn handen ja haha.. Het zou ook extra in de picture kunnen zijn dat hier vroeger heel veel met paarden werd gewerkt..ik heb wel eens gehoord: het zit in de grond... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 (aangepast) Nee, daar wordt niet op gewezen. Prikken om de tien jaar zijn er alleen voor risicoberoepen zoals vuilnismannen, boeren en dierenartsen. Iedereen heeft de prikken op jonge leeftijd gehad en er wordt nu alleen geprikt in speciale gevallen: Als er een vermoeden is van een tetanus-besmetting en iemand heeft niet de volledige serie tetanus-inentingen gehad, moeten kant-en-klare antistoffen tegen tetanus (tetanusimmunoglobine) worden toegediend voor directe bescherming en wordt gestart met een serie vaccinaties Dit biedt ongeveer 10 jaar bescherming tegen de ziekte. Bij een diepe wond waarin vuil is gekomen is het daarom verstandig een nieuwe inenting te halen als de laatste vaccinatie meer dan 10 jaar geleden is. Zelf heb ik wel nog extra prikken gehad voor mijn werk in Afrika, waar het risico op een leeuwenbeet een stuk groter is.😉 Daarna heb ik er nooit aan gedacht terwijl ik wel veel met paardenmest werk. Goed om even over dit risico na te denken, al komen fatale besmettingen praktisch nooit meer voor in NL. En als het al gebeurd is het vaak bij jonge kinderen die (nog) niet de drie prikken gehad hebben. Oeps, ik had alle bovenstaande antwoorden gemist, 😳 Beetje late moutarde dus.... 14 maart 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 55 minuten geleden, speets zei: de kinderen in Frankrijk in hun jeugd niet zo uitgebreid gevaccineerd als hier Jawel plus de extra vaccins: à l'âge de 6 ans, puis entre 11 et 13 ans ; chez l'adulte à 25 ans, 45 ans, et 65 ans ; puis tous les 10 ans (75 ans, 85 ans, etc.) 16 minuten geleden, Patrijs zei: leeuwenbeet 😬😳 16 minuten geleden, Patrijs zei: Beetje late moutarde dus.... Helemaal niet alle reacties zijn uniek op zich en zijn welkom. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 Schiet me nóg iets te binnen: als je vroeger (?) in Frankrijk met een griepje naar de dokter ging, ging je naar huis met een zak vol hoestdrank, pijnstillers en ... antibiotica! Dus ze hebben (hadden?) bij jullie ook wat andere gewoontes op medisch gebied. En ja, het zit ook in de grond ja. Tuinieren is levensgevaarlijk 🤣 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Patrijs Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 Dat klopt wel, de pharmacie is ook meestal de laatste die verdwijnt uit een Frans dorpje. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.