Jump to content

Recommended Posts

Posted

Volgens mijn vader en schoonvader is het niet goed om je moestuin te bemesten met paardenmest ivm de tetanus bacterie.

De oogst zou deze bacterie kunnen bevatten.

Wie weet hoe het zit en kan mij daar meer over vertellen?

groet Astrid

Posted

Ik weet wel dat de bacterie veel in paardenmest voorkomt zit/hoort in paardemaag, en dat vroeger besmetting vaker voorkwam toen er nog veel paarden op straat liepen, maar volgens mij is een open wond bij mens nodig wil je daarop risico hebben.

De kans lijkt mij klein, moet je bv verse mest tegen oogstklare planten gooien, en dat doet niemand denk ik.

Verse paardemest is toch niet goed voor je groente om te groeien dus lijkt mij probleem opgelost

Mischien is er verschil in Belgie en Nederland, maar wij krijgen als kind wel een inenting maar als ik me niet vergis is deze zoiets van 15 jaar werkzaam en daarna moet je bij wond/beet of weet ik wat een nieuwe prik halen die dan weer 10 jaar werkt.

Doet echt zeer en ze prikken in je kont

Denk dus dat best veel mensen rondlopen waarbij de vacinatie uitgewerkt is.

Players only love you when they're playing.

Posted

Bij mijn vader werd de tetanus-injectie na een fose val met verwondingen, in zijn arm gegeven. Toch vraag ik me af of een bacteriële besmetting in mest, door planten als zodanig overgenomen worden. Zou er in de grond een voedingsbodem zijn voor bacteriën die het spijsverteringskanaal van een paard nodig hebben?

Posted

Ik woon in België en laat me om de 10 jaar opnieuw inenten (ze geven die prik hier in de arm). Kinderen krijgen de eerste rappels via het medisch schoolonderzoek + elke keer als ze met een redelijk diepe snij- of bijtwonde een dokter moeten zien. Vooral diepe wondjes waar weinig zuurstof aankan, zijn gevaarlijk, zeker de kleintjes waar je in eerste instantie geen dokter voor zou bezoeken (die geeft nl. wel een rappel als hem dat nodig lijkt).

Posted

Miltvuur wat ook van vee afkomt kan wel in vorm van sporen jaren in de grond blijven.

Posted

Ik houd mijn tetanus inenting redelijk up-to-date. Mijn doctor vindt dat maar raar. Laatste keer zei ik: zal ik dan over 3 weken terugkomen? Binnen die termijn heb ik in de tuin zeker een vies wondje opgelopen. Mocht ik toch gelijk een inenting. Ze zijn er hier in Nederland zuining op.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Posted

Bij een flinke val met straatvuil in je verwonding , krijg je hier toch standaard het advies om een tetanus prik te halen als je boven de 30 bent?

Posted

Klopt. Met verwonding doen ze het gelijk. En als je aankomt met je inentingsbewijs "ik wou graag mijn inenting updaten" dan vinden ze dat niet nodig.

Moet hoognodig eens uitzoeken wanneer ik laatst was. Zal wel weer 10 jaar geleden zij.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Posted

Dat is de Hollandse zuinigheid....vind ik ook wel iets voor te zeggen....voor je het weet willen alle mensen voor van alles preventief ingeënt worden terwijl dat niet nodig is.....en hopla....alweer meer eigen risico en hogere premies

Posted

Volgens mij ligt de leeftijd op ongeveer 25 jaar (als je als kind bent ingeënt) dat je een tetanus prik krijgt bij

een vuile wond of beet, en deze is weer 10 jaar geldig.

Overigens zou ik me nooit hiervoor preventief laten enten nu ik volwassen ben, zolang je gezondheid goed is

kan je best wat hebben hoor, en een wondje moet je gewoon goed verzorgen/ontsmetten.

Een beetwond van een dier is wat anders dat lijkt mij wel reden om te overwegen.

Posted

Preventief inenten is toch niet nodig? Op het moment dat een verwonding zich voordoet, is het nog tijd genoeg. Bovendien lijkt me dat je als tuinierder regelmatig wondjes oploopt en met allerlei stoffen in aanraking komt waardoor je weerstand op natuurlijke wijze op peil gehouden wordt.

Posted

Precies.

Paardenmest of niet, het risico bestaat alom maar is niet zeer groot. Of het nu paardenmest is of een domme valpartij, het risico is echt gelijk en ook vrij klein.

Posted (edited)
Preventief inenten is toch niet nodig? Op het moment dat een verwonding zich voordoet, is het nog tijd genoeg. Bovendien lijkt me dat je als tuinierder regelmatig wondjes oploopt en met allerlei stoffen in aanraking komt waardoor je weerstand op natuurlijke wijze op peil gehouden wordt.

Is toch veiliger omdat de meeste problemen voortkomen uit wondjes waarmee je niet meteen naar de dokter loopt en ik denk niet dat je spontaan immuniteit opbouwt tegen tetanus.

Edited by Guest
Posted

Is vaccinatie tegen tetanus verplicht?

Zelf herinner ik me nog vaag dat ik er tegen gevaccineerd ben geweest (flinke injectie in de bips en enkele dagen goed stram) maar toen was zowat de hele familie druk met paardensport bezig. Vermoedelijk is dat ook de reden geweest van die inenting.

Overigens denk ik ook niet dat je hier een weerstand tegen op kan bouwen, het is ook niet de bacterie zelf die dodelijk is maar wel een toxine die erdoor wordt afgescheiden.

Posted

In Nederland zit het in een cocktail die kinderen krijgen, zo op je 9de levensjaar krijg je de laatste en vandaar dat je tot 25 jaar al ertegen beschermd bent.

Posted

Over de keus wel of niet inenten, is het laatste woord nog niet gezegd. Dat geldt ook voor andere ziekten. Maar of tetanus in de grond blijft en via planten weer terugkomt, is natuurlijk interessant. In hoeverre en hoe verdund komt het via planten bij ons in het voedsel weer binnen? Homeopathie berust ook op dit gegeven. Het zou juist onze weerstand op natuurlijke wijze kunnen verhogen tegen deze bacterie.

Posted

Bij tetanus werkt het zo niet omdat het niet de bacterie zelf is die ons schade berokkend maar de toxine die ze afscheidt.

Heb zelf her en der wat doorgelezen op het internet en een vaccin werkt voor een vrij lange periode.

Gewenning of weerstand verhogen of zo helpen niet.

De toxine is namelijk dermate giftig en snelwerkend dat je al het hoekje om bent voor je lichaam heeft kunnen reageren....

Posted

ik gebruik paardenmest voor in de winter over de rabarber te leggen. Dat is dan redelijk verteerd tegen dat het voorjaar is en weg als de rabarber klaar is. Ik heb er nooit iets van gemerkt :P.

Verder omdat ik professioneel in de tuinbouwsector zit moet ik om de 10 jaar een tetanusprik krijgen. Dat is zowat de werkingstijd dat het vaccin heeft zeggen ze hier zodus. Enkel bij zware verwondingen krijgt men er soms 1 extra dan.

mvg

Posted

Ik geloof niet dat hier in Nederland zo werkt dat omdat je bepaald beroep heb je dan uit voorzorg deze prik krijgt.

Grappig dat verschil met Belgie, maar geen idee wat nu wijs is.

Posted

mijn man en ik hebben ook een tetanus shot gehaald 2 jaar terug volgens mij. Ik had het gevraagd aan mijn huisarts die zelf ook een tuin had en die vertelde dat het wel degelijk verstandig was. Wordt geen ruchtbaarheid aangegeven maar wordt gewoon vergoed. Overigens is het voor elk mens die buiten werkt en wel eens een wondje oploopt verstandig heb ik me laten vertellen. Dus gewoon gebruik van maken.

• 9 years later...
Posted

Hier in Frankrijk, in ieder geval op het platteland wordt aangeraden om iedere tien jaar het vaccin tegen tetanus te nemen. Helemaal als je op je tuin met paardenmest werkt. Ik kan met het niet uit Nederland herinneren, maar ik weet wel dat veel mensen hier met paardenmest werken op hun tuin en die lopen misschien een klein risico.

Ik werd er door mijn huisarts op gewezen, maar moeten wachten totdat ik de COVID vaccins heb gekregen.

Hoe is dat nu in Nederland? Wordt je actief gewezen op het ( misschien heel kleine ) gevaar dat paardenmest met zich mee kan brengen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎