Geplaatst: 8 januari 201213 j Ik heb onlangs voorjaarsknoflook besteld omdat ik simpelweg te laat was voor de najaars.Nu staat er in de beschrijving dat de temp 5 en 10 graden al ideaal is en dat maart daar de aangewezen maand voor is.Maar aangezien het nu nog steeds vrij warm is, zou ik de teentjes nu al kunnen planten???? Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Geplaatst: 8 januari 201213 j Ik zou er enkele eerst een paar dagen in de ijskast leggen, dan pas planten.Dus ook niet allemaal in een keer en zien hoe het afloopt. Gesteld dat de look opkomt dien je nog altijd rekening te houden met de mogelijkheid dat het, zeg maar, eind maart toch nog flink kan gaan vriezen.
Geplaatst: 8 januari 201213 j Let wel op, in NL is de benaming koelkast hetzelfde als een ijskast in Belgie. Stop ze dus nooit in je Vriezer want dan krijg je knoflook puree. Maar zelfs een koelkast is niet goed voor je knoflook, ik heb zeer slechte ervaringen met een preventieve koeling van knoflook, je zou het niet verwachten maar knoflook droogt uit en gaat muf ruiken in de koelkast, en zal hierdoor nauwelijks nog uitlopen, wanneer de grond niet bevroren is gewoon poten ook al heb je voorjaarsknoflook, deze teentjes zullen nooit echt uitgroeien tot dikke bollen, hiervoor is de maand oktober beter geschikt.
Geplaatst: 8 januari 201213 j Auteur Dank je voor je antwoord persica.Ga ze volgende week planten Had ook liever najaarsknoflook gehad maar had mijn tuin nog niet ver genoeg afgemaakt. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Geplaatst: 9 januari 201213 j Let wel op, in NL is de benaming koelkast hetzelfde als een ijskast in Belgie. Of vice versa, niet? Maar zelfs een koelkast is niet goed voor je knoflook, ik heb zeer slechte ervaringen met een preventieve koeling van knoflook, je zou het niet verwachten maar knoflook droogt uit en gaat muf ruiken in de koelkast Het idee is om de look een koude periode te laten ondergaan zodat ie gaat kiemen als ie een warmere omgeving ervaart. Klassiek truukje lijkt me zo.Look net zoals tal van andere gedroogde groenten/condimenten bewaar je beter niet in de koelkast maar in open lucht.... Sorry als dat niet effe duidelijk was.
Geplaatst: 9 januari 201213 j Een ijskast een is koelkast met een apart bovenvakje waarin de temperatuur laag genoeg is om ijsblokjes in te maken of vlees/vis is bevroren te laten....en een koelkast.. ...mist zo'n apart vakje En over condimenten .... nieuw woord voor mij.... Het volgende gevonden via goegel Een condiment is een toevoeging bij voeding, dit om smaak toe te voegen of te versterken. Voorbeelden zijn mosterd, tomatenketchup, mayonaise, worcestersaus, sojasaus, sambal, chutney, piccalilly en gekruide azijn. Peper en zout zijn geen condimenten omdat ze niet zijn klaargemaakt op basis van een recept. Zuurkool bij een hot-dog is een condiment, terwijl witte kool met een bijbehorende saus een gerecht is. Condimenten zijn in de kern smaakmakers gericht op het intensiveren c.q. versterken van de smaak van gerechten. De sterke invloed, de onderlinge uitwisselbaarheid en de onderlinge versterking van condimenten op de hoofdbestanddelen van een maaltijd, verschaffen de bereider veel mogelijkheden tot inspiratie. Condimenten zijn onder andere: sauzen, kruiden, specerijen, oliën en dressings. Ook kruidenmixen, rubs, marinades (droog en nat), pekelmixen, chutney’s, bruschetta’s vallen onder condimenten. Het woord wordt nog niet veel gebruikt maar dekt de lading. Het woordenboek[bron?] beschrijft als vertaling alleen: kruiden, maar dit is onvoldoende. De "Woordenlijst Nederlandse Taal" uitgave 2005 (het Groene Boekje) vermeldt het woord helemaal niet. Vermoeiend forummen zo ......voor mezelf vertaal ik t als: "toevoegingen"
Geplaatst: 9 januari 201213 j Een ijskast een is koelkast met een apart bovenvakje waarin de temperatuur laag genoeg is om ijsblokjes in te maken of vlees/vis is bevroren te laten....en een koelkast.. ...mist zo'n apart vakje Geen idee of daar een strikte definitie over bestaat, boeit ook niet echt dunkt me. Het lijkt me overigens evident (nog zo'n woord) dat wat dient te worden diepgevroren niet in de koelkast hoort maar in het vakje dat als mini diepvries dienst doet. Al bij al is koelen, koelen en vriezen, vriezen toch? Nog zin om te dollen met taal? Toch liever niet in de congelateur wat in de frigidaire hoort dus. Wat condimenten betreft: heb ik het fout of ben ik de enige die met het beeld leeft dat men in Nederland zo graag uit andere talen woorden ontleent die men te pas en te onpas maar hoedanook o zo graag misbruikt? Overigens stamt het woord condiment uit het latijn en betekent zoveel als wat de voeding begeleid, wat wordt toegevoegd aan de voeding. Peis en vree? Of hoeft ook dat een etymologisch betuig?
Geplaatst: 9 januari 201213 j Je hoeft toch niet elk woord wat je niet kent op te zoeken... (zo zou ik nooit door al die Nederlandse en Engelse boeken van me heen komen - de Duitse schrijf ik er voor het gemak er maar niet bij - die taal behoor ik te kennen.) Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.