Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ruilen op de moestuindag

Featured Replies

Geplaatst:

Je hoeft echt niet per se iets bij te dragen hoor

het is ook voor de gezelligheid

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:
ik heb eens nagedacht over de moestuindag maar sla dit jaar toch over. volgend jaar is misschien beter voor mij gezien ik dan misschien wat kan bijdragen

Dat ruilen is maar een bij-activiteit, hoor!!

Hoofdzaak is een gezellig dagje uit...

Geplaatst:

Ja lekker jasmin..ik zou wel een stukkie "willen proeven".

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

belangstelling

Geplaatst:

Goed idee , Jasmin! Heb hier nog calendula olie en gedroogde calendula blaadjes ......zal dat effe een lekker zeepje worden?

Geplaatst:

Ik kom ook naar de moestuindag zonder ruilmateriaal. Maar ik neem wel mezelf mee! De belangrijkste reden dat ik niks mee neem is dat ik vind dat ik niks byzonders heb om te ruilen,( daarom doe ik ook niet mee met de caroussel en de zadenenveloppe) en omdat ik dat zaaien voor mezelf amper rond krijg. Hebben jullie dat niet? Ben ik weer van alles aan het voorzaaien, kom ik weer dit tegen en dat, verrek, hoe kom ik daaraan, oooh help, dat moet ook nu....en wat is de kiemtijd, wanneer oogsten, waar ga ik het zetten enz. Klinkt lichtelijk overspannen, maar dat is het nou ook weer niet hoor. Vind het allemaal superleuk! En het is een luxe probleem toch, als je WEER wat tegen komt wat nog gezaaid moet worden?

Geplaatst:

Ja dat snap ik wel..het is dan ook een van de drukkere tijden voor de tuin.(In ieder geval in je hoofd).veel zit nog in je bakjes..een deel voor gezaaid binnen, een deel in de kas, buiten begint ook..stekken, water geven, winkels bezoeken voor zaden, kweekbakjes, aarde, meststoffen, lijmbanden, handschoenen, nieuwe snoeischaar want de oude vond ik in de compost ( samen met het gootsteendopje..die heeft daar al 3 x een jaar in gelegen).

Je hoeft ook niets te ruilen Jo, en wat mij betreft, kijk op mijn ruillijst als je wilt of er niet toch iets voor je bijzit..je krijgt t zo van me..

Geplaatst:

Ow die zeep...wil ik echt wel eens zien ruiken.....voelen....

proeven? nee dat nou ook weer niet

Geplaatst:
Ik heb eventueel stekjes van het onsterfelijkheidskruid (Jioagulan) als iemand daarin geinteresseerd is. Verder zal ik niet heel veel speciaals hebben, want ik ga 2 weken na de MTF dag verhuizen. Alles wat i kdus plant moet ik mee verhuizen

Frank, als je genoeg hebt, zou ik ook graag een stekje willen. (kan het gewoon buiten groeien, trouwens?)

Laat maar weten wat je als ruil wilt hebben (mijn lijstje staat op blz 10)

Geplaatst:

@Eva, las ik Marokkaanse munt? Mag ik daar een stukje van?

@Marieke Je zocht anijs, als het opkomt bij mij neem ik wat voor je mee.

Ik ben zelf nog op zoek naar een meloen (liefst zo'n groene met oranje vruchtvlees) - meloenplantje natuurlijk. Heeft iemand die?

Geplaatst:

Ik heb mij nog niet opgegeven maar ga dat nog doen. Veel om te ruilen heb ik waarschijnlijk niet.

Maar het lijkt me enorm gezellig, om eens te zien wie er achter de berichtjes zitten.

Geedee: jij had eens getypt dat je digitalis (vingerhoedskruid) zocht. Zoek je die nog steeds? Bij mij rond en in mijn moestuin staan er plenty.

Geplaatst:

Renate ik denk dat je me verward met appelvrouw ...die zoekt vingerhoedkruid las ik ergens.

Geplaatst:

Ohw, ja dat kan ook. tja, al die namen.... ben nogal slecht in onthouden van namen. Sorry...

Geplaatst:
Welke is de mildste van de 2 pepers? Ik heb er wel interesse in. Ze houden hier ineens allemaal van pittig eten... en ik heb alleen maar paprika gezaaid.

ik heb hier genoeg Cayenne en lombok pepers. zeer mild.

@Eva, las ik Marokkaanse munt? Mag ik daar een stukje van?

meteen ook een berichtje voor Jorieke;

eigenlijk weet ik niet meer zeker of ik marokkaanse munt heb...

zeker is: wollige munt, appelmunt en chocolademunt. daarnaast heb ik nog 3 soorten waarvan ik niet zeker ben wat voor munt het is!

ik neem gewoon van alles wat mee.

Geedee: jij had eens getypt dat je digitalis (vingerhoedskruid) zocht. Zoek je die nog steeds? Bij mij rond en in mijn moestuin staan er plenty.

ik zoek ze nog! ik ben helemaal gek op digitalis...

Jasmin, zou jij ook wat materialen waarmee je zelf zeep kan maken mee kunnen nemen? dat zou ik ook erg fijn vinden!

Geplaatst:
  • Auteur

@Eva: Ah, van die onbekende munt soortjes heb ik al genoeg. Wie weet zit er ook wel een Marrokaanse munt tussen... Ik kan die dingen amper uit elkaar halen als ze geen aparte geurtjes of kleuren hebben.

Geplaatst:

Jasmin, zou jij ook wat materialen waarmee je zelf zeep kan maken mee kunnen nemen? dat zou ik ook erg fijn vinden!

In welke richting zit jij te denken dan??

Met caustische soda, olie en water heb je al een basis zeep.

Of wil jij de materialen bekijken? De vormpjes, thermometers enzo?

Geplaatst:

ik zoek ze nog! ik ben helemaal gek op digitalis...

Ik zal ze mee nemen, kan ik iig ook bijdragen aan het ruilen!!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb VEEEEL plantjes van zilverwitte alsem (Artemisia ludoviciana)

Vreeken schijft dit:

"Een veelzijdig en geheimzinnig kruid! Indianen (sorry: Native Americans) geloven dat de plant paranormale begaafdheden verbetert, de Ojibwa stam gebruik(t)en de plant derhalve in religieuze ceremonies. De likeur vermout is een gedistilleerde wijn die op smaak wordt gebracht met Artemisia. Verder is aangetoond, dat het extract van het blad en de stengel van deze soort remmend en zelfs dodend werkt op de schimmel Phytophthora, de veroorzaker van de aardappelziekte in aardappels en tomaten (zie www.redalyc.org). Geef de plant een zonnige, goed gedraineerde grond, de plant is dan meerjarig. Met de thee wordt in oude Indiaanse tradities veel in- en uitwendige ziekten en ontstekingen bedwongen. Grappige toepassing is het heerlijk kruidig geurende blad als deo, bijvoorbeeld bij zweetvoeten! "

Wat ze even vergeten te melden, is dat het kreng zich nog sneller en agressiever uitbreidt dan kweekgras en munt bij elkaar.

Ik had vorige lente/begin zomer 3 plantjes in de moestuin gezet. Ik heb er flink van kunnen plukken. En ik heb er ook vaak een aftreksel van gemaakt tegen Phytophthora. Waarschijnlijk niet vaak genoeg, want de tomaten gingen er toch aan.

Vorige week bekeek ik de plant (of de resten...) even, en dacht dat hij misschien de winter niet had overleefd. Erg goed heb ik verder niet gekeken.

Vanmorgen eens goed gekeken, en het blijkt dat de planten zo'n 50 cm in alle richtingen hebben geworteld. Van die hele oppervlakkige wortel uitlopers. Ze komen in alle omringende bedden op. En het is 1 grote spagetti bende van wortels.

Anyway: ik ben al even bezig om alles daar weg te halen, en ga dan maar een plant in een hele grote pot zetten. Want de plant is erg mooi, ruikt lekker, en heeft leuke toepassingen.

Ik heb dus heel wat kluwen met worteluitlopers over. Mocht iemand die willen....?

Geplaatst:
Frank, als je genoeg hebt, zou ik ook graag een stekje willen. (kan het gewoon buiten groeien, trouwens?)

Laat maar weten wat je als ruil wilt hebben (mijn lijstje staat op blz 10)

Ik kan altijd nog wel een paar dille plantjes gebruiken, ik probeer nog een stekje te maken, maar kan het niet garanderen

In de winter zul je het overigens wel binnen moeten halen of in de kas zetten, want het is niet winterhard

Geplaatst:

Ha Jorieke, als je wilt, prop voor mij maar een stukje wortel ergens bij..ik had alsemzaad gekregen..zo is het gemakkelijker..en dan biedt ik het zaad weer aan..

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.