Kruidje Geplaatst: 27 januari 2012 Geplaatst: 27 januari 2012 Ah, met rijpe compost bedoel je toch compost van 1 jaar oud of zo? Ik gebruik de mijne altijd al veel vroeger... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
helena Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 De eerste emmer gister gemengd met compost. Staat nu buiten, vrees dat bokashi niet van kou houdt? Maar ja, kan lastig de bakken gemengd met compost binnen laten broeien. Quote
Kruidje Geplaatst: 2 februari 2012 Geplaatst: 2 februari 2012 @Helena: Ah, ja. Jammer van het eerste experiment... Heb ondertussen op een Duits forum een aantal verhitte discussies gelezen. Ik probeer even samen te vatten wat me hieruit is bijgebleven:Conclusie van enkelen was dat gebruik van gefermenteerde plantaardige resten de hoeveelheid slakken kon tegengaan omdat we deze kennelijk zelf in de composthoop kweken. Of je daar juist de speciale microorganismen van de bokashi voor nodig hebt werd niet duidelijk. En er waren zelfs enkelen die liever geen vreemde microorganismen in hun tuin wilden (je weet maar nooit wat de langetermijneffecten kunnen zijn). Wel begreep ik dat die speciale microorganismen vooral voordelen schijnen te hebben op bodem die niet gezond is (dus arm aan humus en bodemleven c.q. GEEN van beiden). De planten zouden op een goede grond vanzelf gezonder zijn. Dus mogelijk zouden de verblijvende slakken de gezonde planten minder goed lusten en zich bezig houden met de mulch die ook op de grond behoort te liggen volgens de EM-beweging. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
helena Geplaatst: 10 oktober 2012 Geplaatst: 10 oktober 2012 Heb tot nu toe de bokashi gemengd met van alles wat niet bij de compost mag: gekookte etensresten, banaan en sinaasappelschillen, ook eierschalen en bedsorven weckprodukten . Volle emmer steeds mee naar de tuin genomen en in apart compostvat gestort. deze is inmiddels halfvol met wormen, ongelofelijk zoveel. een gewoon compostvat staat ernaast, wormen populatie is niet te vergelijken. Het is de bedoeling de bokashi te mengen met de rest van het compost. Tot nu toe tevreden, geeft een goed gevoel nét wat meer te kunnen composteren dan gangbaar. Quote
Chana Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Heb je bokashi met wormen samen in een bak, en de andere bak zonder wormen? Dan geeft het niet een duidelijk beeld toch over bokashi? Wormen zonder bokashi doen het ook goed. Of begrijp ik je nu niet goed? Ben wel benieuwd naar die 2 bedden van 1 met bokashi en 1 zonder. Of er echt verschil was en of de rest identiek was, dus niet ook extra wormen. Zelf geloof ik er niet in tenzij ik van verschillende mensen overtuigend bewijs zie en lees. Heb ooit een wormenbak gehad (gewoon zelf gemaakt van bakken bij Kwantum, alleen daar verkopen ze ondoorzichtige bakken). Vond dat geen succes. Hij stond binnen in de keuken, maar op een gegeven moment kwamen er fruitvliegjes bij, elke keer als ik de bak in de keuken opende...toen heb ik hem buiten gezet, gingen de wormen dood. Met deze temperaturen zouden ze ook niet buiten kunnen. Voor je vakantie heb je dierenoppas nodig. En ik heb ook een paar gewone composthopen dus ik vroeg mij af waar ik mee bezig was. Op een flat is het een leuk idee voor het balkon als het niet te koud wordt. Dus ik vraag mij af wat het resultaat was van afgelopen jaar. En zijn er mensen die Terra Preta getest hebben? Quote
Castaneda Geplaatst: 11 februari 2013 Geplaatst: 11 februari 2013 Bokashi werkt echt, ik gebruik het al 3 jaar en de theorie erachter is eigenlijk ook heel simpel en begrijpelijk. Voor de simpele uitleg moeten we bokashi even relateren aan EM (Effectieve Microorganismen, oftewel vele verschillende soorten bacterien en schimmels). Waar worden, vanuit de bodem gezien, planten uit opgebouwd => mineralen. =>Des te meer en des te groter de verscheidenheid aan mineralen, des te beter en gezonder planten dus kunnen groeien. =>Maar wat zorgt ervoor dat die mineralen door planten uit de bodem opgenomen kunnen worden => bacterien en schimmels (Effectieve Micro-organismen) =>Des te meer en des te groter de verscheidenheid aan bacterien en schimmels in de bodem, des te meer en beter de mineralen kunnen worden opgenomen door planten => betere kwaliteit planten => minder last van ziekten en plagen => gezondere mensen enz. enz. Bokashi zorgt door het begin product voor een grote verscheidenheid aan micro-organismen en door het gft keukenafval dat ermee gefermenteerd wordt ook voor de nodige mineralen, die door de afbraak door bacterien en schimmels beter opneembaar zijn voor planten. Gewone compost zorgt voor hetzelfde, maar de verscheidenheid aan micro-organismen zal nooit zo hoog zijn als bij EM (gewoonweg omdat die er nooit expres zijn ingedaan zoals bij EM wel het geval is), en misschien dat er door het verschil in proces (verrotting vs. fermentatie) ook nog kwaliteitsverschillen ontstaan? Compostthee zorgt ook voor een verhoging en verbetering van het bodemleven (Mirco-organismen) en levert dus ook heel goede resultaten, zie bijv. John Evans en Bountea op youtube.com. Kijk dus naar hoe de Natuur werkt en dat levert gelijk het antwoord of iets werkt of niet en ook waarom. Voor ieder die op welke manier dan ook zijn/haar bodemleven (micro-organismen) werkelijk verbeterd, zal op een gegeven moment geweldige resultaten opmerken in zijn of haar groente en fruit. De productie wordt misschien groter (maar hoeft niet perse), de kwaliteit verbeterd op een gegeven moment (meetbaar via een refractometer voor Brix-waarden) en ziekten en plagen zullen op een gegeven moment verminderen en soms zelfs geheel verdwijnen. Ik gebruik 'een gegeven moment' omdat afhankelijk van de kwaliteit van je bodem nu, het soms zelfs enkele jaren kan duren voordat er duidelijk merkbare resultaten zullen zijn. Maar wanneer je het bodemleven op peil hebt, is er natuurlijk altijd nog het punt van de mineralen. Welke mineralen hebben planten nodig en zitten deze wel in de bodem in juiste hoeveelheden? Volgens 'Sea Energy Agriculture' heeft een krop sla bijv. 25 verschillende mineralen nodig om tot een goede kwaliteit krop sla te groeien, maar suikermais heeft maar liefst 60 verschillende mineralen nodig. Gesteentemelen en zeemineralen (inderdaad zeewater waar nagenoeg al het NaCl is uitgefilterd), zijn goede bronnen van een grote verscheidenheid aan mineralen, en zouden dus in combinatie met compost, compostthee, of bokashi een zeer goede voedselbron zijn voor onze gewassen. En ook werkelijk voor geweldige resultaten zorgen, hoe skeptisch sommige hierover ook moge zijn. Het is pure logica. Quote Comprehend and copy Nature
Nepomuk1983 Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Vandaag zijn mijn Bokashi emmers binnengekomen. Nadat ik wat rondgelezen had en ik op een blog een tevreden gebruiker was tegen gekomen, wilde ik het ook wel proberen. Ik heb een compostvat (zo'n standaard zwart geval) maar dat vind ik eerlijk gezegd een onding, erg lastig omscheppen. Ik ben van plan om van oude pallets 2 nieuwe hopen te maken. Maargoed, de bokashi emmers heb ik dus aangeschaft omdat ik zo ook de gekoote etensresten (die niet naar de kippen gaat) kan composteren en die anders dus in de zwart bak belanden. Ik moet hier heel eerlijk bekennen dat we geen zin hebben om met ieder bordje naar het einde van de tuin te lopen. Omdat de emmers vrij klein zijn, hoop ik zo dus meer de recyclen en minder restafval over te houden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.