H.E. Pennypacker Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Voor iedereen die nog op zoek was naar echte bosbessen, misschien biedt dit uitkomst:http://www.bomenzoeker.nl/assortiment/kleinfruit/0/bosbes 4-5 dagen geleden besteld en gisteren al binnen. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Ik zal voor de liefhebber eens kijken of ik aan Myrtillis kan komen, maar ga niks beloven. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Bit Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Hier vast een koper. Ze zelf van de veluwe gaan halen , met dikke kans dat ze kapot gaan, is nou ook weer zo wat..... Quote
helena Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Toch staat hij te koop op bomenzoeker: Vaccinium myrtillus (Blauwe Bosbes), thnx Pennypakker Quote
ron Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Hij staat er idd bij Hans, ik zou weleens willen weten hoe ze die vermeerderen?Ik zal het eens met vers zaad proberen dit jaar. Quote
hansm Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Ik zie het sorry niet goed de link bekeken, zovaak zie je hem niet tekoop dus dan ook nog een goeie link Quote Players only love you when they're playing.
H.E. Pennypacker Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Hehe, misleidend he, die blauwe bessen ertussen? Het zijn al aardig vertakte struikjes, wel heel erg klein, 10-15 cm hoog. Had er 3 besteld, maar ik denk dat ik er toch nog wat bij haal, wil namelijk een klein bosbes veldje creëren. Quote
hansm Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 leuk, best moeilijk ook, ik zit op klei en probeer zulke bedden bosachtige zuurdere grond te krijgen door hoop te mulchen. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Vandaag van die ' den Hertog ' net de plantjes binnen, de echte 'bos' - blauwe bes. Mooie plantjes hoor, perfect verpakt, niets mee aan de hand. Duitse kaarjes erbij ( sorry niet op de foto )Bij de buren afgegeven. Heel netjes allemaal . En supersnel. Speciekuip aanschaffen, grondje maken, gaan ze daarin , op de tuin.En Frank , ga jij ze nemen, koop ik nog een kuip Quote
helena Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 best klein hé, ze kwamen hier div. plantjes afleveren en ik zei gelijk; ik had ook een bosbes besteld en die is er niet bij. Bleek het een zelfde formaat potje plantje als van een vaste plant. Ik verwachte een struik, dezelfde als de bleucorp vorig jaar. Ach groot wordt die vanzelf wel, alleen wat langer wachten op de bessen. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Zolang het maar leeft toch. Het is een bijzonderheid dus dan vind ik dat je geen grote plant moet verwachten. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Bit Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 dat niet alleen. De plant wordt niet zo groot he ? als bv de Bluecrop. Niet dat ze zooo klein blijven, dat ook weer niet . Maar 30 - 40 cm is wel max hoor.Nee. ik moet zelfs zeggen: vind het prachtig materiaal ! Quote
ron Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Dat wordt straks een bosbessenkam kopen Bit . Mooie planten trouwens,valt niet tegen. Quote
helena Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Zolang het maar leeft toch. Het is een bijzonderheid dus dan vind ik dat je geen grote plant moet verwachten.Ben best tevreden ermee hoor. Had gewoon nog niet eerder zo;n kleine struik gekocht Quote
Eva Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 dat niet alleen. De plant wordt niet zo groot he ? als bv de Bluecrop. Niet dat ze zooo klein blijven, dat ook weer niet . Maar 30 - 40 cm is wel max hoor.Nee. ik moet zelfs zeggen: vind het prachtig materiaal ! leuk spul, wordt idd niet zo groot! de bluecrop is een echt struikje, dit is meer een bodembedekker hoeveel kost een zo'n struikje nou eigenlijk? Quote
H.E. Pennypacker Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Haha, heb ik nou een run op de bosbessen veroorzaakt? Snel maar nog een bestelling plaatsen voor het allemaal op is. ik zou weleens willen weten hoe ze die vermeerderen?Ik denk gewoon de nieuwe wortelopslag uitsteken en oppotten, of afleggen en dat dan weer oppotten. Ik denk niet dat ze gezaaid worden, dat lijkt me zo'n gedoe. Het lijken toch wel minimaal 1-2 jaar oude struikjes, denk dat we er wel achter zullen komen hoe oud ze zijn wanneer ze eenmaal bessen gaan geven, dat doen ze op 3 jarig hout als ik me niet vergis. Quote
Bit Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Dacht dat iemand dit al meldde. Weefselkweek geloof ik. Kan goed kloppen , want de potjes zijn volledig gevuld met wortel en takjes. Nee. Geen uitlopers oppotten. Quote
H.E. Pennypacker Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Was in het blauwe bessen topic, maar zou goed kunnen, word zoveel toegepast tegenwoordig. Het is niet het eerste wat in me opkomt als ik aan planten denk alleen. Hoeveel planten per vierkante meter is trouwens goed om aan te houden denken jullie, 4-5? Quote
H.E. Pennypacker Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Net nog even gezocht en de volgende link gevonden, staan een aantal verkoopadressen op in Nederland en Belgie waar bosbessen te koop zouden zijn.http://www.plantago.nl/plantindex/kwekers/verkrijgbaar.php?PlantnaamId=16569Bij een aantal staat het inmiddels al niet meer in de lijst, ecoflora.be is al eerder genoemd hier, maar deheliant.nl heeft ze nog wel. 3.50 per stuk! Quote
hansm Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Vrijeenvoudig kun je de wortel met opslag delen, is echt beetje liefhebbers ding ik geloof nu niet zoveel commercieel gekweekt.Grote punt erbij is dat je echt je best moet doen, de bodem goed te krijgen en dat is soms lastige zaak, ik zou een bed heel goed klaarmaken voor je tot aanschaf overgaat, anders heeft het geen zin de planten gaan makkelijk of dood of doen het heel armtierig.Verder wordt het groen verkocht onder naam heidelbeer in bloemenwinkels zeker rond pasen, en best de moeite om de onderkant te bekijken van deze goedkope bosjes soms zitten daar gewoon wortels aan en ik denk dat dat vrij goedkope manier is om ze te krijgen Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 ach. Gaat ook maar een probeerseltje worden hoor. Ja. Ik doe er 6 in een grote maat speciekuip. Bedacht me later dat ik eigenlijk heel weinig plek heb op de tuin zonder volle zon. Maar 1 , en dat is onder mijn grote pruimenboom ( wat natuurlijk een 'Wichters' zal blijken te zijn, maar dan de beste : de 'Waardse variant' ) Ik kan daar 4 kuipen kwijt.Morgen bij de Gamma een kuip halen. Zakken rodo-grond , wat turf , wat houtbast enzo. en dan gaan ze vast op de tuin. Quote
H.E. Pennypacker Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ik heb de mazzel dat in de voortuin een gigantische walnotenboom, een oude moesappel en een aardig grote spar staan. Nou, mazzel. Lekker schaduwrijk dus, misschien 3-4 uur zon. Voor is het aardig humusrijk en de grond lijkt me niet echt geweldig kalkhoudend, er stonden voorheen namelijk ook 3 coniferen op de plek waar ik ze uit wou planten. Een beetje turf er doorheen mengen zou voldoende moeten zijn, maar zal voor de zekerheid ff met een ph stripje testen voor ik ze erin zet. Misschien is het ook handig om wat mycorrhiza mee te geven, denk dat dit vooral nodig zal zijn als je ze van plan bent in kuipen te zetten. Quote
Bit Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Das een goeie ja. Was ik niet speciaal van plan, maar wel een goed idee ja. Heel ander topic natuurlijk , maar die schimmeldingen , of sporen van dat moeilijke woord... dat is sowieso iets waar ik me nog in moet gaan verdiepen ja. Ik ken het begrip eigenlijk alleen vanuit m'n interesse voor de wilde europese orchideën. Te weinig kennis op dat vlak. Geloof best dat dat spul nou juist bij een 'oudere-bos-grond-plant' van belang zou kunnen zijn ja. Goeie tip ! Quote
Frank Houweling Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Tijdens mijn zoektocht naar de wilde bosbes heb ik wel Vaccinium angustifolium gevonden, heeft iemand daar ervaring mee? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.