Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mogelijkheden met melkkefir

Featured Replies

Geplaatst:

Gooi je er toch wat eau de vie bij

Mijn eerste Kefir ervaring:

Dinsdag 22 mei om 23.15 uur in 200 ml halfvolle melk van de Lidl weggezet in een glazen bakje met folie afgedekt.

Woensdag 18.00 uur even doorgeroerd....was nog niet dik

Nu donderdag 24 mei 9.30 nieuwsgierig en de Kefir gezeefd en geproefd:

Is een substantie gelijk aan halfvolle? yoghurt maar proeft niet zo zuur....van yoghurt houd ik niet, aan dit kefir drankje zou ik kunnen wennen

Ik wil m snel laten groeien want ik wil er graag kaasjes van maken....Ik ga hem dus een paar dagen in het licht zetten want ik las nét hier dat ie dan heeeel snel groeit.

pict297585861337846728.JPGpict297663761337846731.JPG

Geplaatst:

Rauwe melk zal vast wel aan te komen zijn hier in de buurt....heb vandaag vast volle melk gekocht voor de volgende kefir.

Ik heb vanochtend 2 forumHITS bij elkaar gevoegd.....en wat krijg je dan?????

pict303581251338070744.JPG

pict303681721338070748.JPG

KEFIR-DRANK MET PAARDENBLOEMSTROOP

WAS LEKKER!!!!!!!

Geplaatst:

Mijn Kefir was een beetje laat op gang gekomen..pas dinsdag in de melk gestopt. Het gaat erg langzaam.. zou dat door de houdbare half volle melk kunnen komen? Ik moet iig ruim twee dagen wachten voor een glas (jampotje vol) kefir..en het groeit ook niet zoals bij Thessa...het is niet erg veel meer geworden.

Ik zeef het door een metalen zeefje bekleed met een stukje horgordijn.

Nou ja ik had vanmorgen in ieder geval mijn tweede glaasje drank..erg lekker zo juist zonder suiker..ik vind het net karnemelk..en dat heb je hier niet Zou je het ook kunnen gebruiken zoals je karnemelk gebruikt voor een kruidkoek?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Net een eerste groot glas kefir naar binnen geslokt..heerlijk verfrissend..met een nasmaak van de stal vond ik...nog steeds van houdbare melk ( met al die kratten planten en twee kleine mannetjes geen tijd om melk te halen )

Geplaatst:

ik had hem in de koelkast gezet ( ongeveer 4 dagen? )en nu haalde ik hem er net uit is ie gekrompen

ik heb hem gespoeld ( spiekem in de metalen zeef kon nog geen ander halen )

en ga hem zo toch in de weckpot uitproberen ben er nu klaar voor

( ik had eerder geen tijd ik moest 100 kg aardbeien verwerken van af vrijdag en nu net de pinkster drukte achter de rug

waar bewaren jullie hem ?? ik kan eigenlijk geen donker plekje bedenken......

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Heb je niets om je zeefje mee te bekleden zoals ik doe Thessa? Ik zet het in het gootsteenkastje..daar kom ik vaak en het is er toch donker. Zonet maar wel even houdbare melk gehaald, moet ik dat eerst steriliseren, of gaat het er rauw in...?

Geplaatst:

ha ha wat zijn we een prutsers he is de goede zin van het woord dan he

ik zoeken welke verhouding je best kunt gebruiken ...

ik las 5 tot 10 % korrels

ik heb nu 22 gr korrels ( en dan was ie nog geslonken wat zal het wel niet geweest zijn voor ie de koelkast in ging )

nu dus op 22 gram een ruime 200 ml halfvolle melk toegevoegd.....en in de ....voorraad kast gezet .....

als het dus goed gaat moet dit morgen avond dus een gezonde dikke melk zijn die ik lekker ga zoeten met de paardenbloemen stroop

top die foto heel leuk om te zien

als ie nou niet dik is omdat ik de 10% aanhoud kan ie dan gewoon 2 dagen staan? ( in de voorraad kast op kamer temp ? )

hoop dat het lukt, als ik het niet goed doe vertel het me dan he...ik heb geen zin en tijd om ziek te worden

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Ik heb m in een ondoorzichtige weckpot gewoon op het aanrecht staan.Hij groeit dan echt heel erg,dus heb er net de helft uitgehaald,en op een kaasdoek te drogen gelegd.Daarna doe ik het in een potje en gaat het de koelkast in.Zo kan je het anderhalf jaar goed houden.De koelkast remt de groei af,evenals metalen voorwerpen,dus niet alleen de zeef,maar ook metalen lepels,e.d.Zelf heb ik speciaal een setje houten lepels bij de action er voor gekocht,mn (opvouwbare) plastic zeef komt er ook weg.

Ik heb er van het weekend voor bij de BBQ tzaziki van gemaakt.Was erg lekker.

Ik zoet het ook wel met vruchtensiropen,of rozebottelsiroop.

@Appelvrouw: Waterkefir heb ik ook,stuur me maar een pm,ik heb wel wat over.

Geplaatst:

hoop dat het lukt, als ik het niet goed doe vertel het me dan he...ik heb geen zin en tijd om ziek te worden

Ik doe ook maar wat en weet niet eens hoeveel gram kefir ik heb.....heb meer melk erbij en laat het dan langer staan......ik heb t in de magnetron staan en zodoende kom ik m minimaal 1 x per dag wel tegen....is ie nog te dun....terug ermee......

vandaag was het een portie die 2 dagen heeft gestaan en ik wil er nu eens een kaasje mee maken.....heb t door een theedoek gezeefd......dan gaat het "water "eruit en houdt je een dikkere substantie over.....ik ga er morgen mee verder....eerst dromen straks wat ik er eens bij zal gaan doen....kwil een kruidenkaasje maken....of een soort sandwich-spread

Geplaatst:

Heb jij al zoveel dat je er kaas mee kunt maken? Je bent toch ook met een zakje vertrokken uit Zelhem?

Ik bedoelde natuurlijk daarstraks verse(rauwe) melk..moet ik die eerst steriliseren?

Geplaatst:

ja nou....ik probeer het gewoon....het zal misschien nét genoeg zijn voor een boterham....maar dan heb ik alvast een smaakje uitgeprobeerd toch?

Geplaatst:

lekker positief Gé!

Geplaatst:

gewoon ongeduldig.....

Geplaatst:

Ik heb een (room)kaasje gemaakt met bieslook,vond m erg zuur,maar heb er honing door gedaan,en toen was ie erg lekker

Geplaatst:

Ik heb net even aan de uitgelekte substantie geproefd en is inderdaad zurig.....komt nog het meest bij de smaak van die Miree kruidenkaas van de Lidl in de buurt.

Ik denk dat ik er ook iets van zoet doorheen ga doen.....heb zal wel smeerkaas en geen snijkaas worden

Geplaatst:

Het werd inderdaad meer smeerbaarder,maar dat was eigenlijk wel handig.

Geplaatst:

Ondertussen heb ik de melk maar gekookt..ik ben te lui/moe om al de bladzijden te lezen waar het misschien niet eens in staat. Een kleine halve liter met vel/room staat af te koelen en daar gaan de korrels zo in.

Ik heb ze ook gewogen Thessa, ik heb 21 gram, dus die van ons zijn vrijwel gelijk op gegroeid! Nu gaan ze in een weckpot van 3,5 dl..eens zien of het weer twee dagen duurt voor het dik is.

Nog even voor de check: als het vocht door de zeef is gegaan, dan afspoelen met gewoon koud water en in de schone pot terugstoppen?

Geplaatst:

Ik spoel ze niet af met koud water....schrikken ze van

Heb ergens gelezen (ik meen een post van Jorieke) dat het "opstarten" sneller gaat als je niet steeds spoelt....ik zeef ze eruit en mik ze in een nieuwe melkvoorraad...ongewassen

hey Indy....walnoten...lijkt me ook lekker

Geplaatst:

OK, dank doe ik de volgende keer ook niet spoelen.

Geplaatst:

Ik spoel ze 1 x per week even af onder de koude kraan.De pot maak ik 3x per week schoon(ook wel s minder hoor).Meestal zeef ik het,doe nieuwe melk erin,schud die ff om,zodat alle nieuwe kleine stukjes er goed inkomen en dan weer kunnen aangroeien,dan de kefir vanuit de zeef de pot weer in.Ook daardoor wordt t al dikker.

Ik laat weten hoe of het walnoten/honingkaasje proeft.

Geplaatst:

@Appelvrouw: Rauwe melk is nog beter, je hoeft het niet te koken dus. Maar goed, wil je wat hygiënisch werken, dan is even verhitten tot 73 of 91 graden ook goed.

Ik heb de pot ook op het aanrecht staan, in een wat donker hoekje.

Geplaatst:

Dank Jorieke..dat doe ik dan de volgende keer. Wat is dat met 73 of 91? ( pasteuriseren of steriliseren misschien?)

Geplaatst:

Pasteuriseren inderdaad. Dat staat in mijn 'kaas je kaasje' boekje tenminste. Op wikipedia noemen ze 72 graden als temperatuur.

Steriliseren is nog heter volgens mij. 120 graden? Room moet ik volgens dat boekje tot 91 graden verhitten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.