Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mogelijkheden met melkkefir

Featured Replies

Geplaatst:

Nee in koelkast remt het zaakje af

Geplaatst:

O bah ik heb het eerste slokje geproeft, niemand hier wilde proeven

zo uit de kast een slokje, jak beetje bitter nu nog even in de ijkast mogelijk wordt het dikker en hopelijk lekkerder

Het doet me toch sterk aan de Komboecha zwam/drank denken en die ook in huis gehad, maar die was vies daar hebben we het nu nog weleens over omdat iedereen steeds naar de wc moest daarvan ,

en die Komboecha vermeerderde ook schrikbarend snel, net eenm griezelfilm

Ik vraag me wel af bij deze twee dingen waar komen die orgineel vandaan,

groeid/drijft ergens ter wereld komboecha of Kefir ergen rond ?

Staat daar iets over in je boekje Jorieke want beide zijn wel bijzonder.

(nieuwe baas gezocht voor portie Kefir is braaf en groeid goed )

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Het komt uit de kaukassus.Zij schijnen het al heel lang te gebruiken,google maar eens,en er staat veel van de geschiedenis over.

Op zich is het inderdaad vrij zurig,en er zitten stukjes in.Mijn huisgenoten lusten het ook niet zo.Maar als ik er fruitsiropen aan toe voeg,of er een taart mee maak,vinden ze het wel lekker.Zelf drink ik het zo wel puur,en ook wel met fruitsiropen.En een stukje taart er van is erg lekker,net een kwarktaart.Samen met aardbeien,of een ander soort fruit.Een biscuitbodem maken,kefir laten uitlekken een nachtje,de verse vruchten plus honing of iets anders zoets erin,op de biscuitbodem uitsmeren en laten opstijven in de koelkast.Succes verzekerd!

Geplaatst:

Het 2e hang-op kaasje ....hangt op ....

nu dacht ik, waarom zou ik morgen pas de kruiden ed erbij doen? en heb ze dus nu al erin gedaan.....tijdens het uitlekken kunnen ze lekker mee trekken....

Net (na 3 uur lekken) al eens even geproefd....kan bijna niet wachten tot morgen....lekkerrrrrrrrr

ik kan alleen van de wei geen pannenkoeken meer maken.....die stinkt dus naar knoflook/oregano en tijm

aangepast door Gast

Geplaatst:

yug, ik vond het kaasje vies..weggegooid

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

suiker en zout erbij gedaan?? lust je ook geen boursin? deze versie is een light versie van boursin....niet zo stug en vet

Geplaatst:
yug, ik vond het kaasje vies..weggegooid

o wat jammer, hier is ie goed gegaan, en de visite vondt hem lekker wij vinden hem zacht van smaak en met peterselie en wat peper en zout iets honing is ie nog lekkerder

de drinkyogurt is mij dan weer minder goed bevallen, mischien te veel honing er door gedaan was echt erg zoet...vanavond mag ik weer nieuwe drinken is ie weer klaar. ga het nog eens proberen, anders is ie bij ons alleen goed voor de smeerkaasjes

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Dat is precies wat ik gedaan heb..maar ik ben nogal van de kaas..oude kaas dan, en roomkaasachtigen vind ik vaak maar niks. Misschien als ik er blauwe kaas van had kunnen maken..de drank bevalt me dan wel weer erg goed..net karnemelk..heerlijk!

Geplaatst:

Ik heb vandaag ijs gemaakt met kefir.Na het afzeven van de kefir(400 gr),de kefir gemengd met 1 zakje vanillesuiker en 100 gram suiker,daarna alles in mn ijsmachine gedaan.Na 30 minuten was het klaar,en heb ik het in een ijsbak geschept en nog even in de vriezer gezet. Ik vond het erg lekker,mijn huisgenoten (man en 1 kind) ook.

Geplaatst:

Het meteen toevoegen van de kruiden, blijf ik doen bij het maken van kaas. Het was stukken smaakvoller dan het eerste kaasje. toen hij klaar was heb ik er nog een beetje slagroom doorheen gedaan

400 ml kefir

2 eetl suiker

1 eetl zout(ja sorrry ik eet graag veel zout en ja ik weet dat dat slecht is)

1 eetl oregano

1 eetl peterselie

1 theelepel knoflookpoeder

alles in een doek.....laten uitlekken de hele nacht.....dag erna beetje slagroom erdoor( 20 a 30 ml) en tja....die vond ik dus echt lekker vanmiddag

Geplaatst:

Als ik ff wil stoppen met de kefir, kan het dan gewoon in de koelkast schoongespoeld.

Heb nl geen zin om al de pagina's hier nogmaals na te lezen.

Dus maw hoe het beste bewaren

Het smaakt overigens lekker , was eerst beetje huiverig.

Staat nu een portie uit te lekken wat mooi dik is.Kwarkachtig.

Receptje van Geedee maar eens proberen.

Geplaatst:

Vandaag m'n eerste slokjes kefir.

Na ontvangst ongeveer 1,5 dag in een beetje melk in (uiteraard) t gootsteenkastje.

vanmorgen gezeefd, behoorlijk dikke brij, beetje vergelijkbaar met de dikte van magere kwark.

even geproefd, heerlijk, m'n man vond t ook erg lekker.

t idee om t nog iets dikker te laten worden en dan met honing te eten sprak hem ZEER aan.

ik ben meer van de karnemelk/kruidenkaas dus t wordt de komende tijd experimenteren.

Geplaatst:

@Greetje: dat ligt een beetje aan hoe lang je wilt stoppen. Je kunt ze ook drogen en invriezen. Als je ze een weekje wilt wegzetten, dan kan dat met melk in de koelkast.

Zet je ze in veel teveel melk (dus geen 5 tot 10% korrels t.o.v. de melk) dan kan je dat rekken tot zo'n 2 a 3 weken.

Mijn bericht iets verderop in dit topic:

Gebruik gekookt en afgekoeld water om de korrels grondig te spoelen. Daarna droogdeppen tussen theedoek die je van te voren goed heet moet strijken. Doe de bijna droge korrels dan in een zakje of plastic potje en vermeng de inhoud grondig met melkpoeder.

Zo blijven ze een maand of 2 goed in de vriezer.

Langer kan ook, maar de snelheid en kans op hergroeien neemt dan wel af.

Je ontdooit ze dan weer in lauw water. Het poeder spoel je er grondig af, en dan zet je ze met 3 maal hun volume aan melk op kamertemperatuur. Vervang die melk elke 24 uur, en na 2 a 3 van die handelingen, moet de melk weer in 24 goed zuur worden.

Wil je ze drogen, dan ga je net zo te werk als hierboven. Dus wassen, drogen tussen een theedoek, maar daarna nog grondiger drogen. Dat moet (tussen de doek) wel langzaam gebeuren, in een dag of 5 (op een warme plaats) drogen ze dan helemaal in. Je kunt ze dan in een potje bewaren.

Dit komt allemaal uit het boekje van Peter Bauwens. Ik hoop dat hij het niet erg vindt dat ik het zo (in eigen woorden) overtik Verder moeten jullie dat boekje zelf maar kopen hoor Veel leuke info en recepten!

Geplaatst:
Ik heb vandaag ijs gemaakt met kefir.Na het afzeven van de kefir(400 gr),de kefir gemengd met 1 zakje vanillesuiker en 100 gram suiker,daarna alles in mn ijsmachine gedaan.Na 30 minuten was het klaar,en heb ik het in een ijsbak geschept en nog even in de vriezer gezet. Ik vond het erg lekker,mijn huisgenoten (man en 1 kind) ook.

Heb jouw ijs receptje gemaakt vandaag...ik had 1 liter kefir 200 gr suiker en 2 vanillezakjes gedaan...alleen mn ijsmachine werkt niet echt mee....na 1 uur draaien nog steeds niet bevroren.

Kan het zijn dat ik een ouderwetse machine heb? (heb m al vrij lang en ook al heel lang niet meer gebruikt)....ik moet die bak 24 uur in vriezer leggen en dan in de machine stoppen en dan gaat er een molentje langzaam in rond....verder zit er niks speciaals aan....zien jullie ijsmachines ook zo uit? Of hebben ze iets beters tegenwoordig?

Geplaatst:

Dat heb ik ook..het ijs bevriest doordat de bak bevroren is..na een tijdje moet je het in de vriezer stoppen...want de ijsmachine vriest zelf niet verder

Geplaatst:

Ja daar kan ik dus van worden...een ijsmachine die geen ijs kan maken....dom apparaat plaatsverbruiker in de kast....nou ja...al jaren in de kelder in een hoekje ingeseald

Geplaatst:

Het viel mij de eerste keer ook tegen..maar ik heb geleerd ermee te werken. Ik maak het ijs in de middag; dan gaat het na een haf uur in de vriezer en als toetje is het dan precies genoeg bevroren!

Geplaatst:

Ja ik was net aan het denken dat je dan evengoed de mixer er om het kwartier doorheen kunt halen om het mooi gelijkmatig te krijgen. Had het ook in de vriezer gezet vanmiddag, maar er vormen zich waterkristallen in het ijs, als je snapt wat ik bedoel....niet echt lekker...heb graag een homogene massa

ik denk dat ik de volgende portie andersom doe....eerst in de vriezer en als het al heeeeeel goed koud is....in de ijsmachine

Geplaatst:

Tja, dat had ik laatst met het meloen ijs niet..bleef wel lekker gladjes.

Mijn kefir experiment is mislukt..de kefir ligt op de composthoop

Geplaatst:

op de composthoop????? watskebeurt??

Geplaatst:

Geedee, de bak van de ijsmachine, is die niet lek.

De substantie die er in zit zorgt dat de bak bevriest, en dat je er ijs mee kunt maken.

Hij mag niet in de vaatwasser, want dan raakt hij lek,

en loopt leeg.

Had ik dus ook gedaan.

Mijn kefir werkt wel , alleen groeit het nog steeds niet.

Nog steeds dezelfde hoeveelheid korrels die ik van Jorieke heb gekregen.

Doe ik iets fout Gebruik wel halfvolle melk, zou dat de oorzaak zijn.

De pot staat In een aanrechtkastje in het donker.

Geplaatst:
:shock: op de composthoop????? watskebeurt??

Nou, ik had steeds al buikloop als ik een glas dronk..en ging eens testen..niet als ik niet dronk, wel als ik wel dronk van de kefir..ik heb een hoge gevoeligheid voor bacteriën in eten. Misschien omdat ik het eerst een paar dagen niet had gebruikt offe... ik weet het niet.

Maar ik vertrouwde het niet meer en ben ermee gestopt...ik wilde het ook niet aan een ander geven en dus is het experiment gesneuveld in de compostbak ..voor de wormen

Geplaatst:

Nou da's jammer appelvrouw

Greetje de bak is niet lek, misschien had ik teveel erin.

De kefir is goed gegroeid hier. Ik heb hem eerst steeds gewoon op het aanrecht laten staan...en 2 x per dag doorroeren met een plastic lepel.

Ik gebruik nu een literbak en vul die helemaal. Gaat dan de koelkast in voor een aantal dagen...de laatste keer bijna een week. Dan groeit de kefir nauwelijks.

Heb dan lekkere yoghurt....zet de kefir weer in de volgende liter volle melk en gebruik het geleegde pak om de yoghurt in te doen.

pict3264a77991339757645.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Het is een Frans merk Magimix ijsm/c .

De ijsm/c. deze vriest wel tijdens het bereiden,en als je sneller wil binnen een half uur dan even alkohol gebruiken tussen de m/c en bak.

Ze zijn prijzig maar de moeite waard.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

ik had al een aantal keren een flinke witte droge laag op de melk/kefir die leek iets op schimmel ik heb die heb die ook weg gegooid en de kefir goed afgespoeld en aantal keren herhaald, nu staat er weer een kaasje uit te lekken.

ik roer hem trouwends vaak niet om en merk dat er na een dag niet roeren ook een laagje op staat die trouwens niets doet aan de smaak, ik laat hem nu 2 dagen staan buiten de koelkast en roer hem om de dag en dan gaat ie door een zeef dan door de doek en dan heb ik een heerlijk smeerkaasje met verse kruiden voor op brood.

wel vraag ik me af of dat laagje echt een ( goedaardig)schimmeltje is en of iedereen dat heeft ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.