Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ananasmu nt, als ik zo naar het fotootje kijk!

Die heeft dus ook overleefd.

Ach, het is een aardigheid, dat kruidenhoekje dat de vorige eigenaar had ingericht.

Er komt vanalles boven wat eerder niet zichtbaar was.

elke dag weer een verrassing!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Leuk..al dat munt! Kom ik ook nog met een vraagje. Op mijn tuin stond al een munt, een Turkse munt volgens de vorige huurster van de tuin. Maar is dat ook zo? Kan me nog herinneren van vorig seizoen dat er paarsige bloemetjes in kwamen. Ruikt naar munt...smaakt naar munt, maar ook naar nog iets anders...iets kruidigs wat ik niet thuis kan brengen! Enne......het groeit bijna harder dan mijn onkruid....en dat groeit snel hoor! Eigenlijk wil ik er in de tuin wel vanaf...deze is niet in de hand te houden nu...komt overal rondom de plant op in rap tempo....dus denk dat ie binnenkort het veld gaat ruimen, voordat ie heel mijn tuin " overneemt"! vakantienickmarjantuin11mei-03324471336739339.JPG

Geplaatst:

Ik weet niet welke het is Jootje, maar ik zou hem toch bewaren. Hij ziet er mooi uit!( ik wil er wel een stukje van.. )

heb je geen oude emmer met een gat erin?

Dan graaf je hem op, snij of steek er een mooi stuk af en herplant die in die emmer. dan kan je de emmer ook nog ingraven ( met de bovenste 5 cm boven de grond) ..of gewoon in een hoek neerzetten. Niet vergeten dan water te geven..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja Jet heeft gelijk ik wil er ook wel stukje van Jorieke vast ook, vrij ongewoon met de gele strepen over het blad

hebben al deze plantjes/blaadjes dat of enkele blaadjes met gele strepen.

Vindt het een gekke munt en daarom juist leuk.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Is dit niet Edelmunt - M. x gentilis. ?

Edelmunt (M. x gentilis.

deze sterk geurende munt ruikt naar groene munt. Het blad heeft een korte bladsteel en loopt aan beide kanten puntig uit, maar in de regel wordt de bonte vorm geteeld, en deze is met zijn contrasterende gele strepen langs hoofdnerf en bladnerven zeer opvallend.

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=1241&cat=74&group=10&productnaam=MENTHA_PALINGKRUID_OF_EDELMUNT_MENTHA_GENTILIS_VARIEGATA_1_st.

Geplaatst:

Ziet er inderdaad uit als de bonte edelmunt. Turkse munt bestaat niet (officieel dan toch niet) volgens mij.

Maar, Jo, als je nou dat blauwe net er eens overgooide....Zou ie dan nog weg kunnen?

Geplaatst:

....tis onkruid hoor! Het groeit in ieder geval minstens zo hard!

Marinus, ik ga morgen naar de tuin en kieper gelijk dat net erover! Ik zal hem krijgen!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het stekken van munt. Ik had ergens gehoord dat je dan een stengel moest afknippen, en de onderste blaadjes weghalen en het dan in een glas water zetten. Dat heb ik dus gedaan en het lijkt te lukken, er groeien een aantal nieuwe wortels uit de wondjes waar de blaadjes zaten (zie foto). De foto is enkele uren geleden gemaakt, en de wortel groeit erg snel. Zit nu alweer een halve centimeter bij.

Mijn vraag is: wanneer kan ik het stekje in de grond zetten. Is hij daar nu al klaar voor?img809427541338135558.JPGimg809693591338135581.JPG

Geplaatst:

Zou nog even wachten en dan de grond in is nog beetje weinig wortels, daarna zelfde advies als Jorieke

nat houden en even in de schaduw en gelijk ook buiten.

Geplaatst:

Na een dag wachten zijn de wortels 2x zo lang geworden, en waren er een aantal nieuwe wortels ontstaan. Ik heb hem dus in de grond gezet en flink veel water gegeven.

Bij wijze van proef heb ik ook een nieuw potje genomen en daar direct een muntstekje ingezet, dus zonder hem eerst te laten wortelen op water. Eens kijken waar de beste plantjes uit komen!

Geplaatst:

Wat bedoel je daar precies mee? (hoe groot gedeelte van de top?)

Nog een vraag over munt: ik lees op verschillende websites dat na de bloei de munt niet meer zo goed smaakt als daarvoor. Wordt daarmee bedoeld dat de plant dan voor altijd niet meer lekker is, of is de smaak het volgende seizoen weer goed?

Geplaatst:

Het topje is meestal de bovenste 2 of 4 blaadjes. Haal je die er uit, dan maakt het plantje in zijn 'oksels' nieuwe takjes. Die zal hij sowieso wel maken, maar met toppen dat dat sneller. En groeit de plant dus mooi compact uit. Als je dat elke 4 weken doet, dan houd je de bloei er ook wel aardig uit.

Die topjes gebruik je dan natuurlijk in de keuken

Na, en tijdens, de bloei smaakt de plant minder sterk. Dat is tijdelijk, tot er weer nieuwe uitlopers komen. Of het volgende jaar.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Banaanmunt, wat een geweldig plantje!

Ik weet niet wat het is, maar ik denk dat het een van de meest resistente munt soorten is.

Vorig jaar overal bijna meeldauw op.. Nu in de buurt van die banaanmunt weer.. Maar op de banaanmunt zelf? NIKS! De normale munt die er tegen aan staat? Wel meeldauw.

Ook de mineervlieg: Die zit op diverse munt soorten.. Maar niet op de banaanmunt!

Geld ook voor de rupsjes, die zaten er vorig jaar ook minder snel op.

Wat de vorstbestendigheid zijn er twijfels over z'n sterkte.. Maar verder vind ik hem een topper!

Geplaatst:
Wat de vorstbestendigheid zijn er twijfels over z'n sterkte..

Die muntsoort is ook prima winterhard in zoverre dat je haar in volle grond hebt staan tenminste.

Behoudens roest, en dat heb je als je de plant 's avonds van boven af begiet na een warme zomeravond, en wat gepeuzel van slakken heb ik in al die jaren nog geen ziekte op munt gehad.

Bananenmunt is er eentje uit de "Arvensis", akkermunt familie overigens en die zijn best sterk.

Geplaatst:

En hij smaakt naar munt en banaan? Lekkere siroop kan dat worden.

Van Eva kreeg ik verschillende muntjes..helaas zonder naam..ik dacht het even te weten, maar ik ben nu al weer de weg kwijt. Alleen wolmunt kan ik nog herkennen..enne Marokkaanse munt..denk ik

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Over de winterhardheid van munt , steeds wordt hier op forum aangeraden om ze in pot te houden zodat ze niet gaan woekeren,

nuja inderdaad woekeren ze niet, ze gaan dood in pot tijdens de winter

Ik ben dus ervoor om munt gewoon in volle grond te zetten, als je het de winter overhouden wilt.

Geplaatst:

Vandaag heb ik voor het eerst thee gedronken van mijn ananasmunt en het was heerlijk kan ik zeker aanbevelen.

Ik heb geen bonte ananasmunt. Hij maakt vrij lange stengels met forse bladeren die wat wollig zijn. Tenminste ik vind ze voor een munt gigantisch eigenlijk met zeker een 7cm

Helemaal geweldig! Ik ben er blij mee

verder heb ik:

citroenmunt, appelmunt, aardbeimunt, bananenmunt, piperita en de mentha cervina.

Deze laatste maakt heel ander blad dan de andere muntplanten namelijk langwerpige blaadjes. Ruikt behoorlijk sterk naar munt maar over de smaak kan ik nog niets zeggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...