Jorieke123 Geplaatst: 31 maart 2022 Auteur Geplaatst: 31 maart 2022 Ah nee ik bedoel dat ik een stam-die-geen-oogst-meer-geeft zou willen kunnen gebruiken om zelf nieuwe pluggen te maken of zelfs stukjes van die stam in een nieuwe stam te rammen/drukken. Zodat ik dus geen pluggen meer hoef te kopen als ik nieuwe stammen wil maken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Lsjr33 Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 Vraagje, hopelijk kan het zonder het topic teveel te vervuilen. Vorig jaar heb ik kant en klare stammen gekregen en nu ben ik helemaal enthousiast over de mogelijkheden voor paddestoelen. Ik zou zelf met pluggen graag stammen maken. Maarrr hoe kom ik aan stammen? Iemand een idee? Quote
Mellie Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 Stammen moeten zo vers mogelijk zijn heb ik begrepen, die kun je niet te lang bewaren. Als je ze wel wilt bewaren, moeten ze niet in aanraking met de grond zijn, maar moet er iets tussen. Tegels, pallet enz. Je moet ze dan wekelijks nat maken en dan een beetje geluk hebben vermoed ik. Sja en hoe je aan die stammen komt… of je hebt een boom van het geschikte hout dat om gaat, of iemand anders die je kent. Je kunt ook het bos in, maar weet niet hoe blij de boswachter is als je gaat zagen. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 8 april 2022 Geplaatst: 8 april 2022 10 uren geleden, Mellie zei: maar weet niet hoe blij de boswachter is als je gaat zagen. Ik woon aan een (beschermd) natuurgebied. Ik zie mezelf al helemaal lopen met mijn zaag 😆 Quote
Mellie Geplaatst: 8 april 2022 Geplaatst: 8 april 2022 Eh dan ga je op zijn minst vragen krijgen en waarschijnlijk een dikke bon Quote
henkg Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Eerst netjes aan de boswachter vragen kan natuurlijk nooit kwaad. Als je geluk hebt, pakt ie zijn motorzaag en loopt met je mee. Van je paddenstoelenoogst wel even een bakje bij hem/haar bezorgen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lsjr33 Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Haha honderd procent een bon. Ze zijn hier suuuper streng. En terecht, het is een prachtig gebied. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 Op 31-3-2022 om 14:05, Jorieke123 zei: Ah nee ik bedoel dat ik een stam-die-geen-oogst-meer-geeft zou willen kunnen gebruiken om zelf nieuwe pluggen te maken of zelfs stukjes van die stam in een nieuwe stam te rammen/drukken. Zodat ik dus geen pluggen meer hoef te kopen als ik nieuwe stammen wil maken. De stammen gaat niet lukken, maar wel uit de oogst van je stoeltjes. Het is niet super gemakkelijk maar uit de voet van je paddenstoel haal je een stukje waarmee je verder kan....(ik mis Stan op deze site, hij is de man op gebied van paddenstoelen en pepers!!) 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2022 Auteur Geplaatst: 30 mei 2022 December 2020 geënt, en nu komt de eerste shii-take-puist tevoorschijn Alleen deze dunnere eikenstam geeft een teken van leven. We hebben de 2 nieuwe stammen met trechter-oesterzwam er nu ook bij gezet. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Roland Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 kunnen die geënte paddenstoel stammen ook in de zon bewaard worden? Quote
weknow Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 42 minuten geleden, Roland zei: kunnen die geënte paddenstoel stammen ook in de zon bewaard worden? Geen goed idee. Schaduw en altijd redelijk vochtig )hoge luchtvochtigheid' is ideaal. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mellie Geplaatst: 12 juni 2022 Geplaatst: 12 juni 2022 Wat een plek verandering kan doen! 50 cm verplaatst omdat ik de sieramandel ging snoeien en vergeten terug te zetten. En het heeft natuurlijk een boel geregend… dat ook. Maar toen werden de shii-takes steeds door slakken aangevallen en deze staan er zo mooi bij. Pretty! 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 juli 2022 Auteur Geplaatst: 29 juli 2022 Nou die knop van eind mei werd geen paddenstoel, maar slakken-,/pissebedvoer. Vandaag kon ik dan wel een mooie shiitake oogsten, we aten hem op een broodje. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 september 2022 Auteur Geplaatst: 6 september 2022 De dikkere eikenstam (ent-datum: december 2020) begint nu ook shiitakes te maken! En de dunnere geeft ook weer wat oogst: (het is maar goed dat het hier zo droog is, en de slakken niet rondglibberen om mijn zwammen op te vreten, want deze komen net onder het kopertape te groeien. De 2x zwarte els doen nog niets helaas. Terwijl ik daar de 1e oogst van had verwacht omdat het hout minder hard is en de stam dus snel ver-zwamt? We laten ze voorlopig staan hoor, wie weet komt er nog wat als het eindelijk eens gaat regenen. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Tot mijn verbazing krijg ik ook nog een paar late exemplaren. Ik heb maar 1 stam en die heeft half in de zon gelegen de laatste maand (lag eerst in de schaduw van de japanse wijnbes, maar die verdroogde bovengronds volledig. En nog voor de regen van afgelopen week! Quote
jasmin Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Is het mogelijk om de stam van de Amerikaanse vogelkers te gebruiken voor oesterzwammen? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari 2023 Auteur Geplaatst: 6 januari 2023 Ik heb er laatst op gezocht en kwam de boomsoort in geen enkel schema tegen. Wel iets van Meneer Wateetons over een mislukte poging. Dat ging om shii-take geloof ik. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 (aangepast) Ik kwam alleen dit tegen. Maar niks met oesterzwammen en amerikaanse vogelkers (prunus serotina), staat in het schema als black cherry. 6 januari 2023 aangepast door woldistel 1 Quote
jasmin Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Ik had ook al rondgezocht en niks gevonden. Dus ik had het hier maar even geprobeerd bij de ervaringsdeskundigen. 😉 1 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari 2023 Auteur Geplaatst: 6 januari 2023 Kleine update: Onze stam met populierenleemhoed heeft hier nooit wat gedaan. Die met fluweelpootje heeft een kleine oogst gegeven, volgende keer enten in september en dan hopelijk een wat grotere oogst of vaker een kleine dat jaar dat ie is doorgroeit? De grijze oesterzwam op berkenstam begon weer wat te doen maar dat werd vrij snel opgegeten door muizen? Bij de berkenstobbe zien we nog steeds niets. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Fluweelpootje kwam ik afgelopen maand vrij vaak tegen in het wild, dus dit is wel de goeie tijd van het jaar. Die op mijn aalbessenstronken hebben nu ook nog een klein vluchtje. Maar de eerste keer was al begin oktober. Ik vermoed dat het vroege voorjaar dan de goeie tijd is om een stammetje te enten, zodat het mycelium de rest van het jaar kan groeien en dan na de eerste koudeperiode vrucht te geven. Ik moet de krulwilg weer knotten dit jaar, dus ik denk dat ik ook maar weer wat pluggen van het een of ander ga bestellen. En eigenlijk wil ik Bietenputzwam (klinkt zo smakelijk 🤢) nog wel eens proberen op een bed in de moestuin. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2023 Auteur Geplaatst: 12 juni 2023 We hebben de sproeier een paar keer op de stammen gehad, dus nu kunnen we wat oogsten Trechteroesterzwam en shiitake: 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.