Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn kweek op stammen


Jorieke123

Aanbevolen berichten

December 2020 en dit voorjaar hebben wij wat stammetjes 'ingezaaid' met paddenstoelen. We hebben de pluggen bij Groene Takken besteld. 

We hebben in december 2 x eik en 2 x (zwarte) els genomen voor shiitake. En een berkenstam en een berkenstobbe voor grijze oesterzwam. 

En ergens in maart hebben we nog 2x populier geënt met populierenleemhoed en fluweelpootje. 

 

IMG_2752.JPG

 

IMG_2754.JPG

 

IMG_2776.JPG

 

We hebben de stammen beschermd met een hokje van gaas, aangezien we 'last' hebben van vogels die zo'n stam compleet slopen omdat ze op zoek zijn naar beestjes.

(foto's van een eikenstam die ik kant en klaar had gekocht van Sjoerd's Shiitake op een marktje hier in de buurt. Daar hebben we meerdere keren van kunnen plukken :thumbup: en ook nu komen er nog een paar shiitake op te groeien. Maar de stam is redelijk 'op' en gesloopt.)

IMG_2745.JPG

 

IMG_2748.JPG

 

Nu dus dit ter bescherming:

 IMG_1584.jpg

 

Ook hebben we kopertape rondom de onderkant van de stammen geplakt, tegen de slakken die graag zwammen eten. 

 

En 5 dagen geleden zag ik ineens dit op het stammetje waar fluweelpootjes op moeten komen:

IMG_4722.JPG

 

En nu 5 dagen verder zijn ze al iets groter. Maar nog steeds erg klein hoor :)

IMG_4732.JPG

 

En ook op de berkenstam komen zwammen tevoorschijn:  (foto's zijn door bewolking en het donkere bosje waar ze staan wat minder scherp)

IMG_4729.JPG

 

IMG_4731.JPG

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel benieuwd hoe het met de shiitake zal gaan. Hier hebben we ook een paar stammetjes met shiitake geënt. Volgens mij was het op walnoot stammetjes (kon niet aan eik of berk komen). Heb er niet meer naar omgekeken sinds we dit hadden gedaan (maart van dit jaar). Had begrepen dat pas na 18 maanden de eerste vruchten kunnen komen. Overigens ook bij Groene Takken besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik kon vorige week al (maar liefst ;) ) 31 gram oesterzwammen oogsten. En vandaag dit:

 

IMG_4834.JPG

 

82 gram oesterzwammen en 177 gram fluweelpootjes. Gewogen zoals ik ze van de stam heb gehaald, dus incl. steeltjes die we niet eten. Of kan/moet ik die steeltjes nog drogen om tot een poeder te kunnen malen? 

 

2 december stonden de fluweelpootjes er zo bij:

IMG_4820.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nee, dat hebben we niet gedaan. Je moet de stammen sowieso wat beschermen tegen vorst als je er net pluggen in hebt geslagen, door ze af te dekken met blad of een jute zak. Of even in een schuur zetten?

 

Dat met die wax is volgens mij ook vooral voor van die 'pluggen' van zaagsel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Kijk eens aan!

8aaca64b925bb5cf6c4dc18efe3578b0.jpg

Pas uit 1 deuvel komen er Shii takes. Maar toch al fiks. Heb ze iets te groot laten worden vrees ik. Er groeit nu nog 1 kleintje. De ander 2 zitten in de pan.

e2eaf27af83ee72214ae45c7d14dd3a7.jpg

Zie hierboven. De overige paddenstoelen zijn gekocht hoor.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de eikenstam van de Voedselboskabouters en zij geven workshops om zelf te inoculeren. Ik ben nooit zo van de reclame, maar het is echt heel goed wat ze doen. Ik ben echt super blij met mijn boomstam waar shii-takes uit groeien!

Dus mocht je interesse hebben in een workshop, is het zeker een aanrader om te doen. Ik zit te kijken waar ik dit kan posten zonder speciaal een nieuw topic ervoor te openen. Het is slechts een suggestie wat allemaal kan o het gebied can paddenstoelen, niet dat ik er verder verstand van heb (of aandelen ). Toen ik net actief was op het forum, heb ik zo lang gezocht naar een paddenstoelenworkshop en of er iemand was die me info kon geven over wildplukken enz. Was er niet en nu zijn er wat meer aanbieders. Ik dacht, dat deel ik.

Als ze in de buurt een workshop gaan geven, ga ik er ook zeker een volgen. Lijkt me zo leuk dit ook zelf te kunnen. (En hoppaaaa, zo heb je er spontaan nog een hobby bij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ah ja die naam ken ik inmiddels ook omdat de voedselboskabouters ook soms workshops met hen samen geven.

Oude stammen moeten dan wel vochtig gebleven zijn heb ik ervan begrepen. Een oude stam die al aan het drogen is, kan blijkbaar niet. Ik houd nu een paar stammen van de gekapte boom apart daarvoor en die moet ik wekelijks nat maken met regenwater. Anders schijnt het niet te lukken. Maar ik ben pas bij deze stap. De workshop moet ik nog volgen, dus veel meer weet ik ook niet er van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...