Jorieke123 Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 December 2020 en dit voorjaar hebben wij wat stammetjes 'ingezaaid' met paddenstoelen. We hebben de pluggen bij Groene Takken besteld. We hebben in december 2 x eik en 2 x (zwarte) els genomen voor shiitake. En een berkenstam en een berkenstobbe voor grijze oesterzwam. En ergens in maart hebben we nog 2x populier geënt met populierenleemhoed en fluweelpootje. We hebben de stammen beschermd met een hokje van gaas, aangezien we 'last' hebben van vogels die zo'n stam compleet slopen omdat ze op zoek zijn naar beestjes. (foto's van een eikenstam die ik kant en klaar had gekocht van Sjoerd's Shiitake op een marktje hier in de buurt. Daar hebben we meerdere keren van kunnen plukken en ook nu komen er nog een paar shiitake op te groeien. Maar de stam is redelijk 'op' en gesloopt.) Nu dus dit ter bescherming: Ook hebben we kopertape rondom de onderkant van de stammen geplakt, tegen de slakken die graag zwammen eten. En 5 dagen geleden zag ik ineens dit op het stammetje waar fluweelpootjes op moeten komen: En nu 5 dagen verder zijn ze al iets groter. Maar nog steeds erg klein hoor En ook op de berkenstam komen zwammen tevoorschijn: (foto's zijn door bewolking en het donkere bosje waar ze staan wat minder scherp) 8 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 Wat mooi om te zien, hier durf ik me nog niet aan te wagen. Denk maar een beginnetje met champions maken, om mijn "angst" te overwinnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 Afgunst. Maar ik ga dus overwegen of ik ook zoiets met stammetjes kan in de nabije toekomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmluc Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 Heel benieuwd hoe het met de shiitake zal gaan. Hier hebben we ook een paar stammetjes met shiitake geënt. Volgens mij was het op walnoot stammetjes (kon niet aan eik of berk komen). Heb er niet meer naar omgekeken sinds we dit hadden gedaan (maart van dit jaar). Had begrepen dat pas na 18 maanden de eerste vruchten kunnen komen. Overigens ook bij Groene Takken besteld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 26, 2021 Author Share Posted November 26, 2021 Het fluweelpootje komt op meer plekken tevoorschijn: En ook zie ik meer en meer 'knopjes'(?) van de oesterzwammen: Deze zijn nog vrij klein, maar zijn toch al bijna oogstbaar: 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 6, 2021 Author Share Posted December 6, 2021 Ik kon vorige week al (maar liefst ) 31 gram oesterzwammen oogsten. En vandaag dit: 82 gram oesterzwammen en 177 gram fluweelpootjes. Gewogen zoals ik ze van de stam heb gehaald, dus incl. steeltjes die we niet eten. Of kan/moet ik die steeltjes nog drogen om tot een poeder te kunnen malen? 2 december stonden de fluweelpootjes er zo bij: 2 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted December 6, 2021 Share Posted December 6, 2021 Echt vet stoer! ik weet niet of ik dat zou willen, maar vind het bij anderen super…ik ben meer van die blauwe bakjes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 Dit warmere weekje is goed voor de zwammen! 2 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertM Posted December 21, 2021 Share Posted December 21, 2021 Als je geluk hebt kun je de fluweelpootjes nog tot maart oogsten.Is een lastige in “het wild” aangezien je ze kunt verwisselen met giftige exemplaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertM Posted December 22, 2021 Share Posted December 22, 2021 “Wilde fluweelpootjes” 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 31, 2021 Author Share Posted December 31, 2021 3 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertM Posted December 31, 2021 Share Posted December 31, 2021 Dat wordt oesterzwammen eten vanavond 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 31, 2021 Author Share Posted December 31, 2021 Ik heb ze inderdaad geplukt, dacht nog net op tijd aan een foto. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 3, 2022 Share Posted January 3, 2022 Ziet er mooi uit Jorieke! 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 O mooi zeg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 Jorieke, heb jij de pluggen destijds ook afgesmeerd met was/kaarsvet? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat is om de pluggen te beschermen tegen vorst oid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 15, 2022 Author Share Posted February 15, 2022 Nee, dat hebben we niet gedaan. Je moet de stammen sowieso wat beschermen tegen vorst als je er net pluggen in hebt geslagen, door ze af te dekken met blad of een jute zak. Of even in een schuur zetten? Dat met die wax is volgens mij ook vooral voor van die 'pluggen' van zaagsel. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Kijk eens aan!Pas uit 1 deuvel komen er Shii takes. Maar toch al fiks. Heb ze iets te groot laten worden vrees ik. Er groeit nu nog 1 kleintje. De ander 2 zitten in de pan. Zie hierboven. De overige paddenstoelen zijn gekocht hoor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Super Mellie! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Ik heb de eikenstam van de Voedselboskabouters en zij geven workshops om zelf te inoculeren. Ik ben nooit zo van de reclame, maar het is echt heel goed wat ze doen. Ik ben echt super blij met mijn boomstam waar shii-takes uit groeien!Dus mocht je interesse hebben in een workshop, is het zeker een aanrader om te doen. Ik zit te kijken waar ik dit kan posten zonder speciaal een nieuw topic ervoor te openen. Het is slechts een suggestie wat allemaal kan o het gebied can paddenstoelen, niet dat ik er verder verstand van heb (of aandelen ). Toen ik net actief was op het forum, heb ik zo lang gezocht naar een paddenstoelenworkshop en of er iemand was die me info kon geven over wildplukken enz. Was er niet en nu zijn er wat meer aanbieders. Ik dacht, dat deel ik. Als ze in de buurt een workshop gaan geven, ga ik er ook zeker een volgen. Lijkt me zo leuk dit ook zelf te kunnen. (En hoppaaaa, zo heb je er spontaan nog een hobby bij) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 30, 2022 Author Share Posted March 30, 2022 We hebben nog weer 2 stammen (1x wilg en 1x berk) gemaakt, deze keer met de trechter-oesterzwam. Die valt qua oogstperiode mooi tussen onze andere soorten in. Schijnt... 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Top! Wij moeten morgen ook aan de slag. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Koop je dan je pluggen of kunnen jullie zelf inoculeren? Hoe vaker ik het voorbij zie komen, hoe interessanter ik het vind. Heb nu zelf weer een zak gekocht maar dat doet nog niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 31, 2022 Author Share Posted March 31, 2022 Ik heb pluggen gekocht ja, bij groenetakken.nl Ik wil nog eens aan de gang met het gebruiken van oude stammen om nieuwe te kunnen maken? Maar goed, dan moet ik eerst oude stammen hebben Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Ah ja die naam ken ik inmiddels ook omdat de voedselboskabouters ook soms workshops met hen samen geven.Oude stammen moeten dan wel vochtig gebleven zijn heb ik ervan begrepen. Een oude stam die al aan het drogen is, kan blijkbaar niet. Ik houd nu een paar stammen van de gekapte boom apart daarvoor en die moet ik wekelijks nat maken met regenwater. Anders schijnt het niet te lukken. Maar ik ben pas bij deze stap. De workshop moet ik nog volgen, dus veel meer weet ik ook niet er van. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts