Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn vraag is of het nodig is om bijv. speciale mest zoals van DCM te kopen voor fruitboompjes en en weer een doos voor kleinfruit zoals aardbeien, bessen enz. Dus steeds een andere uitvoering?

Ik heb ergens wel eens gelezen dat je ook gewoon gedroogde koemestkorrels kan kopen en dat dat net zo goed is voor alle soorten fruit dan de speciale verpakkingen?

Weet iemand dit? Koemestkorrels zijn uiteraard veel goedkoper dat die dozen van DCM.

Ik hoop dat er een ervaren tuinder een reactie heeft voor me.

Geplaatst:

Dure DCM-mest kopen voor fruitbomen is onzin.

Op elke normaal vruchtbare grond heeft fruit geen echte bemesting nodig. Om de paar jaar in het gebied van de jonge wortels (dat is de ring waar de buitenste bladeren ophouden) rondom een laagje compost van 1 a 2 cm.  is dan voldoende als voeding en bodem verzorging.  Een mulchlaagje van vooral herfstblad, gehakseld hout helptt bovendien een bodemmilieu en -leven waarin fruitbomen en -struiken zich thuisvoelen omdat er zich schimmels in kunnen ontwikkelen die samenwerken met deze planten (Mycorhizza) en helpen je bomen en struiken te verzorgen.

Sommige soorten kleinfruit zoals aardbeien (staan maar kort op dezelfde plaats en vragen meer de aanpak van een groententuin) en frambozen mogen wat extra hebben...daarvoor is koemest uitstekend als je niet over compost kunt beschikken, evt. aangevuld met eens per 2 jaar een poedersuikerdun laagje kalium...want dat is de voedingstof die fruit meer nodig heeft dan stikstof en fosfor. 

Als je een hele arme grond hebt, volledig zand is daarvan een duidelijk voorbeeld,  is ook koemestkorrels een optie. Volledig verteerde/gecomposteerde dierlijke mest zoals Patrijs noemde  (koe, konijn, geit, paard e.d.) is met compost vergelijkbaar...iets sterker (dus met mate!!!) maar ook organisch, bodemvoedend en langzaamwerkend.

Op een teveel aan bemesting en dan vooral snelwerkende voeding en stikstof reageert fruit erg slecht. Het bevordert ziektes en lokt belagers als luizen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hartelijk bedankt voor de info.

We hebben hier zware Zeeuwse zeeklei, was zelfs echt blauw op 40-50cm diepte, maar is al wel "luchter" door de grove compost die ik er de afgelopen 2 jaar er door heb gewerkt. 

Geplaatst:

Bovenop de bodem is slimmer om je compost te doen. Dus als een soort mulch. Het beschermt en voedt de bodem o.a. (bijvoorbeeld tegen slagregen en erosie) en iedere keer dat je ìnwerkt`moet het bodemleven dat zo essentieel is van voor af aan gaan opbouwen omdat de verbanden die erin ontstaan verbroken worden.  Ik zit overigens ook zware Zeeuwse klei aan jouw "overkant". Vooral in de laatst aangelegde poldergebieden is dat jonge klei. Zeer zwaar (bij droogte kun je er alleen met pikhouweel in) en vruchtbaar maar risico van dichtslaan (bijvoorbeeld door grondbewerking...ja ook frezen lost dat minder op dan organische stof toevoegen en het met rust laten). Die blauwe laag kan een zogenaamde ploegzool zijn...een moeilijk doordringbare laag die ontstaat doordat jaar na jaar geploegd werd op inderdaad 40 a 50 cm diepte  waar de fijnste deeltjes dan steeds werden uitgewreven. Als ik daar fruitbomen plant zorg ik per plantgat voor 2 a 3 gaten met de grondboor tot ca. 1 meter diepte en vul die met organische stof. Bomen wortelen overigens eerder breed dan diep. Hoogstam fruitbomen op sterkgroeiende onderstam tot een diepte van max. 80 a 90 cm....daar mag dan ook nooit (grond)water blijven staan omdat je anders snel erg ziekelijke bomen krijgt die lijden aan van alles.  Het wortel gebied van bomen is vooral breed en in de bovenste 40 cm...ga uit van 1,5 a 2x de omtrek van het gebladerte en net buiten dat gebladerte (de boomcirkel) bevinden zich ook de meeste actieve wortels van een boom of struik. Vandaar dat dat vooral het gebied is om je compost te leggen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor de tips.

Ik spit de compost niet onder hoor hooguit met een drietand een beetje door de bovenlaag. En het was grove compost met veel houtsnippers dus geen gezeefde gft compost.

Daar waar wij nu wonen was een jaar of 60 volkstuintjes maar de laatste jaren lag het braak. Het was één vast klomp klei waar het water niet eens meer doorging.

Wat moet ik me voorstellen bij organische stof in je boorgaten want dat lijkt me wel een goed idee, dat watert het ook nog beter door waarschijnlijk.

Geplaatst:
7 minutes ago, Robert56 said:

Daar waar wij nu wonen was een jaar of 60 volkstuintjes maar de laatste jaren lag het braak. Het was één vast klomp klei waar het water niet eens meer doorging.

Kinkt voor mij toch een beetje tegenstrijdig met alle No-Dig verhalen en permacultuur visies.

Die bodem is jaren onaangeroerd geweest, niet omgespit, bodemleven heeft zijn gang kunnen gaan. Bladeren en ander afval heeft kunnen composteren en toch is het een klomp klei geworden. 😕

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

@AshaiRey, een te makkelijke conclusie zonder dieper op de specifieke situatie in te gaan. Als het ingepolderd land is, dan is het van origine meer een zeebodem dus dan heb je al een hele andere situatie. Wie weet is het door de volkstuinders aldaar juist jarenlang omgeploegd en uitgeput, bewerkt met kunstmest etc. Vergis je niet in hoe lang dat nodig heeft om te herstellen. De eerste 5 jaar heb je alleen maar onkruiden en grassen en pas later de struiken en bomen, dat duurt geen jaren maar decennia. Enfin, we wijken af van de originele vraag!

Speciale mest is vaak een marketingtruc, lees de verpakking en vergelijk alle verpakkingen met elkaar en je zal zien dat er nauwelijks verschil tussen zit. Hoogstens zijn de verhoudingen n-p-k anders. Bodemstructuur en hoeveelheid organisch materiaal zijn belangrijker, vaak zit de bodem (zeker dikke zeeklei) vol met mineralen die bruikbaar zijn en hoef je nauwelijks bij te mesten. Goed verteerde compost is altijd goed om het bodemleven extra actief te houden, met compost voed je het bodemleven en daarmee indirect de fruitbomen. Te vruchtbare grond is niet goed voor fruit, dan groeien ze hard, maar geven ze vaak lastiger vrucht.

Geplaatst:

Beste AshaiRey.

Ik denk dat dit  juist jarenlang omgeploegd en uitgeput, bewerkt met kunstmest etc. idd. het geval is en dan ook vooral chemische middelen tegen insecten en onkruidvergif niet te vergeten.

De grond is daarna bouwrijp gemaakt met grote kranen die alles een meter diep hebben 'omgespit' zoals ze het noemen.

De grond was heel erg vast, nat en zwaar. Het was hier alleen maar kweekgras en  vooral heel veel Heermoes. Heeeel erg veel Heermoes.

Daar ben ik vanaf door het gebruik van Heermoes min van Bio-solutions  Heermoes bestrijden op een blijvende en Biologische manier | BioSolutions en dat heeft heel goed gewerkt.

We hebben een nieuwe toplaag aangebracht met heel veel compost en we hebben nu dan ook goede grond. Alles groeit en bloeit nu uitstekend alleen had ik dus een vraag over de mest voor fruitboompjes enz.  

We zijn op de goede weg met de grond. 

Hartelijk dank voor de tips.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...