Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Heb ik last van springs taartjes of maden van rouwvliegjes?

Plantmom123

Recommended Posts

Dag lieve mensen,

ik had een paar weken terug last van een rouwvliegjes plaag, waarna ik deze bestreden heb met aaltjes (2x zelfs). Toen dit speelde zag ik daarnaast in de planten die het meest vochtig waren en ook het meest last hadden van de rouwvliegjes, witte kleine beestjes in de aarde lopen. Nu een paar weken later zijn de rouwvliegjes uit deze planten, maar zie ik nog wel een paar witte beestjes lopen. Nu vraag ik me af; zijn dit nu nog steeds maden van de rouwvliegjes of zijn dit springstaartjes? Ik herken ze namelijk in de beschrijving van beide, maar ze springen bijv niet. 

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Mijn planten misschien maar laten uitdrogen en zien wat er gebeurt? Aangezien springstaartjes niet perse schadelijk hoeven te zijn, maar ik er niet op zit te wachten dat het weer rouwvliegjes worden. Plus ik heb al mn planten al twee keer behandeld met aaltjes….

Edited by Plantmom123

Springstaartjes zijn wit en kan je zien lopen, en zijn zeer klein een paar mm groot. Behandel ik zelf niet.

De rouwvarenmvliegjes zijn in eerste instantie kleine doorzichtige wormpes met een zwart vlekje. Kunnen tot 8mm lang worden.

Komen vaak op planten terecht die te vochtige grond hebben. Eventueel water geven via een schotel, en dan water op laten zuigen, zodat de bovenste paar cm van de potgrond droog blijft. 

Of, b.v. mijn huiskamerplanten/ficussen die graag een slokje lusten, doe ik een laagje (1cm) fijn grind/graniet split op de aarde 1cm. Zodat er geen organisch matriaal te vinden is voor de vliegjes.

Zand kan ook, maar ik vind dat te veel stuiven/knoeien als het droog is, en geeft snel krassen op de vloer of meubels.

DSC_0632.JPG