Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klopt, zag ik ook staan, was het van plan ook te kopen zij  het niet dat mijn eigen michurinska 2 weken terug een 3-tal figlets lieten zien, net op het punt dat ik de hoop had opgegeven omdat ze al 4 jaar ongeveer niks geven qua vrucht. Dus wacht nog even of het wat wordt.
Wel heb ik de volgende soorten gekocht om uit te proberen, ze zullen volgende week verzonden worden.
- Assal

- Fayumi

- Excel

- Baku

- Breba blue

- Moscatel Bianca

ik heb geen idee waar ik ze moet zetten maar dat is de verslaving als je eenmaal begint met vijgenplanten te kopen :) 

• Like 1
Geplaatst:

22 mei liet ik weten dat er 4 mooie breba vijgen op m'n 'Japanse' Brown Turkey staan. Nou, die staan er nog steeds op dezelfde manier op. Het rijpen wil niet lukken met deze temperaturen en de nieuwe vijgjes die groeien ook nog niet echt. 🥴

Benieuwd hoe de vijg dit jaar door gaat komen want er is echt bizar weinig groei te bespeuren...

• Like 1
Geplaatst:

Hier hetzelfde, heb nog geen enkele vijg gezien die aan het rijpen is, ik vermoed eind van de maand of begin volgend maand dat de breba's van de brown turkey gaan rijpen, maar de rest vrees ik dat het niks wordt, heb nu heel veel kleine figlets, als ik 90 dagen erbij tel totdat ze rijpen dan zit ik op eind september of begin oktober en dan is het te koud en nat om goed te rijpen.
Het is wat het is helaas, we hebben geen invloed op het weer en niet iedereen heeft een kas om de boompjes daaronder te zetten.
We hopen oo mooi en warm weer :)

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag de breba van gp delicious gegeten tot nu toe de zoetste van alle brebas die ik tot nu toe geprobeerd heb maar deze is vooral erg zoet waar dalmatie ook echt een bessen smaak had heeft de gp delicious dit toaal niet voor de breba.

20240715_145436.jpg

20240715_145433.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@Kevins Moestuin ziet er prachtig uit ook qua kleur.
Ik hoop over 4 a 5 dagen de eerste vijg van het jaar te eten , namelijk die van All Year Hector. De 1e vijg een paar weken geleden was aan de buitenkant rijp maar van binnen niet zoals ik destijds aangaf met foto. Hoop dat deze keer wel lukt. Hangen er 5 grote vijgen aan.
Zal tezijnertijd een foto van maken.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@acpronkMijn Desert King van 3 jaar oud heeft dit jaar voor het eerst een Breba gegeven en wat figlets van de maincrop. Ik heb gelezen dat de Breba's van de Desert King zelfbestuivend zijn en wel rijpen maar dat de maincrop bestuiving nodig hebben en dus niet afrijpen. Klopt dit? En wordt ook afgeraden om te snoeien omdat je dan in dat jaar geen Breba's dus kan eten.

image.thumb.jpeg.49c3c31a6a4698d479cb48f9098a8e13.jpeg

aangepast door Tony75
Geplaatst:

Wat is nu eigenlijk een breba? Ik denk een vrucht op oud hout, klopt dat? En een figlet een vrucht op nieuw hout? Is foto 1 dan breba en foto 2 figlet? Ze zijn bijna even groot hier en lijken in hetzelfde stadium te zitten.

IMG_6256.jpeg

IMG_6255.jpeg

Geplaatst:

Nee, beide main crop (de Engelse term).

Volgens mij is figlet een klein baby vijgje? Kan dus zowel breba als main zijn?

Je ziet de bladeren nog zitten, dus dit kan geen breba zijn (tenzij je in een warm land zonder winter woont).

Breba vijgen worden het jaar ervoor gevormd. Dienen dus de winter te overleven.

Main crop vijgen worden in het nieuwe jaar gevormd, vanaf het begin van de zomer.

• Thanks 1
Geplaatst:

@DahliAcpronk heeft gelijk, ik had het woord maincrop moeten vermelden om verwarring te voorkomen. En jouw beide fotos zitten vijgen aan van de maincrop want op foto 1 zie naast de bladeren waar Acpronk het over heeft ook dat de hout niet echt bruin is maar nog groene kleur bevat.
Ik heb net een foto gemaakt bij mij en je ziet die 2 vijgen op waar geen bladeren bij  zitten bij die vijgen.

image.thumb.jpeg.42151f91593f1a333cced29f8f117545.jpeg

• Thanks 1
Geplaatst:

Precies wat acpronk zegt, inprincipe is een figlet een beginnende vijg kan dus zowel main crop and breba zijn. Breba is de vijg op oud hout wordt vaak in de herfst / winter gevormd en zijn dan erg klein, groeien in de lente weer verder en zijn ongeveer 30-45 eerder rijp dan de eerste main crop vijgen van vroege variteiten, main crop vormd altijd op nieuw hout dus groei van dat jaar. Niet alle variteiten geven breba vijgen, en bij de soorten die het wel geven zijn soms de brebas van vele male mindere kwaliteit als de main crop maar dat is zeker niet altijd het geval.

• Thanks 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Korte update zonder plaatje van m'n experiment met de vijg op 'Japanse wijze'. De eerste breba vijg is afgerijpt maar door de vogels gepakt. Dus over de andere drie zit nu een netje en hopelijk kan ik die van het weekend plukken. 

Groei valt dit jaar enorm tegen, zit misschien 15cm op? Maar ik heb ook een hoop wortels gesnoeid met werkzaamheden rondom de vijg dus opzich niet onverwacht. Volgend jaar zal 't beter zijn. 

Ben vooral benieuwd of de main crop af gaat rijpen want er zitten wel heel veel vijgen in dat kleine struikje. Is het zinvol om nu al de tweejarige takken te toppen om het rijpen van de vijgen op die takken te bevorderen? Of is het pas slim om dat later in 't seizoen te doen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...