rommert Geplaatst: 30 januari 2012 Share Geplaatst: 30 januari 2012 hallo nu de eerste echte vorst is geweest hangen de bladeren van mijn bloemkolen helemaal slap. gaan ze dan nog bloemkolen maken of vriezen ze dood? het is trouwens wel winterbloemkool. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 30 januari 2012 Share Geplaatst: 30 januari 2012 Dat is een normale reactie van de bloemkool Rommert en in hoeverre ze echt last zullen hebben van de vorst (in het uiterste geval overleven ze het niet) hangt af van hun vorstbestendigheid . Die vorstbestendigheid is per ras nogal verschillend . Welk ras heb je eigenlijk ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 30 januari 2012 Share Geplaatst: 30 januari 2012 Dat is beter dan die van mij.Staan alleen nog wat stompjes, de kippen hadden ze ontdekt, en ze zijn nu helemaal kaal gevreten.Rot beesten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rommert Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 31 januari 2012 walcheren winter niet een hybride ras dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 31 januari 2012 Share Geplaatst: 31 januari 2012 Walcheren winter is een vrij goed vorstbestendige kool maar met de te verwachten minima van de komende dagen zal het toch moeilijk voor ze worden. Ik zou proberen ze wat te beschermen Rommert, vooral tegen de wind die de bladeren versneld doet uitdrogen . Zolang de grond bevroren blijft kan dat niet meer door de wortels gecompenseerd worden . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rommert Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 31 januari 2012 Met wat kan ik het dan afschermen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 31 januari 2012 Share Geplaatst: 31 januari 2012 Vliesdoek bijvoorbeeld. Of je zou er voor 's nachts , dan zijn de temperaturen het laagst , iets over de kolen heen kunnen zetten. Ik neem tenminste aan dat je geen halve hectare bloemkolen hebt staan . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rommert Geplaatst: 1 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 1 februari 2012 nee maar ik moet ook naar school he de wint komt hier trouwens vanuit het oosten dus dan word de wint geblokkeerd door de stal dus het zal wel mee vallen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Dekken beroepstelers winterbloemkolen af Frans? Ik zit door mijn voorraad vliesdoek heen, heb nog wel gaatjesplastiek genoeg.Maar denk eerder dat ik er meer ga mee beschadigen aan blad en stam als ik deze erover moet trekken.Is toch een veldje van 4 X 10. Tegen volgende winter wat investeren in cropnet, is soepeler en sterker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 De gewone bloemkool in de serre had net een kooltje ter grote van een tennisbal.Hoop dat niet nefast is met het vriezen s'nachts ook in de serre en dooit dan weer overdag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Dekken beroepstelers winterbloemkolen af Frans?Geen idee maar ik verwacht het eigenlijk niet. Ik ben eens naar professionele teelt van winterbloemkool op internet gaan zoeken en het blijkt dat dat in Nederland vrijwel alleen maar op Texel, Noord-Holland en in Zeeland gebeurt omdat elders de kans op uitvriezen te groot is. Dan zit jij in het Antwerpse toch nog een beetje in de goede richting Bors. Het zal me benieuwen hoe mijn bloemkolen straks uit de slag zullen komen. Vannacht wordt hier een temperatuur van min 12 tot min 14 verwacht . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Buiten het slap blad zien ze er niet uit. Precies een bende zatlappen, sommigen hangen schuin tegen elkaar van het gewicht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 3 februari 2012 Share Geplaatst: 3 februari 2012 Vandaag de winterbloemkolen eens goed bekeken.Heb 3 rijen met elke rij een ander ras.Amadeus hangt volledig slap.Dalton hangt bijna volledig slap, enkele hartbladeren niet.Festus hangen de onderste bladeren slap, maar alle hartbladeren staan nog omhoog. Verder is de rij met Amadeus en Dalton alemaal evengrote planten.Festus daarentegen is er een verscheidenheid in grote, maar dat heeft wel niks met de huidige vorst te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 3 februari 2012 Share Geplaatst: 3 februari 2012 Hier hangen ook alle kool en broccoli planten slap, ik neem aan dat ze het wel overleven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rommert Geplaatst: 4 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 4 februari 2012 ik heb dat vorig jaar en het jaar daarvoor ook steeds met spruitkool planten gehad het eerste jaar heb ik ze toen tot april laten staan. dus volgensmij overleven ze het wel. ook bij mijn bloemkool zijn nog een paar kleine hardbladeren overeind blijven staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 4 februari 2012 Share Geplaatst: 4 februari 2012 bij mij staan de bloemkolen te overwinteren in de koudebak maar met deze vorst zijn de bladeren ook erg slap. Hopelijk trekken ze bij als het weer warmer gaat worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sjoof Geplaatst: 13 februari 2012 Share Geplaatst: 13 februari 2012 Ik denk dat 8 van de 10 bloemkolen het hier gehaald hebben. Ze stonden in de koude serre (staat wel tegen het huis). De temperatuur rond 8 uur 's morgens was -3 c. Dus s'nachts zal het wel erger geweest zijn. In de dag, met de zon werd het gelukkig wel 10 c°. Probleem was echter dat ze last hadden om water op te nemen. Bij 10 c° wil de plant al wel drinken, maar als de wortels niet kunnen volgen ... Hier een fotootje van m'n winterbloemkolen in de koude! Deze is de kant tegen het huis aan ... En deze tegen het raam ... die 2-3 C° verschil zijn duidelijk De soort weet ik niet, ze komen van de markt en ik ben nog niet geavanceerd genoeg om op de hoogte te zijn van soorten hehe. Vlak voor de dooi zagen er 8 goed uit en 2 toch nog slecht ... ben benieuwd Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 15 februari 2012 Share Geplaatst: 15 februari 2012 Al mijn 51 winterbloemkolen die buiten staan zijn helaas overleden en stinken dat ze nu na de vorst doen. De bloemkolen in de serre leven nog, doch ze hadden al een kooltje ter grote van een tennisbal en dat zijn precies mousse ballekes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 17 februari 2012 Share Geplaatst: 17 februari 2012 Hier een filmpje van een beroepsteler met winterschade. De bloemkolen zijn afgedekt met een soort gaas eerder ter bescherming wildvraat. http://omroepzeeland.bbvms.com/view/OmroepZeelandDefaultNonCommercials/1313661.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 17 februari 2012 Share Geplaatst: 17 februari 2012 Interessant filmpje Bors. Ik vind die bloemkoolplanten er overigens nog heel acceptabel uitzien . Als er nog geen kooltjes in het hart aanwezig waren (zoals bij jou ) denk ik niet dat ze verloren zijn. De opbrengst en kwaliteit zal wel tegenvallen maar zoiets staat bij een beroepsteler natuurlijk ook gelijk aan een verloren oogst. Die van mij zijn een stuk slechter uit de slag gekomen dan die uit het filmpje maar de groeikern heeft het zover ik nu kan zien overleefd . Dat is genoeg om verder uit te kunnen groeien en bloemkolen te produceren maar echte joekels zullen het niet meer worden. Ze hebben afhankelijk van het ras (Dalton en Amadeus) nog ongeveer anderhalve tot twee maanden de tijd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 17 februari 2012 Share Geplaatst: 17 februari 2012 Heb de mijne gisteren eruit gesmeten, die stonken tot op de straat.Zagen geheel wit-geel.De helft had al een kooltje ter grote van een knikker, voelde sponsachtig aan zoals die in de serre. Gegokt en verloren............................ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rommert Geplaatst: 18 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 18 februari 2012 die van mij hebben het overleefd t zal wel aan het klimaat liggen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 18 februari 2012 Share Geplaatst: 18 februari 2012 Hier heeft het -19 geweest en 2 keer -16, zal teveel of beter te weinig geweest zijn. Zelfs de prei is eraan, allemaal wit-gele snot vanbinnen, en stinken Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2012 Share Geplaatst: 18 februari 2012 Hier is het ook erg koud geweest, maar de bloemkoolplanten (nog geen kooltje te zien) staan er nog levend bij. Veel leijk blad, maar nog een intacte top.Ook de prei was nog te eten, die heb ik vandaag allemaal nog geoogst (waren nog erg klein) Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 18 februari 2012 Share Geplaatst: 18 februari 2012 Hier heb denk niet alle kolen het overleeft. De winterbroccoli ligt er slapjes bij en heeft veel gele plekken, van de vaste broccoli zijn sommige planten helemaal geel Het blad van de eeuwig moes en palmkool is doodgevroren maar begint weer uit te lopen. En de prei ligt op de grond en is wat snotterig geworden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.