Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterbloemkool en vorst


rommert

Aanbevolen berichten

Hier heeft het -19 geweest en 2 keer -16, zal teveel of beter te weinig geweest zijn.

 

Zelfs de prei is eraan, allemaal wit-gele snot vanbinnen, en stinken

 

M'n prei buiten heeft het ook amper overleefd en is dit weekend uit de grond gegaan.

 

Door de vorst hoopt er ook een hoop vocht op in de grond, bij dooi is alles kledder nat wat ook niet echt bevorderlijk is.

 

Interessant filmpke van die boer. Ik hoor ze graag praten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

En de winnaar is .... Dalton F1 !

 

De overlevers van de korte maar zeer strenge vorstperiode. Van de oorspronkelijk 25 (dacht ik) planten hebben uiteindelijk 5 het tot een goed einde gebracht. Ze zijn niet te vergelijken met de recordreuzen die ik vorig jaar had maar het is toch mooie bloemkool. Deze 5 zijn allemaal van het ras Dalton F1 . Van Amadeus F1 is geen enkele bloemkool overgebleven.

 

img087136671335611068.JPG

 

img0544nf.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke tof, ik heb nog 3 stuks dalton staan doen het goed maar nog niet zo grootals de jouwe en nog 2

paarse winterbloemkool, geloof dat deze 5 ook wel wat eetbaars gaan opleveren.

Heb in iedergeval al besloten om aankomende winter weer te zaaien/planten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er na de vries-horror geen enkele over kunnen houden.....................................

Voel me een echte looser

 

Dit jaar zet ik ze in de serre.

 

Al denk ik binnen 2 weken te kunnen oogsten van de buitenbloemkolen onder insectengaas.

Deze groeien weelderiger dan hun soortgenoten bij medetuinders onder vogelnetten.

 

Blijft dan de vraag of het loont om winterbloemkool nog te zetten.

Want achteraf op de keper beschouwd had ik er na de vries beter enkele in de serre gezet.

 

Of zijn de winterbloemkolen beter-anders van smaak dan hun latere soortgenoten.

 

Frans dek jij de kolen niet af, of moet dat net niet bij winterbloemkolen tegen geel worden?

Allee ik dek ze ook niet af, ik bind ze dicht met een koordje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft dan de vraag of het loont om winterbloemkool nog te zetten.Want achteraf op de keper beschouwd had ik er na de vries beter enkele in de serre gezet.

 

Of zijn de winterbloemkolen beter-anders van smaak dan hun latere soortgenoten.

 

Frans dek jij de kolen niet af, of moet dat net niet bij winterbloemkolen tegen geel worden?

Allee ik dek ze ook niet af, ik bind ze dicht met een koordje.

Mijn ervaring is dat winterbloemkool vergeleken met zomer- en herfstbloemkool mooier uitgroeit . Van vervuiling door rupsenpoepjes of andere aantastingen heb je geen last omdat het daar in het voorjaar , als de eigenlijke kool gevormd wordt , nog veel te vroeg voor is. Ik vind het een probleemloze kool als je tenminste de kans op verlies door een extreme vorst even vergeet . Ook de smaak vind ik beter dan van zo'n snel gegroeide zomer- of herfstbloemkool en verder is hij , tenminste de Dalton F1 ,ook nog eens zeer geschikt om in te vriezen.

 

Ik dek de kolen tegen geel worden altijd af met wat afgebroken bladeren van de plant zelf . Dat geeft hetzelfde effect als wat jij met een touwtje doet . Voor het maken van de foto had ik die losse bladeren er even af gehaald. Er is overigens niks mis met een geel geworden kool vind ik. Hij smaakt net zo goed als een pure witte , ziet er alleen wat minder aantrekkelijk uit.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...