Ga naar inhoud

Te testen Phytophthora resistente tomatenrassen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ongeveer 5 bladeren welke 25 tot 50% zijn aangetast in een liter water. Een nacht lekker warm (20C) weg zetten en de volgende dag zit het water vol met sporen.

• Thanks 2
Geplaatst: (aangepast)

Tomatito getest dit jaar op de tomaten ziekte. Het is een redelijke groeier, houdt de vruchtjes lang aan de plant, en bloeit snel.

Tot zover de plus punten. De min punten vind ik zelf dat het blad snel word aangetast door allerlei blad ziektes. De bladeren worden snel afgestoten dus om te kijken of er Phytophthora in zat was best moeilijk. De smaak was niet echt goed gezien dat het een cherry achtige grote heeft. Weinig smaak en niet zoet  De stengels werden ook bruin maar niet zoals het bij Phytophthora uit. De groene vruchten hadden geen zwarte plekken. Misschien zit er een ph- gen in maar dat is onzeker om te zeggen omdat het blad zo snel besmet wordt. De plant is verwijderd sinds de plant nu zo goed als bladloos is en alleen in de toppen blad heeft. 

IMG20240716094738.jpg

aangepast door grusonia
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Na een wat drogere periode heeft het de afgelopen dagen flink geregend.

Cornue des Andes x Galahad vertoon geen scheurtje. Precies waarvoor ik deze kruising heb gemaakt. Goed robuust tegen scheuren.

IMG_4525.thumb.jpeg.de8de8243a9e323a5133dd7192d0e8e7.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Ziet er goed uit.

Ik ben echt wel heel blij met een aantal van je kruisingen, omdat ik alles in de open lucht doe. Ik stuur je een PM.

Trouwens, ik heb ook wat "robuuste rassen" van een webshop maar deze zijn inmiddels veel eerder geveld dan jouw kruisingen. Ik zal ze ook even delen, ik moet het even opzoeken welke en waar vandaan in mijn aantekeningen.

Ik zou alleen nog een keer een phytophtora bestendige variant van de saustomaat san marzano willen, ik kan zaden opsturen :-)

• Like 1

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

Ik zie nu al Phytophthora in mijn rondobella in de volwassen bladeren en stengel  maar het rare nog niks in echelon f1. Echelon f1 is een semi onbekende kruising tussen tomaat en habrochaitus. Ze staan nu in een vak waar meerdere tomaten zwaar besmet zijn of overleden. Van rondobella zijn de vruchten nog gewoon en geen aantasting te zien. 

aangepast door grusonia
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Rondobella heeft de strijd verloren. Stengels en bladeren zijn aangetast en sinds het al half oktober is geweest verwacht ik verder niks ervan.  

Een plant die ik de kas staat laat nu ook wat last te hebben van de koude nachten. Persoonlijk had ik eigenlijk meer verwacht van de dubbele ph-2 en ph-3 genen.

1 andere tomaten  plant staat nog vol in bloei en groeit ( echelonf1) maar deze is niet geschikt voor consumptie maar verrast me wel als buiten tomaat.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Sorry dat ik hier niet meer gepost heb.

Het was weer net als het jaar ervoor, een verschrikkelijke natte zomer, zonder zon.

En mijn moestuin is grotendeels weer een flop geworden daarom.

Al die tijd, moeite en geld gestoken in het voor zaaien, en opkweken van alles, om het allemaal dood te zien gaan.

Ik werd spontaan depressief, en heb er niet meer naar omgekeken..

De keren dat ik buiten was, zag ik wel dat ondanks al de regen, de tomaten planten er prachtig bij stonden.

Geen vlekje op het blad, helemaal niks.

Alleen natuurlijk maar een paar tomaten, omdat het niet warm genoeg was.

Maar ze kunnen heel goed tegen regen.

Ze hebben er de hele zomer prima bijgestaan, zelfs onder zware verwaarlozing, want ik heb ze niet meer verzorgt, niet gediefd, geen voeding, geen water (maar water was ook niet nodig) helemaal niks.

En ze zijn de hele zomer mooi groen gebleven, zonder enkel vlekje erop.

Hopelijk dit jaar een betere zomer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...