Roland Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Afgelopen jaar heb ik diverse rassen uitgetest op Phytophthora weerbaarheid. Het jaar 2021 was ook nog eens een perfect jaar omdat er een hele hoge infectiedruk heerste. Hierdoor vielen zelfs rassen door de mand waarvan normaal wordt aangegeven dat ze enige weerbaarheid hebben tegen de gevreesde aardappelziekte. Omdat bij de rassen die goed bestand bleken tegen Phytophthora niet de beste smaakeigenschappen bezitten en de F1 commerciële rassen vooral vleestomaten zijn heb ik diverse kruisingen uitgevoerd om een betere resistente tomaat te verkrijgen. Er zijn meer dan 100 kruisingen zaden verkregen en dit zijn er teveel om allemaal zelf uit te proberen. Verwachting is dat allen goede tot zeer goede resistentie bezitten. Het merendeel cocktail of cherry formaat zijn, al zitten er ook wel vleesrassen tussen. En natuurlijk dat er bijzonder lekkere tussen zullen zitten. Zo zitten er kruisingen tussen die zelfs 3 resistentiegenen bezitten (ph1, ph2 en ph3). De huidige commerciële rassen zijn allen gebaseerd op alleen ph2 en ph3. Heb jij ervaring met het telen van tomaten en zou je buiten zonder afdak een 10 tot 15 van deze rassen willen uitproberen en onderling vergelijken, stuur me dan een ‘sollicitatie’. Wat ik terug vraag is regelmatig een update met foto`s van de voortgang, aangeven van de vorm, kleur, gewicht en afmeting van de tomaat en natuurlijk welk ras het lekkerste is. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Heel interessant! Dit jaar helaas geen ruimte voor in het moestuinplan. Volgend jaar houd ik me aanbevolen. Btw, hoe weet je dat je eigen kruisingen meerdere resistente genen bevatten? (of zijn het homozygote genen in de moederplant? Zo ja, dan is de resistentie dus ook een stuk minder bij een heterozygote kruising) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Interessant, maar mijn tuinplan is ook al vol. Het enige dat ik kan zeggen, is dat oudere, lokale soorten bij mij beter bestand zijn tegen phytophthora dan hippe tomatenrassen. Vandaar dat ik mij daar steeds meer op aan het toeleggen ben. Vorig jaar heeft 1 plant phytophthora gekregen en dat was een modernere soort. De tomatenplanten die ernaast stonden, kregen niks! Succes met de test in ieder geval! Hopelijk kun je in de toekomst een paar goede vleestomaten en cherrytomatenrassen uit deze kruisingen kweken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 (edited) 12 hours ago, Roland said: Zo zitten er kruisingen tussen die zelfs 3 resistentiegenen bezitten (ph1, ph2 en ph3). De huidige commerciële rassen zijn allen gebaseerd op alleen ph2 en ph3. Hoe heb je dat getest? Edited March 15, 2022 by marcelru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 Van een aantal rassen is aangegeven dat deze PH1 of juist PH2 bezitten en daarnaast zijn er ook een aantal rassen waarvan we weten dat die PH3 moeten bezitten. Als je deze onderling kruist weet je dus dat de F1 van elke ouder minimaal 1 gen geërfd moet hebben. Van een aantal rassen weten we niet welke resistentiegenen ze bezitten en deze zijn dan weer gekruist met rassen waarvan we het wel weten. Zo hebt ik vorig jaar mijn eerste ph2 x ph3 kruising getest. Dit was een hele lekkere cherrytomaat. In pot was de brix 10 wat heel hoog is (hoeveelheid suikers). De ziekte resistentie was ook erg goed. Alleen de productie voor een cherrytomaat zou wat hoger mogen zijn. Maar dat wordt weer gecompenseerd dat hij tot laat in het seizoen vruchten blijft geven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Zelf geen plaats ,vrees zelf van de gezaaide tomaten geen plaats te hebben . -Wat ik dacht bij het lezen van eerste bericht 15 uren geleden, Roland zei: heb ik diverse kruisingen uitgevoerd om een betere resistente tomaat te verkrijgen. Bij het lezen van eerste bericht dacht ik iemand die kennis heeft van genetica en wat kruisingen uitgevoerd heeft om zo een tomaat te kweken die goede weerstand heeft tegen phytophthora . 15 uren geleden, Roland zei: Er zijn meer dan 100 kruisingen zaden verkregen en dit zijn er teveel om allemaal zelf uit te proberen. Om meer dan 100 kruisingen uit te voeren en uitkomst enigszins voorspelbaar hoeveel zaadvaste rassen heb je nodig . Kruising met F1 rassen lijkt me uitkomst onvoorspelbaar. 15 uren geleden, Roland zei: Wat ik terug vraag Geen zaden dus gaat hier puur om de F1 generatie en niet om na verloop van tijd een zaadvast tomaten ras te ontwikkelen . - Bij het lezen van het 2de bericht 1 uur geleden, Roland zei: Van een aantal rassen weten we niet welke resistentiegenen ze bezitten en deze zijn dan weer gekruist met rassen waarvan we het wel weten Oei de ik is veranderd in we ? 1 uur geleden, Roland zei: Zo hebt ik vorig jaar mijn eerste ph2 x ph3 kruising getest. Oei dacht dat kruisingen vorig jaar gebeurd waren volgens eerste bericht ? Maar dus eerste toch al vroeger ? - Vraag me dus toch af wat hier achter zit . Eerste bericht hobbykweker die zelf een resistente rassen wil ontwikkelen maar waarom dan zo veel en juist F1 generatie? Tweede bericht meer een organisatie (commercieel bedrijf) die bezig is met ontwikkeling van nieuwe F1 rassen en testpersonen voor hun rassen zoeken . Wat er werkelijk achter zit maakt eigenlijk weinig uit volgens mij , beiden mogelijkheden hebben voor en nadelen. Maar duidelijkheid van wat hier juist achter zit zou volgens mij wel welkom zijn . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 (edited) @Roland ik ga ervanuit dat je je F2 zaden van vorig jaar verder wil gebruiken, bij kruising van F1 rassen met verschillende homozygoten genen voor de resistentie valt te verwachten dat die genen in F3 nog een redelijke kans hebben om aanwezig te zijn en tot expressie komen als ze dominant zijn, er zal evenwel dus ook al een stuk van het zaad tussen zitten waar die eigenschappen verloren zijn. De aanwezigheid van resistentie is ook moeilijk te bepalen zonder dna analyse, de al dan niet resistentie bepalen door alleen het feit of ze geïnfecteerd raken hangt zeer af van het seizoen en de plaats (infectiedruk) en dus sterk onderhevig aan misinterpretaties, selecteren op smaak en vorm is gemakkelijker. F2's die komen uit een combinatie van een resistente en een niet resistente geven in F3 nog veel minder kans op resistentie. (je moet dan al een heel pak plantjes opkweken) Dus om het op de aloude manier te doen, kan je je best beperken tot een enkele kruising en daar een heel pak van zetten en daar van uitselecteren (waarbij het ontzettend moeilijk is om op resistentie te selecteren zonder analyse). De F4 gaat immers nog veel meer combinaties geven. Hier heb ik vooral geen plaats om meer plantjes binnen verder op te kweken voor ze buiten kunnen. Ik denk evenwel voor verdere opkweek buiten dat jij ze iets later zaait en kan ik die eventueel ook wat later nazaaien. Ik kan wat plaats maken op een grasveldje achteraan verwijderd van mijn andere tomaten maar zou het willen beperken tot 5 planten (met afhankelijk van opkomst en ruimte eventueel wat meer maar kan ik niet garanderen) en vooral (zie voorgaande) geselecteerde zaden van 1 enkele plant van jou in welke je verder wil gaan. Ik heb bewondering voor wat je probeert en wil graag jou initiatief ondersteunen. Edited March 15, 2022 by redzebra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 @Waaslander je bericht komt op mij achterdochtig over, vind jij mij gezien mij berichten op dit forum de afgelopen jaren zo`n commercieel persoon? De meer dan 100 kruisingen heb ik in 2021 gemaakt. En ja in 2020 had ik ook een kruising gemaakt en deze in de winter binnen in de woonkamer opgekweekt. Nu terugdenkend heb ik hierdoor de smaak te pakken gekregen. Om meer dan 100 kruisingen te maken heb je niet zoveel zaadvaste rassen nodig. In het tomatentoppic 2021 kun je mijn ervaringen en gezaaide rassen terug lezen. Je kunt hier ook terug lezen welke rassen goede resistentie vertoonde en welke door de mand vielen. @redzebra Op dit moment is het niet mijn doelstelling om met met deze F1 zaden een zaadvast ras te creëren. Hiervoor zijn honderden F2 planten nodig en Veld is inmiddels zo`n project gestart waaraan ik ook mijn bijdrage lever. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 (edited) Dan kan ik je niet echt volgen @Roland de zaden die je wil laten proberen zijn toch de nakomelingen van de kruisingen van vorig jaar of heb ik het mis ? Maar het aanbod blijft geldig, ik wil wel ten minste vijf planten laten opgroeien (eventueel dan verschillende) en zaad nemen en je foto's en opvolging opsturen als dat je helpt. Edited March 15, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Hoi, Roland. Ik kan wel meedoen met 2 a 3 rassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 5 uren geleden, Waaslander zei: - Vraag me dus toch af wat hier achter zit . Oei....Waaslander...je zoekt het wel ver. Ik ga nu niet voor Roland spreken. Dat kan hij prima zelf en dat hij jou en anderen hier de mogelijkheid biedt om goede varieteiten mee verder te ontwikkelen, dat hoeft toch niet zo veel wantrouwen of reserves op te roepen? Ik denk dat als je het uit interesse vraagt, je van harte een antwoord krijgt. Roland is op dit forum toch geen onbekende , die nu ineens iets heel verdachts doet? Als je dit forum wat volgt dan kun je waar hij zoal mee bezig is gewoon lezen. Bijvoorbeeld hier: Maar daarnaast nog diverse topics. Tomaten en zeker ook soorten die weerstand hebben tegen phyto is een van de onderwerpen waarover hij al om heeft verteld en anderen geinformeerd over hoe hij daarmee bezig is. 😉 Ik zou het jammer vinden als hij nu veel tijd in jouw "per woord stel ik alles ter discussie"-reactie zou gaan moeten steken. Een wat positievere reactie zou best fijn zijn! 👍 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 8 hours ago, Roland said: Van een aantal rassen is aangegeven dat deze PH1 of juist PH2 bezitten en daarnaast zijn er ook een aantal rassen waarvan we weten dat die PH3 moeten bezitten. Als je deze onderling kruist weet je dus dat de F1 van elke ouder minimaal 1 gen geërfd moet hebben. En is dan ook te toetsen of die genen een beetje tot expressie komen? Of is dat meteen duidelijk als de infectiedruk omhoog gaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 (edited) Beetje spraakverwarring hier ook, Ronald noemt zijn eerste nakomelingen F1, ik noemde de ouders f1 en eerste nakomelingen F2 ( omdat die resistente vaak al F1 niet zaadvaste ouders zijn) Bij deze eerste nakomelingen, aangezien de ouders homozygoot waren voor resistentie, gaat een deel van het zaad homozygoot zijn (die wil je eigenlijk), een groter deel gaat echter heterozygoot zijn voor 1 of beide resistieve eigenschappen. Als deze eigenschappen dominant zijn gaat elke eerste nakomeling die resistente eigenschappen van de ouder vertonen zowel die met verschillende als identieke allelen van een gen, indien niet dominant gaan alleen de homozygoten resistent zijn. Voor de volgende generatie (tweede nakomelingen) ligt dit wat moeilijker, je wil immers verder gaan met het deeltje dat in de eerste generatie homozygoot was voor beide resistieve eigenschappen. Bij de andere heb je immers de kans dat bij de 2de nakomelingen de eigenschappen deels of volledig verdwenen zijn en daar heb je dus al een moeilijkheid om te selecteren in de eerste generatie bij dominantie, je kan onmogelijk bepalen zonder analyse welke homozygoot of dominant heterozygoot is. En om het nog wat complexer te maken, eigenschappen worden vaak niet door 1 gen maar door een combinatie van meerdere bepaalt, bv 61 genen bepalen je oogkleur. Langs de andere kant er speelt ook een factor van geluk, je hebt een kans dat je toch in de goede richting zit en een resistente creëert met goede smaak en vorm, zo is het ook in het verleden gebeurt en maakt wat Ronald doet fascinerend, wie niet waagt niet wint. Edited March 15, 2022 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 Ik heb de F1 zaden gemaakt uit de P generatie. Allemaal zaadvaste ouderrassen gebruikt. Daarom zijn het wel degelijk F1 zaden. En zijn de F1 uit een bepaalde kruising uniform. Ik praat hier niet over F2 en zaadvast maken van een nieuw ras. De volgende genencombinatie blijkt goede resistentie te geven: Homozygoot ph2+ph3 Heterozygoot ph2+ph3 Homozygoot ph3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 (edited) Oh, dat verklaart waarom je ze F1 noemt, ik dacht dat je deels uit F1 commerciële vertrokken was en verder wou selecteren. Je maakt dus je eigen f1 zaden. Edited March 15, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 12 uren geleden, redzebra zei: Je maakt dus je eigen f1 zaden. Ik kan me voorstellen dat wat voor de een vanzelfsprekend is, voor een ander die er er minder intensief mee bezig is even verwarrend kan zijn. In het eerste berichtje vertelt Roland, dat hij kruisingen heeft uitgevoerd vanuit o.a. commerciele F1-rassen. Een nieuwe kruising is een nieuw begin, van waar uit hij uit de variatie aan nakomelingen verder wil selecteren op smaak. (Overigens...ook dat is vrij technisch....ben ik dan best benieuwd welke hij met welke gekruisd heeft en waarom die juist...naar wat voor "lekkere smaak" hij dan op zoek is?......misschien iets voor weer een ander topic?) Een kruising is een nieuw begin. Daarom een F1-generatie. Strikt genomen is het een zuiver technisch woord, dat alleen maar verduidelijkt in welke fase van een genetisch proces dat je wilt kunnen beschrijven, je je bevindt. Het zaadje van een radijs kun je F19.324 noemen als je je realiseert uit hoeveel generaties deze specifieke genencombinatie al is ontstaan. Maar als je wilt kunnen aangeven en beschrijven, bijvoorbeeld in een proces dat je bewust wat aan het kweken en selecteren bent, dan is het wijs om je beginpunt F1 te noemen, want dan begrijpt iedereen met een beetje kennis van kweken of genetica wat je doet. F1 is dus een naam die je aan iets geeft. Grappig hoe waarschijnlijk ook hier al het effect dat zadenteelt en daarmee samenhangend het zeer beperkte dat er - grootschalig - nog aan zaden wordt aangeboden in de beeldvorming wordt bepaald door de paar Internationals die 99,99% van de wereldzaden beheersen (en de rest hebben verdrongen, vergeten of via lobby op wetgevers proberen te verbieden en zo iets essentieels als het voedsel van mensen in handen krijgen). F1-hybriden maken is aan de ene kant een impuls om nieuwe dingen te ontwikkelen (voor de agro-industie!!, wij liefhebbers en wat wij graag zouden zien heeft daarin geen enkel economisch belang!) en aan de andere kant de markt nog afhankelijker te maken van de zeer dure zaden, gepatenteerd, die via gerichte kruisngen op de markt worden gebracht. Bij F1 denken de meeste mensen dus aan die schijnbaar geweldige zaden, want ze zijn duur en het klinkt zo professioneel, die voor heel veel geld te koop zijn. Ja...dat is ook een voorbeeld van een F1 generatie omdat ze zo op de markt wordt gebracht. Het technische begrip F1 krijgt dan een extra betekenis en commercieel gezien ook extra associaties: namelijk "Hier is gericht aan gekruisd vanuit de zaadindustrie" en de gewenste associatie: "Dit is iets zeer begenswaardigs dat je zou moeten hebben als je een serieuze teler wilt zijn" (kassa!!) Mijn associatie met dat woordje F1 is intussen een heel andere, als je bovenstaand verhaal leest. Ik denk dat je als liefhebber en vooral wij als mensheid veel beter uit zijn, met eigen kennis van voor je eten kunnen zorgen en dus ook zaad kweken, een enorme rijkdom aan soorten en selecties, vrije uitwisseling en gebruiken van organische en ecologische manieren om, kleinschaliger en in handen van zo veel mogelijke mensen die er mee bezig zijn, tot kwaliteitsvoedsel te komen. Daarbij horen ook sterke, robuuste varieteiten en zaden daarvan die je zelf kunt vermeerderen en uitdelen. Ik denk dat Roland daarnaar ook op zoek is w.b. tomaten en daarbij mensen zoekt om dat mee samen te doen en zelf al een leuke voorzet geeft. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 16 uren geleden, Roland zei: @Waaslander je bericht komt op mij achterdochtig over, vind jij mij gezien mij berichten op dit forum de afgelopen jaren zo`n commercieel persoon? Dat was zeker niet de bedoeling van achterdocht op te wekken . Genetica van planten specifiek ken ik weinig van . Wel jaren geleden me er wat in verdiep bij kippen en dan nog vooral met betrekking van de kleur . En om bepaalde resultaten te krijgen en vast te houden heb je veel nakomelingen nodig eer je kleurvaste nakomelingen heb al is de eerste generatie soms vrij uniform van kleur . Ik dacht dat het bij planten en specifiek bij tomaten ook zo was . Daarom dat er meestal word afgeraden om met F1 zaden verder te kweken omdat het resultaat niet voorspelbaar is . Terwijl de oorspronkelijke planten (F1) wel uniform zijn . En hier gaat het ook om veel meer dan enkel om 1 aspect van de erfelijk leer zoals kleur. Daardoor ook wat ik mij afvraag wat de bedoeling is van de meer dan 100 kruisingen . 24 minuten geleden, weknow zei: Ik denk dat je als liefhebber en vooral wij als mensheid veel beter uit zijn, met eigen kennis van voor je eten kunnen zorgen en dus ook zaad kweken, een enorme rijkdom aan soorten en selecties, vrije uitwisseling en gebruiken van organische en ecologische manieren om, kleinschaliger en in handen van zo veel mogelijke mensen die er mee bezig zijn, tot kwaliteitsvoedsel te komen. Daarbij horen ook sterke, robuuste varieteiten en zaden daarvan die je zelf kunt vermeerderen en uitdelen. Ik denk dat Roland daarnaar ook op zoek is w.b. tomaten en daarbij mensen zoekt om dat mee samen te doen en zelf al een leuke voorzet geeft. Volledig met eens. Maar bij mij wringt het schoentje en waardoor blijkbaar door andere lijkt dat het een negatieve reactie is . Dat het voor mij overkomt als geen samenwerking is naar een robuuste variëteit maar meer testen van zijn gekruiste variëteiten . Het zijn nog geen zaadvaste rassen daarvoor moet er nog veel gekweekt en geselecteerd worden in mijn ogen Dus iemand die een ras test en volgende jaren dit ras terug wil zetten moet terug zaden hebben van Roland of zelf beginnen selecteren zodat mogelijks meerdere varianten van 1 uit deze al meer dan 100 kruisingen komen Op 15-3-2022 om 14:12, Roland zei: Zo hebt ik vorig jaar mijn eerste ph2 x ph3 kruising getest. Dit was een hele lekkere cherrytomaat. In pot was de brix 10 wat heel hoog is (hoeveelheid suikers). De ziekte resistentie was ook erg goed. Alleen de productie voor een cherrytomaat zou wat hoger mogen zijn. Maar dat wordt weer gecompenseerd dat hij tot laat in het seizoen vruchten blijft geven. Bij deze zou het volgens mij hoe hij schrijft wel nuttig kunnen zijn om op productie te selecteren zonder andere kenmerken uit het oog te verliezen . Maar hoe ik schreef in eerste bericht al, mij lijkt het niet op dat hij zaden terug wilt van eventueel planten die op een bepaald punt beter schoren dan gemiddeld. Hoop dat het nu wel duidelijk hoe ik aan mijn vorige reactie kwam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 @Waaslander dat klopt, je kan dat een beetje vergelijken met je kippen, de eerste generatie zal uniform zijn voor de eigenschappen waarin de ouderplanten homozygoot waren en waarbij de gewenste eigenschappen van elke ouder dominant zijn. De volgende generatie F2 gaat echter ook deels alle kenmerken vertonen van de niet gewenste eigenschappen, een klein deeltje zal nog maar de oorspronkelijke eigenschappen hebben waar je dan eventueel op wil selecteren en dit tot 8/10 jaar lang.. Als je weet dat commercieel de ouderparen soms zover geselecteerd zijn dat ze op zichzelf nauwelijks kunnen overleven kan je in de nakomelingen van je F1 plant de raarste dingen krijgen. We kennen echter de ouderparen niet van die commerciële F1 hybrides en het is zoals @weknow aanhaalt big business (prijzen voor F1 hybride zaden zijn veel hoger en je krijgt er maar een klein aantal voor, zoals altijd wordt er ook misbruik gemaakt (bv een zaadvast dat als hybride wordt verkocht, of hybrides waarvan de ouders bijna gelijk zijn). Vaak zijn oude rassen zelfs evenwaardig of bieden op een andere manier een meerwaarde. Het leidt ook tot verarming van aanbod. Maar langs de andere kant sta ik ook niet negatief t.o.v. gebruik van nieuwe technieken, ze kunnen bv je veredelproces inkorten en wereldwijd een pak chemische middelen besparen of soms een soort redden. Ik was in deze ook een beetje op een verkeerd been gezet omwille van zijn voorgaande kruisingen, ik dacht dat hij daarin verder wou selecteren , @Roland wil echter zelf 1 of meerder F1hybrides maken, het is niet de bedoeling om deze verder te selecteren om een zaadvast ras te maken. Dat doet hij wel via een ander project bij Velt waarin hij deelneemt. Hij heeft dus zaad van een aantal zaadvaste moederplanten die hij bestuift heeft met een groot aantal andere zaadvaste. De zaden hieruit vormen dus zijn 100 kruisingen en zijn de F1 hybrides, deze wil hij dan testen op smaak etc, ze zullen in de eerste generatie allemaal resistente eigenschappen vertonen, maar het zijn er teveel om zelf allemaal op te kweken. De bedoeling is om een 1 of meerdere resistente f1hybrides te creëren die een betere smaak hebben als de commercieel beschikbare, als je later natuurlijk zaad wil bijmaken moet je telkens vanuit de 2 ouderplanten beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 19, 2022 Author Share Posted March 19, 2022 @redzebra en @Yuras De zaden zijn gisteren op de post gegaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Commercieel telerskwaliteit zaden zijn inderdaad duur, gele cherries deden vorig jaar wel 140K per kilo, vertelde een online contact mij, de aantallen zijn er dus wel;-). Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 (edited) Ah elk jaar opnieuw kruizen voor vers zaad. Geen Inline Breading project dat jaren in beslag neemt. Mijn cherries (dit keer geen Picolo die ik ooit van Stan kreeg, maar de AH moestuintjes) schoten van groen naar vlekken net toen de eerste groen vruchten kwamen. Dus was niet van plan tomaten te zaaien dit jaar. De Picolo's (Honingtomaatje) spleten altijd bij mij, zelfs in kasje. Zonder P. Infestans heb ik een kans op oogst. Je schreef 10-15 soorten die getest moeten, worden, maar daar heb ik geen tijd/energie/aandacht genoeg voor. Is 5 planten ook goed? Edited March 19, 2022 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 8 hours ago, Roland said: @redzebra en @Yuras De zaden zijn gisteren op de post gegaan. Net gekregen en gezaaid. Bedankt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 (edited) @ronald juist een fotootje doorgekregen, je zaden zijn ook aangekomen, Bedankt! Ik ga ze dit weekend zaaien. Opvolging post ik hier. Edited March 22, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 Vijf maal vier zaadjes ontvangen vandaag. Morgen zaaien. Een van elke kruising, het is immers nog vroeg genoeg voor bijzaaien. Alleen zou ik de potjes binnen zetten of kan het toch al direct in koude kasje gezaaid worden: 18°16°17°15°12°9°8°10°10°11°12°14°13 en 8°5°4°4°5°4°3°0°1°1°2°3°4°5° Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinke Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 Zaadjes zijn ontvangen en direct voorgezaaid! Leuk project Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts