Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik nieuwe aardbeien gekocht en in de tuin geplant. De uitlopers die er aan kwamen heb ik toen afgeknipt en in potten laten overwinteren, vervolgens in maart uitgeplant omdat ik de potten nodig had voor andere zaken. Nu viel me op dat die nieuwe plantjes veel meer bloemen hebben dan de planten van vorig jaar, zeg maar rustig 3 maal zo veel. Is dat normaal voor aardbei stekjes?

Geplaatst:

Er wordt gezegd:

"Aardbeien houden van verhuizen".

En dat blijkt maar weer.

De bloemen en dus vruchten van de aardbeien worden in de herfst van het voorgaande seizoen aangemaakt.

Is er een mooi seizoen dan resulteert dat in veel aardbeien het voorjaar daar op.

Misschien had de kweker haast of had je B keus stekken/planten gekocht met een klein rizoom en weinig bloempotentie voor het jaar daar op.

Wellicht had je nog meer aardbeien gehad als je de nieuwe stekken voor de eerste week van augustus op hun definitieve plek had gezet.

Ze hebben dan alle rust en tijd om nieuwe bloemen aan te maken.

Meestal groeien ze in de grond veel beter omdat de omstandigheden beter en meer continu zijn.

Tenzij je de potten dagelijks controleert en bijhoud.

Normaal gesproken krijg je bij nieuwe stekken het eerste jaar minder maar zeer grote vruchten, dat zie je vooral bij bijv. Korona.

Het tweede jaar meer maar kleinere vruchten, het derde jaar nog kleinere vruchten (bij mij voor de jam) en vanaf nu meer kans op ziektes.

Ik laat ze twee, of max. drie jaar staan.

Het ligt er ook heel veel aan hoe je de planten behandeld, het zijn wel aandacht vragers.

Mijn buurman had bijna geen aardbeien van de zelfde stekken waarvan ik vruchten moest doordraaien omdat er zo veel aan kwam.

Ook dit jaar zie ik het weer die kant op gaan met dezelfde aardbeien.

20220427_160712.thumb.jpg.7ff4949428494ac44b929af4f0e7899d.jpg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Ruim zetten minimaal 40x40 liever nog ruimer.

Voor de eerste week van augustus moeten ze vast staan op de nieuwe plek of tijdelijk in potjes, zodat ze goed kunnen groeien en geven.

Een flinke schep compost voor het planten.

Stekken die te veel zijn weghalen en alleen de beste 4 aan de beste planten aanhouden.

Doorlopers weghalen van de stekken net als bloemen in de herfst.

Schoffelen om concurrentie van onkruid te voorkomen en aardbeiensnuitkevers te pesten.

Gieten voor dat dat nodig is, als je het gaat zien ben je al te laat. 

Gieten voor de vruchten en na de oogst voor de stekken om de wortels te laten ontwikkelen.

Ziek planten snel verwijderen.

Hier is het kalkarm dus ook kalk geven.

De grond moet opwarmen dus alleen bedekken met stro als de vruchten gaan kleuren.

En natuurlijk ieder jaar nieuwe planten stekken.

Ik geef geen extra mest o.i.d. 

Dat kan, voor nog meer oogst maar ik zet dan liever wat extra planten.

aangepast door Patrijs
  • Like 5
  • Thanks 1
Geplaatst:
20 uren geleden, Pomodori zei:

Vorig jaar heb ik nieuwe aardbeien gekocht

Je geeft niet aan of het junidragers of doordragers zijn. Dat maakt nogal verschil.

Als het junidragers zijn, zoals bijv Korona of Elsanta, dan sluit ik me aan bij de reactie van @Patrijs

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Klopt wat Patrijs en Mai Pensato zeggen. Doordragers maken veel minder vruchten aan, maar wel over een lange periode, terwijl junidragers meteen een hele berg vruchten aanmaakt en daarna niks meer.

Ik verhuis mijn aardbeienveld elke 3 jaar. Dan neem ik de beste stekken en plant die op een andere plek. Vind het wel ontzettend lastig om gezonde planten en overgebleven stekken weg te gooien, maar wat moet, dat moet. 

Geplaatst:
45 minuten geleden, Pomodori zei:

Het zijn inderdaad doordragers.

🙄

Ik ging uit van de gangbare, eenmaal dragende teelt....

Veel geld hier ook, alleen worden bij doordragers soms de eerste bloemtrossen verwijderd voor een betere oogst verder in het seizoen.

Aardbeien zijn erg ziekte gevoelig.

Let daarom erg op de teeltwisseling en het overbrengen van ziekten.

Kwekerij E. Duivenvoorde heeft hierover een informatief stukje op hun website staan:

Vruchtwisseling - Kwekerij E. Duivenvoorden (kweduivenvoorden.nl)

Geplaatst:
1 uur geleden, Pomodori zei:

Het zijn inderdaad doordragers. 

Dan denk ik dat de jonge scheuten/uitlopers die je in potten overwinterd hebt gewoon een groeivoorsprong hebben op de oudere planten die buiten gestaan hebben. Het kan ook dat de oude planten iets hebben (ziekte of zo).

Wat @Patrijs al aangaf: bij jonge/kleine doordragers wordt inderdaad geadviseerd om de eerste trossen weg te halen zodat de plant zich eerst wat beter kan ontwikkelen.

Een foto van zowel de oude als de jonge planten maakt veel meer duidelijk.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Bedankt beide. Er is geen probleem met de oude planten verder hoor, geen ziekte oid. Ze maken ook gewoon bloemetjes aan. De nieuwe alleen meer en dat viel me op. 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb dit (vroege) voorjaar een aantal doordragers van frigio stekken gepland (Ostara). Ze zijn goed aangeslagen en maken nu al uitlopers aan. Moet ik die weghalen om de planten eerst groter te laten worden? Of kan de plant dat wel aan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...