Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo, mijn naam is Kirsty, ik heb een vraag:

ik heb 2 jaar geleden een patio pruimenboompje gekregen van mijn schoonmoeder. In bloesem ( 4 bloempjes) gekregen, maar geen vruchten, want vervoerd, in pot gezet etc. Geen probleem.

vorig jaar wat bloesem erin en 4 heerlijke vruchten. Paarse pruimen.

dit jaar………. Niet eens blad, laat staan bloesem.

De takken lijken wat plakkerig en er zaten in het begin wat knoppen aan, maar die doen niks.

Ik heb hem nu gesnoeid (want patio boompje, dus snoei is nodig volgens het kaartje) en de buitenste ring is gewon groen. Ook als je op een tak wat bast wegkrabt is het gewoon groen eronder. Dus hij lijkt me niet dood??

Hij staat op een zonnige plek, in een ruime pot. En ik geeft hem geregeld water en heb in Februari de hele tuin gemest, precies zoals vorig jaar.

Geplaatst:

Moeilijk te zeggen. 

Op zich doe je alles goed. Behalve misschien (!) het snoeien....dat doe je met pruimen best pas vanaf mei tot hooguit half september....en zo weinig mogelijk.

De kans dat het nu nog gaat uitlopen is heel klein. Omdat je helemaal geen groei of blad gehad hebt dit jaar een oorzaak is het gissen.

Een duidelijke foto van de hele boom, een van de bladknoppen en ook een van de pot, zouden daarbij kunnen helpen....,

Wat zoal zou kunnen...jij kunt dat vast beter beoordelen....

- Zou het kunnen dat door winteroosten/noorden-winden de potkluit helemaal is uitgedroogd en daardoor ook de wortels ernstig beschadigd? 

- Heeft de pot een goede afwatering? Als de wortels nat staan, zelfs een weekje, en niet kunnen ademen daardoor is de boom meestal wel gestikt.

Kortom: waar en hoe heeft de boom overwinterd?

Het boompje was vorig jaar misschien al ziek? Dat is aan het hout en de knoppen vaak wel al te zien. Bacteriekanker is zo een ziekte waardoor pruimen en andere Prunussoorten nogal eens het loodje leggen en gewoon afsterven.... De meeste andere ziekten zouden eerder zichtbaar geworden zijn nadat het boompjetoch al uitgelopen was. 

Diagnose in plaats van beredeneerd gissen kan heel misschien als je veel meer informatie en liefst ook goede foto's erbij geeft. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor je reactie. Ik ga proberen foto’s toe te voegen en informatie te geven.

Hij staat in een ruime pot met van die korrels onderin. Ik geef geregeld water, in de winter wat minder, omdat er dan geen zon in mijn tuin komt. (Van medio november tot medio februari)

teveel aan water loopt er altijd zo onderuit.

snoeien doe ik normaal pas na de bloei en alleen takken die tegen elkaar groeien en evt. de verkeerde kant op groeien.

ik had hem nu, omdat hij niks deed, flinker gesnoeid, zodat hij minder energie in zijn takken hoefde te steken. (Werkt bij rozen altijd prima)

ik heb wel erge last van mieren altijd en doe dan boomband er omheen. Maar pas in april en niet zo strak dat de sapstroom afknelt.

ik hoop dat het lukt foto’s bij te voegen. 👍🏻

2B5FD437-3726-447A-A269-7FEE492938FC.jpeg

A264B847-D7A1-46DE-9781-89FF0AD34EF2.jpeg

C78AA190-5EA9-416F-B266-028BD61C7070.jpeg

92075CF9-D5C3-4979-8A7F-75D206A3B6AA.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic