Leonp Posted May 26, 2022 Share Posted May 26, 2022 (edited) Hoi, Ik heb een rozenboompje van anderhalfve meter hoog dat het tot nu toe al meer dan tien jaar erg goed doet (het bloeit met honderden rozen tegenlijk van juni tot begin december) maar nu komen er wel erg veel bladeren met gele vlekken. Zie de foto. Ik heb internet afgestruind maar kom niet verder. Deze vlekken zie je niet zo vaak en ik heb zowel gelezen dat het door te weinig mest (mangaan?) kan komen al door te veel mest. Behalve de vlekken zijn de bladeren helemaal gaaf. Grond: löss. In maart wat universele mestkorrels gegeven en wat kalk. Ik heb de afgelopen droge maanden wel water gegeven maar niet veel. In de hete zomers van een paar jaar geleden had het struikje geen problemen, dus hij wortelt denk ik behoorlijk diep. Alvast bedankt! Edited May 26, 2022 by Leonp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 26, 2022 Share Posted May 26, 2022 Heb even gezocht op google naar de symtomen/uiterlijk van het blad. Ik ben hier terrecht gekomen: https://hgic.clemson.edu/factsheet/rose-diseases/ Even naar beneden scrollen naar kopje 'Rose Mosaic' Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonp Posted May 26, 2022 Author Share Posted May 26, 2022 Dank je. Daar lijkt het inderdaad 100% op. Gelukkig staat de plant niet in de buurt van andere rozenplanten dus het infectierisico is laag. We zien het nog een tijdje aan. Het is wel jammer want de plant is altijd er mooi en sterk geweest. (Foto juni 2021) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts