ijsselg Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 De oogst van mijn rode aalbessen is eraf. Ik zou nu willen snoeien. De lange takken wil ik als stek gebruiken om stammetjes te kweken. Maar hoe stek ik een tak van 1 meter in deze tijd van het jaar? Kan dat gewoon als zomerstek? Dus knippen, meeste blad eraf - 15 cm in de grond, uit de zon en nathouden? Of kan ik beter stekken in water? En kan ik stekken tot op de verhoute delen? Dus de harde houten onderkant in grond of water? Quote
weknow Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 (aangepast) https://www.vtwonen.nl/tuinieren/planten-kweken/onderhoud-heesters-stekken/ Aanvulling op dit stukje: Stekpoeder hoeft niet bij rode bes. Zet stekken koel en niet in de volle zon, bijvoorbeeld onder struiken. Hou grond in diepe potten vochtig. Kunt een bundeltje stekken samen in een pot zetten. Voedselarme, luchtige grond waar geen water in blijft staan werkt het beste. Beschadigen van onderste bladknoppen en bast onderaan kan helpen...daar komen de wortels. Zouden normaal in 3 a 6 weken flinke wortels moeten hebben. Winterstek (rond november maken) is makkelijker, maar gaat niet zo snel. 29 juni 2022 aangepast door weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
ijsselg Geplaatst: 29 juni 2022 Auteur Geplaatst: 29 juni 2022 Bedankt voor je antwoord. En dit werkt ook bij stekken van 1 meter met aan de onderkant 'oud hout'? Quote
rorror Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 12 minuten geleden, ijsselg zei: En dit werkt ook bij stekken van 1 meter met aan de onderkant 'oud hout'? Ik zou stekken nemen van +/- potlood dikte. (dus ongeveer 1 a 2jaar oud) Ik neem aan dat de onderkant van 1 meter, een cm of dikker is? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
ijsselg Geplaatst: 29 juni 2022 Auteur Geplaatst: 29 juni 2022 Onderkant is ongeveer 1 cm. Tweejarig hout. Lengte van de stek maakt niet uit? Quote
weknow Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 (aangepast) 38 minuten geleden, ijsselg zei: Lengte van de stek maakt niet uit? 10 a 20 centimeter, zoals in link al was beschreven. Je kunt dus van 1 meter geschikt `hout` (half verhard) meerdere stekken knippen. Eenjarig hout (dus wat het jaar ervoor groeide) gaat het beste. Oh ja...en wat ik was vergeten te zeggen: Hoge luchtvochtigheid kan heel veel helpen. Moeilijk stekbare soorten worden - door beroepskwekers - in speciale ruimtes met bijvoorbeeld om de 10 seconden een korte verneveling gestekt. Je kunt dit veel amateuristischer wat nabootsen door bijvoorbeeld een losse plastic zak rond de stekken te doen...daardoor wordt de rel. luchtvorchtigheid hoger, maar is er ook zuurstof die rotten voorkomt. Maar aalbes zal zonder dat meestal ook wel lukken. 29 juni 2022 aangepast door weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
ijsselg Geplaatst: 29 juni 2022 Auteur Geplaatst: 29 juni 2022 Bedankt voor jullie reacties, maar het is juist mijn bedoeling stekken van 1 meter te maken. Ik wil stammetjes kweken - en een stek van een tak van 1 meter is een mooie start voor een stammetje... Dus opknippen in stukken van 10 cm is niet het idee. Iemand ervaring met lange stekken? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 @ijsselg ik heb jarenlang ervaring met stekken van de meest uiteenlopende tuinplanten en ik raad het je echt af (net zoals de anderen). Neem stekken van 10-15 cm en laat daarvan dan na beworteling de top of 1 okselscheut doorgroeien tot de gewenste hoogte (waarbij je dan de zijscheuten steeds weghaalt). 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Patrijs Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 24 minuten geleden, ijsselg zei: Iemand ervaring met lange stekken? Ik heb herfststekken genomen om zo struiken op een stammetje te maken. Prima gelukt, ong. 30-40 cm in de grond en boven de grond de ogen afwrijven. Op de gewenste hoogte laat ik vier ogen staan om de nieuwe gesteltakken te vormen. De top knipte ik af. Ik gebruikte hiervoor eenjarige forse scheuten van volwassen planten. Stammetjes waren 20/ 30 cm hoog. Hoog genoeg voor mij. Het ging mij er om makkelijker schoon te houden struiken te kweken. Herfststekken van bessen gaat zeker hier op het zand zonder moeite in de volle grond. Voor zomerstekken is de grond hier sommige jaren te droog en een lager slagingspercentage. Twee jaar op een kweekbed laten staan en daarna geplant en de meeste uitgedeeld omdat ik door ziekte de bessen moest minderen. Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Mijn aalbessenstekken zijn altijd zo'n 40 cm. Gaat prima. Wil dat dit jaar ook nog gaan doen, maar nu nog niet, het is te droog. Ik stek de aalbessen eigenlijk altijd in het najaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.