Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Hi!

Helemaal nieuw hier maar sinds kort staat er een mooie kas van 2,5x3x5 in onze nieuw tuin!

Hij staat alleen op het ophoogzand waar de rest van de tegels opliggen. Ik verwacht niet dat onze toekomstige groente het daar goed op zal doen. 

Na wat zoeken op het internet word ik niet veel wijzer van wat nou de beste basis is voor een tuinkas.. potgrond? Verrijkte aarde? Een combinatie?

Iemand hier die mij wijzer kan maken? Ik dacht zo'n 30 tot 40cm uit te graven en dat op te hogen met jullie advies. Onder de zandlaag zit klei overigens. 

Geplaatst:

Hoe dik is de zandlaag? Ik denk dat als je de zand-en kleilaag door elkaar spit, je een goede basis hebt waar je met compost op kunt verdergaan. 15m2 afgraven op 33 cm diepte, geeft vijf kuub af te voeren grond en vijf kuub aan te voeren grond. Kijk eerst naar een simpelere oplossing, zou ik zeggen.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor je reactie! 

De zandlaag is zo'n 25cm diep. Daaronder zit de klei.

Het afvoeren en aanvoeren is geen probleem. Ben toch al de hele tuin aan het verbouwen :). Ik kwam uit op zo'n 3,5 kuub. 

Ik dacht zelf aan wat zand af te voeren en tuinaarde met compost erin gooien. Misschien hoeft dus alleen niet al het zand eruit en vervangen te worden door tuinaarde met compost dus?

Groetjes!

Geplaatst:

Ik denk inderdaad dat niet al het zand eruit hoeft.

Ik heb zelf zandgrond en ik voeg alleen compost toe. Ik weet niet wat tuinaarde precies is, maar volgens mij zit er ook zand in en dat heb ik al genoeg liggen. Een laag van 20 cm compost volstaat hier voor een goede vochthuishouding en voldoende voeding. Het zakt altijd wat in.

Jij hebt onder het zand al een voedzame laag die goed vocht vasthoudt. Je zult de kleilaag waarschijnlijk wel moeten bewerken om de drainage te verbeteren. Je kan klei verbeteren door er zand in te mengen ( dat is voor mij wel boekenwijsheid). Daarom lijkt het me verstandig om in ieder geval een deel van het zand in de klei te werken. Met compost verbeter je de bodem verder. Misschien dat de moestuinders op klei er meer over kunnen zeggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic