Ga naar inhoud

Kleine courgettes worden geel en vallen af

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn courgette planten produceerden eerst heel goed maar nu worden de kleine courgettes die eraan komen geel en vallen ze daarna eraf. Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe dit verholpen kan worden?

20220707_121914.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Die zijn waarschijnlijk niet bevrucht. 

Er moeten zowel bloeiende mannelijke als vrouwelijke bloemen zijn om vrucht te dragen.

En natuurlijk bijtjes voor de overdracht, maar die rol kan jij  als moestuinder met een kwastje ook op je nemen.

bijenpak..jpg.d790da689e25b1f363b8b3cc86d2bc19.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Nee de courgettes vallen er al af voordat de vrouwlijke bloem open gaat en bestoven kan worden. Zou het een tekort aan voedingsstoffen kunnen zijn?

Geplaatst:

Dat kan zijn, maar aan je plant te zien gaat dat wel goed.

Ik zie dat je al wel geoogst hebt, maar misschien zitten er nog (grote) courgettes aan de plant.

Dan kan het zijn dat het groeien te hard gaat en de plant wat jonge vruchtjes laat vallen.

Op de foto zie ik nog wel de vrouwelijke vruchtzetting zitten aan de plant.

Die staan ook op het punt van gaan bloeien en zitten nog aan de plant.

Ik oogst de courgettes zodra de bloemen van de vrucht gaan vallen.

De plant geeft dan maximaal en de courgettes zijn dan ook op hun lekkerst.

Geplaatst:

Courgetteplanten moeten wel goed kunnen eten en drinken om veel courgettes te kunnen geven.

Misschien staan ze wat "magertjes".

En ook lijkt het alsof ze niet in de volle zon staan, maar (deels?) in de schaduw.

Geplaatst:

Eens met @Patrijs 

Ik kweek ook courgettes: een groene en gele beide klimmende soorten. Ik kweek ze op steenwolmatten en al mijn tomaten, paprikas, pepers, komkommers en de courgettes krijgen dezelfde voeding toegediend. Ik meet ook het voedingsniveau (EC) in de matten en die is in de courgettes echt heel veel lager dan in de andere gewassen. Courgettes vreten dus echt veel voeding en ze hebben ook veel water nodig.

Gele afvallende vruchtbeginsels voordat de bloemen open gaan kunnen inderdaad duiden op te weinig voeding en/of een hoge vruchtbelasting.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...