Rayke Geplaatst: 27 juli 2022 Geplaatst: 27 juli 2022 Hoi, soort gelijke vragen zijn al eerder gesteld, maar ik kom er nog niet wijs uit. In het voorjaar (circa 10mei) van 2022 hebben wij 4stuks druivenranken aangeplant, dat waren jonge scheuten waarvan wij niet precies weten hoe oud ze waren, wellicht 1 a 2 jaar. Nu heb ik het internet afgespeurd naar hoe wij het beste kunnen creëren wat wij willen, echter heb ik geen duidelijk antwoordt gevonden over hoe nu verder en er zijn nog al wat meningen. Wellicht willen jullie ons op pad helpen. Wij willen de ranken bij voorkeur op cordon snoeien waarin elke rank 4 liggers heeft. Het doel is een mooie groene haag te krijgen (in de zomer) met mooie trossen eraan. Voor ons is het puur decoratief en niet voor afzet druiven. Maar gezien het feit dat een oudere druif in een pot aan een ligger niet goed groeit wil ik mij eerst goed van informatie voorzien voordat ik de snoeischaar ga gebruiken. Wij hebben verschillende rassen staan, van links naar rechts: -Vitis vin ‘regent” -Vitis vinifera ‘romeo’ -Vitis vin ‘venus’ -Vitis vin ‘rondo’ De draden zijn gespannen op 75cm en op 145cm. Enkele vragen die ik heb: -Wanneer de beste hoogste scheuten toppen? En op welke hoogte? -Wat te doen met de andere scheuten? Ik ben bang voor doodbloeden. -Welke scheut van de 2e rank van links behouden? Ik zie 3 mogelijkheden. Want,d e 2e rank van links heeft een lager uitgeschoten scheut die beter groeit dan de bovenste… daar ben ik in twijfel welke scheut te behouden. -Op welke punten snoeien in de komende winter? -En hoe dan verder? -is onze wens de beste keus? Ik heb enkele foto’s toegevoegd ter verduidelijking. Hopelijk willen jullie ons op de juiste weg helpen. Quote
fre3ke Geplaatst: 27 juli 2022 Geplaatst: 27 juli 2022 Wat je wilt, kan niet. De scheuten die aan de bovenste leggers gaan groeien, kunnen nergens worden aangebonden. Op je tekening lijk je ze naar beneden te willen leiden, maar niet ieder ras is daarvoor geschikt. Regent lijkt me sowieso niet te leiden als gordijn, die wil omhoog. Bovendien komen je lage scheuten dan dicht bij de grond. Je kan bij twee draden één set leggers maken, op 75 cm hoogte. De scheuten kun je dan op 145 hoogte aanbinden. En een stukje daarboven toppen. Voor de gezondheid van de plant en het gemak, is dubbel Guyot dan een betere keuze dan cordon. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.