Jometje Geplaatst: 3 augustus 2022 Geplaatst: 3 augustus 2022 Hallo Ben reeds drie jaar bezig met groenten kweken in vierkante meter bakken die ik zelf gemaakt heb . Maar niet echt tevreden . Op de bodem heb ik worteldoek gelegd en dan de bakken opgevuld met potgrond en compost . De bakken drogen zeer snel uit en de opbrengst is matig te noemen . Ik had voordien in volle grond veel meer opbrengst en veel gezonder planten . Heb sindsdien hier en daar ook klachten gehoord dat in bakken niet hetzelfde is als in volle grond . Ben nu van plan de bakken te verwijderen en pencelen te maken en afboorden , zodat ik wel in volle grond kan planten en dus niet meer opvullen . Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 @Jometje Zelf nog geen ervaring met moestuinbakken, vanaf volgend seizoen wel maar wat ik tot nu toe gezien heb op videos en gelezen heb in boeken en artikelen kunnen bakken wel een toegevoegde waarde zijn. Maar ik zou zelf zolang je op grond begint geen worteldoek gebruiken en de grond onder de bak eerst goed los maken en bijvoorbeeld wat organische materiaal erdoorheen dit zorgt er dan voor dat de groentes door kunnen wortelen voor soorten die dat nodig hebben. Rede dat je de grond los moet maken stel je voor je vult een bak met prachtige losse grond en of compost en plant hierin een groente soort op het moment dat de wortels de harde bodem bereiken gaan deze niet verder naar onder waar nog meer water en voeding te vinden is maar juist opzei om zo in de zachte grond te blijven. Ook ligt het wel aan de soort vulling die je gebruikt hoelang het water vast houdt en of je mulched etc m.b.t. uitdroging van je bakken. En welke groente je erin zet, ik zelf ga bijvoorbeeld kolen / sla etc wel erin zetten maar geen pompoenen/courgette/tomaten/komkommers, vooral de vrucht groente en fruit wil ik veel ruimte en diepte geven om te wortelen en in een bak wordt dit gehinderd. Quote
speets Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 Je hebt groot gelijk! Die bakken zijn iets van de laatste paar jaren. Dat werd - in mijn ogen - een hype omdat het flink gepusht werd dooro.a. bouwmarkten en tuincentra, die steeds iets nieuws verzinnen om (meer) geld te verdienen. En vervolgens gaan de tuin- en woonmagazines/sites daarin mee en moet 'iedereen' opeens ook zoiets. Een jaar of 10 -15 werd overal reclame gemaakt voor sierbestrating en mooie terrastegels enzo. En nu heeft 'iedereen' zijn tuin zo ongeveer helemaal bestraat en betegeld en komen die slimmerikken weer met 'moestuinbakken voor op je terras'. Want men wil toch eigenlijk ook wel wat tuinieren. Pure commercie volgens mij. Als je last van je lijf hebt is een verhoogde bak prettig. Maar dat is dan ook het enige voordeel dat ik kan bedenken. Gewoon lekker in de volle grond, dat is het meest natuurlijke. En het goedkoopste en duurzaamste... Veel succes! 3 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jometje Geplaatst: 7 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2022 Bedankt voor de antwoorden Had ik eigenlijk zelf al een beetje gedacht om geen worteldoek te gebruiken in de bakken , maar door aanraden van sommigen heb ik er toch gebruik van gemaakt om worteldoek eronder te plaatsen . Vroeger in volle grond in het voorjaar bij het wat losser maken met een spitvork kwam ik veel regenwormen tegen die goed zijn voor de bodem . Heb altijd gehoord als je veel regenwormen ziet heb je redelijke goede grond . In mijn bakken bij het wat los maken ieder voorjaar kwam ik nooit geen regenwormen tegen , de oorzaak zal wel het worteldoek zijn ! 3 Quote
redzebra Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 (aangepast) @Jometje kan je wat specifieker zijn met aanraden van sommigen, waar je die informatie hebt gehaald. Het kan in de toekomst andere hier helpen om niet dezelfde fout te maken. Als je wat doorleest hier wordt meestal eerst karton aangeraden als de ondergrond niet vrij is (en anders niks), de begroeiing (meestal gras) wordt dan versmacht en draagt later bij als voeding en de wortels van je teelt kunnen er doorgroeien. Het is de eerste maal dat ik hoor om een worteldoek te plaatsen wanneer je een bak op grond plaatst. Er zijn verschillende redenen om met een verhoogde bak op grond te werken, maar nog nooit gehoord om daar een worteldoek te gebruiken. 7 augustus 2022 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 Ik heb wel gelezen om onderin fijn gaas te gebruiken tegen woelmuizen. Misschien dat het idee voor worteldoek daar vandaan komt? Quote
Jometje Geplaatst: 7 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2022 (aangepast) Ik ben ook in het bezit van drie boeken over groenten kweken in een vierkante meter bak : De makkelijke moestuin Tuinieren met de vierkante meterbak Groenten kweken op een vierkante meter ( maand na maand) In ieder boek staat vermeld worteldoek onderaan in de bak . Ook op internet kun je zien hoe een vierkante meter bak te maken waarbij ze steeds doek gebruiken . In sommige tuincentra is bij aankoop van een bak er soms een doek bij . 8 augustus 2022 aangepast door Jometje 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 @Jometje kan mij goed voorstellen dat je dit idee gekregen kan hebben vanuit enkele boeken, filmpjes online en of winkels wat daarin staat het inderdaad vermeld wel te doen. Zie foto als bewijs van tuinieren met de vierkante meter bak die dit aanraad. Quote
woldistel Geplaatst: 28 augustus 2022 Geplaatst: 28 augustus 2022 Het grootste nadeel van worteldoek vind ik dat tuinplanten er wel met de wortels doorheen groeien. En het vergaat op den duur, waardoor je de grond vol met kleine stukjes plastic krijgt. 3 Quote
fre3ke Geplaatst: 28 augustus 2022 Geplaatst: 28 augustus 2022 Dunne wortels groeien er inderdaad doorheen, maar bij betere kwaliteit worteldoek is dat veel minder. Bij een moestuinbak is dat bovendien helemaal geen nadeel. Worteldoek vergaat door uv-licht, en vooral de goedkope soorten vergaan dan snel. Onderin een bak vergaat het niet. Tenminste, ik heb dat nog niet meegemaakt. Ik koop geen goedkoop worteldoek. Quote
woldistel Geplaatst: 28 augustus 2022 Geplaatst: 28 augustus 2022 Hm, mijn ervaring is anders. Misschien duurt het bij een betere kwaliteit plastic wat langer, maar uiteindelijk zal het als kleine stukjes bagger in de grond terecht komen. Ook zonder zonlicht. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 28 augustus 2022 Geplaatst: 28 augustus 2022 @woldistel Ik denk dat je slechte ervaringen hebt met goedkoop worteldoek (Action?), en dat is jammer want het is gewoon handig spul dat niet uit elkaar valt. Quote
speets Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Uiteindelijk valt alle plastic* uit elkaar! Dat is juist het grote probleem. Zie 'plastic soup'. 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
fre3ke Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 Het is misschien moeilijk voor te stellen 😉 maar de oceaan is een compleet ander milieu dan mijn bodem. Zouter, meer water, meer uv-licht, meer beweging. In mijn tuin zitten stenen die in de oceaan tot zandkorrels zouden vervallen maar in mijn tuin gewoon stenen blijven. Dus laten we geen oceanen met tuinen gaan vergelijken. Quote
speets Geplaatst: 18 november 2022 Geplaatst: 18 november 2022 (aangepast) Maar laten we ook geen plastic met stenen vergelijken... Ik weet niet of je die link hierboven bekeken hebt, maar daar staat onder andere Quote Grotere stukken plastic in zee of op land [...] worden broos en breken geleidelijk af tot steeds kleinere plasticdeeltjes. Dat komt door zonlicht, zuurstof of wrijving. Of door dieren die aan het plastic knabbelen. Dit proces gaat eeuwig door, hoewel de snelheid afhankelijk is van de omstandigheden. Toevallig vond ik gister op zolder een plastic zak die onder mijn handen uit elkaar viel. Daar kwam geen oceaan aan te pas! En toevallig óók gister brak het plastic dopje van mijn olieflesje van zo'n halve eeuw oud in stukjes. Gewoon, binnen, thuis. Had ook niets met de oceaan te maken. En de rand van mijn wasmand ziet eruit alsof de muizen eraan geknaagd hebben. Plastic degradeert gewoon. In de oceaan, in je tuin en in je huis. Ik denk dat iedereen die al wat langer meegaat en weinig weggooit dat wel weet. Mij maakt het niet uit hoor, iedereen mag zelf weten wat 'ie doet. Het zal mijn tijd wel duren 18 november 2022 aangepast door speets 4 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
reneem Geplaatst: 14 februari 2023 Geplaatst: 14 februari 2023 Ik vond dit wel een interessant filmpje, m2 bakken is nog een kunst op zich. 1 Quote
Nootje Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Ik moestuinier al 20 jaar in verhoogde bakken, de bakken zijn ca. 40 cm hoog.. Door mijn fysieke beperkingen was dat een goede optie. Ik gebruik er vier ca 120 x 200 zodat ik wat kan wisselen in teelt. Ik heb ze destijds zelf in elkaar getimmerd, de binnenzijde heb ik bekleed met vijverfolie. Ze staan nog steeds. Je kan er niet alles in telen. Gewassen die veel ruimte vragen zoals courgette e.d. doe ik toch in volle grond in de siertuin. Voor de bonen kies ik voor stokbonen in de volle grond omdat ik die gemakkelijker kan plukken. Daarnaast ook het voordeel dat ze weinig plaats vragen. De tomaten houd ik, naast paprika en aubergines, in pot maar als een geschikt plekje heb in de tuin ook wel in de volle grond. Kolen zet ik liefst in de volle grond maar erg veel teel ik er daar niet van. Wel voor de winterpot een palmkooltje, boerenkool of bladkool. De bladkool kan wel weer in de bakken. Als grond gebruik ik een mengsel van gewone aarde uit de tuin en moestuingrond in zakken ( biologische). De hrond klinkt steeds wat in en elk jaar vul ik aan met compost. Ik gebruik geen gronddoek voor onderin in de bakken, ze staan rechtstreeks op de grond. Telen in bakken heeft beperkingen maar ook veel voordelen, zeker als je zoals ik fysiek wat beperkt ben en al war op leeftijd. Ik vind ook het onderhoud gemakkelijker, de grond in het voorjaar is sneller opgewarmd. Ik merk zelf weinig van sneller uirdrogen maar wel dat ik nooit met kletsnatte grond zit. Ook met afdekken van gaas, vliesdoek, net is het gemakkelijker. Tot slot, je houdt huisdieren gemakkelijker weg uit een verhoogde bak. Ik ben ook maar alleen en hoef ook geen grote hoeveelheden te telen. Het lukt me wel om in het seizoen grotendeels uit eigen tuin te eten. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.