Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Mooi die monsterspinazie @woldistel! Hij staat inmiddels in mijn boekje. 

Geplaatst:

Ik heb 3 soorten spinazie in mijn tuin staan, in het midden de Winterreuzen, op zijn Duits Winter Giant.
Vorig jaar had ik Fruhes Riesenblatt (vroeg Reuzenblad), maar er kwamen alleen maar dunne steeltjes.

20250329_173844 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

<Off topic: Mooie rijtjes @Petrasmoestuin! Blij te zien dat je van die dwangmatige vierkanten af bent! Lekker indelen hoe jij het zelf wilt.>

Ben benieuwd hoe jouw spinazie er over een paar weken uitziet en welke van de 3 soorten je dan het lekkerste vindt.

Geplaatst:

@Dahli Mijn man snijdt nu van de rasters naamlabels af, dat is prima materiaal ervoor. Dit is trouwens waterspinazie die ik een beetje vroeg had voorgezaaid, want die gaat echt snel. Nu in grotere bakken gezet totdat ze naar buiten kunnen.

20250329_202401.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

Mooie rijtjes @Petrasmoestuin

Daar denken wij heel anders over.

Ze staan inderdaad mooi in het gelid, maar in Nederland staat op de zakjes spinaziezaad meestal: "Breedwerpig zaaien."

Dan zaai je in een strook met de zaadjes een of enkele cm van elkaar af.

Dan krijg je zoiets (mijn spinazie nu, buiten):

20250326_131152.jpg

Ik ga deze spinazie komende dagen dunnen en oogsten, de rest mag uitgroeien tot grote planten.

Het voordeel is dat je veel meer oogst van hetzelfde oppervlak hebt.

Gewone spinazie kan je ook knippen, niet te laag, en eventueel voor een tweede keer oogsten.

Of alles knippen en daarna de volgende lichting, zoals men in Nederland gebruikelijk doet.

Spinaziezaad heb je toch genoeg als je een zakje koopt.

Je kan er dan flink van oogsten.

Hetzelfde met de andijvie en sla op de foto, die oogst ik ook om en om zodat je al oogst hebt en de rest kan doorgroeien.

Die Kangkong of waterspinazie staat hier wel in het verkeerde topic, maar ik denk dat je die al kan oogsten straks voor die naar buiten kan.

Het zijn tropische planten dus moeten meer dan 10 graden overdag en 's nachts, anders gaan ze dood.

Gewoon nog een keer zaaien en niet te karig, met tientalleen zaadjes gezaaid kan je straks lekker oogsten.

IMG2019053016511673341559229589.jpg

IMG2019062720070559601561667420.jpg

IMG2019070913223714371562674670.jpg

En dat in ongeveer zes weken tijd.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Hartelijk dank @Patrijs Een heel goed plan voor de volgende keer. Jij zegt dunnen, maar je bedoelt dat je dan een deel oogst, dus blaadjes ertussen uitknipt en de rest laat groeien?
Op mijn zakje staat niets en op hun site van Blomea.de staat er alleen dat ik moet uitdunnen (dat was ik niet van plan).

Als ik nu nog bijzaai, dan gaat mijn pompoen echt niet meer in die bak begin juni. Al mijn andere bakken zijn al gerserveerd voor bonen, zomergroentes e.d.
Maar als mijn gele struiktomaten van zaad van 2 jaar geleden niet opkomen, dan heb ik nog plaats in het kleine kastje waar ik het dan kan strooien.

Wat staat er tussen de spinazie en andijvie, een ander soort spinazie?

En wat zaai jij de andijvie dicht op elkaar, zo kunnen ze geen grote kroppen worden, maar die kans krijgen ze misschien niet? Ik heb ook een aantal kiemplantjes van vorig jaar dicht bij elkaar in een andere bak gezet van de wintersla b.v. en ik knip steeds de verste blaadjes van diverse kroppen af, is dat ook jouw bedoeling?

Sorry, sorry voor de vele vragen. Maar ik was vorig jaar zo geïndoctrineerd door de MM en deze methodes zijn totaal anders, die ik graag overneem.

Geplaatst:

Waarom zou je pompoen er niet meer bij kunnen dan?

Geplaatst:

Ik had de spinazie en andere planten op de foto buiten gezaaid omdat mijn glas nog niet klaar was.

Ik heb er wel twee glasplaten over gezet omdat het vroeg in het seizoen was en ik vlug wilde oogsten.

De spinazie is breedwerpig ter plekke gezaaid op een laagje zelfgemaakte compost/mest mengsel met daarop wat zandgrond.

Er naast staat de tweede lichting knoflook voor het groen, de eerste lichting staat in de kas en ben ik nu aan het oogsten.

Aan de buitenkant staan andijvie en sla plantjes.

Ik heb aan het eind van de zomer planten laten gaan en zichzelf uit laten zaaien in de herfst.

Die honderden zaailingen hebben heel de winter buiten op het veld gestaan.

Ik heb er veel uitgedeeld en zelf veel geplant, onder plat glas, die ik nu oogst, onder open glas op de foto en op de volle grond.

Ik oogst nu naar behoefte 4 of vijf kleine plantjes per keer, voor in de salade met witlof, veldsla, winterpostelein en look.

Na het platglas kan ik deze oogsten en als half mei alles weg is komen hier weer tomatenplanten.

Bij de spinazie kan je plantjes knippen maar ik trek ze er uit en snij dan de worteltjes af.

De rest groeit door na een keertje gieten.

Je blijft leren, dat heb ik zelf ook.

Geplaatst:
23 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Maar ik was vorig jaar zo geïndoctrineerd door de MM 

Ja, echt hè?

Ik had daar ook last van, het lijkt wel een sekte.

Heerlijk om te doen waar je zelf zin in hebt.

aangepast door Rookie

Geplaatst:
10 minuten geleden, Rookie zei:

Ja, echt hè?

Ik had daar ook last van, het lijkt wel een sekte.

Heerlijk om te doen waar je zelf zin in hebt.

@Patrijs Precies dit is waarom ik zei: mooie rijtjes 😉. Al wil iemand het in een cirkel zaaien, ook goed wat mij betreft. Ik vind het persoonlijk wel heel waardevol om jouw tips en jaren van ervaring te lezen, daar steek ik enorm veel van op! En ook dat je de moeite en tijd neemt om die uitleg te geven. Echt heel fijn!

Geplaatst:

Dank je,

Dat is weer het geluk dat ik ernstig hartfalen heb en heel veel moet rusten. 

Dan heb je daar genoeg tijd voor. :thumbup:

Geplaatst:

@Dahli helemaal mee eens. Ik heb vaak de tijd niet en ik lees al zo veel, maar heel fijn dat @Patrijs het allemaal zo goed uitlegt.

Geplaatst:

@Rookie Ik ga 4 pompoenen achterin verticaal laten groeien en ervoor 2 pompoenen horizontaal die dus ook weer een baan terug moeten/kunnen groeien.

2 rechts en 1 links b.v. en dat in de andere bak ernaast ook. Maar deze bak vangt de meeste zon, dus daarom in de Rozenbak 2 (R2) gezaaid. Die zit helemaal vol nu, met 3 soorten spinazie, 2 soorten radijs en doperwten naast het rek en ervoor bij de stokken. Zie foto.

Maar eventueel kan ik de pompoen voor uitstellen, dat ik die later erin zet.
Ik moet eerst maar zien of de pompoenen in huis groeien natuurlijk.

Geplaatst:

O, leuk, een pompoenenbak!

Ik denk dat je nog wel tijd hebt, mijn pompoenen gingen de laatste jaren pas half juni naar buiten, daarvoor hadden we nog nachtvorst.

Geplaatst:

Ja dat hadden wij hier gelezen, weet je nog? Vond ik zo'n leuk idee. Ik heb straks als het goed is 4 soorten, van de Hercules dus het meest.
Hoewel ik toch 2 komkommers moest plannen in 1 bak, maar dat kan allemaal veranderen, als een aantal tomaten niet lukken b.v. dan schuiven die naar mijn keukenbakken. Dus als er een tomaat niet op zou komen, dan zou ik niet bijzaaien en laat nu alle nieuwe tomatenzaden nu na 3, 4 dagen opgekomen zijn. Alleen de 4 gele struik van de MM nog niet, raar he?  Ook geen probleem, ik ben intussen bezig met plan E of zo. 😊 Voor volgend jaar weer wat geleerd, dankzij dit geweldige forum, maar ik heb nog heeeeeel veel te lezen zie ik. 

Geplaatst:

@Patrijs ik neem aan dat het met andere spinazie ook zo lukt?

Ik had niet zo veel van de reuzen. Ben nu bezig met Viking en de vroege reuzen.

Ik heb ze nu alleen niet voorgeweekt. Is dat een probleem?

Geplaatst:

Voorweken zou ik alleen doen bij de eerste lichting, het scheelt een aantal dagen met kiemen, of als je veel last hebt van muizen die de zaadjes leegeten.

Ik maak hier een voortje en doe er soms mest-compostmengsel in, soms niet als het al goed bemest is.

Dan maak ik het voortje goed nat en zaai op die natte grond. Dan maak ik het dicht met droge grond en leg er een glasplaatje over.

Dat hoeft niet maar het is warmer en beschermd. 

Een stuk plastic kan ook. Desnoods een plankje als het al wat warmer is.

Is het gekiemd dan haal ik dat weg en zaai het volgende stukje.

De grond niet uit laten drogen, dan gaat het vergelen en schieten en moet je snel oogsten of voor het zaad gaan.

Iedere spinazie lukt zo alleen heb je soorten voor het vroege voorjaar vanaf febr. soorten vanaf maart en de herfst en soorten die overwinteren.

Gewoonlijk verdeeld in scherpzaad 9met uitstekende puntjes) en rondzaad.

Zelf vind ik hier op de zandgrond spinazie een lastig gewas en soms mislukt het door te weinig aandacht.

Maar in januari gezaaid is het wel weer een van de eerste lenteoogsten.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Ik heb het tijdelijk zo opgelost. Het stormt hier, morgen haal ik het er wel weer van af. Want de spinazie die al opgekomen was zit een beetje in de knel anders.

spinazie2.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De Amsterdammers gaan goed (nooit gedacht dat ik dat als Feyenoorder ooit zou zeggen 😳) en daar ben ik in dit geval blij mee. De kropsla ook trouwens. Ik wacht nog even met uitdunnen totdat het allemaal groter is zodat er meteen wat in de gemengde salade kan.

IMG_7309.jpeg

Geplaatst:

Bij het doorlezen van dit topic miste ik mijn favoriete ras terwijl dat toch makkelijk verkrijgbaar is en zeer goede eigenschappen heeft. Het is de Matador die o.a. ieder jaar verkrijgbaar is bij de Lidl. Een grootbladige spinazie die uitstekend geschikt is voor de voorjaarsteelt en (voor mij belangrijk) ook zeer geschikt is om in te vriezen. 

spinazie2.thumb.JPG.794a14a2c4682acae74adc0becedec95.JPG

spinazie3.thumb.JPG.f4a2680769021dffe0bd92d13783cf55.JPG

Ik gebruik dit ras al jaren als voorteelt omdat de plek weer vrij is als de tomaten en paprika's de kas in moeten. Een kleine impressie:

Op 3 februari 2 rijen gezaaid en afgedekt met noppenfolie om de grond vochtig te houden. Noppenfolie houdt ook nog eens de ingestraalde warmte langer vast wat gunstig is voor de kieming.

spinazie4.thumb.JPG.7684e38e51113255ab9c5e52d4883027.JPG

Gisteren besloot ik om vandaag  te gaan oogsten.

spinazie5.thumb.JPG.1d57d778624cb15bbf3184a09984526f.JPG

spinazie6.thumb.JPG.194d22b51188c4638babf4f2288b5ab8.JPG

spinazie7.thumb.JPG.813e9cd3dfb9ff2e1aa889381f06b1a8.JPG

Omdat er nog geen sporen van zaadvorming waren heb ik alleen de grote bladeren geoogst. Zodoende kan de rest van de bladeren doorgroeien voor een tweede oogst die naar schatting over een tot anderhalve week  kan plaats vinden. Een oogst die uiteraard kleiner zal zijn dan die van vandaag maar zeker nog steeds de moeite waard.

spinazie8.thumb.JPG.2c6149fa1443b72de4f5efbb5fd20f67.JPG

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zulke mooie oogsten natuurlijk alleen maar mogelijk zijn in een kas. In de vollegrond zul je dit nooit bereiken omdat de bladeren vervuild raken door opspattende grond (regenbui) terwijl slakken en vogels ook wel een blaadje lusten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
3 minuten geleden, Frans zei:

zulke mooie oogsten natuurlijk alleen maar mogelijk zijn in een kas

Maar wel in een kweektafel Frans! Dank je wel voor het tippen van dit ras, prachtig blad, hij staat inmiddels in mijn boekje onder ‘voorjaar’. Misschien probeer ik het dit najaar al eens.

Geplaatst:

Dankjewel voor deze tip!

Toevallig heb ik een zakje in huis, dus ik ga morgen gelijk in mijn kweekbak zaaien.

Kan ook nog in de kas misschien.🤔

De aubergines en tomaten komen daar pas eind mei in.

Zou dat lukken?

Ik ga er in elk geval over nadenken.

Geplaatst:

@Rookiemijn spinazie (Baroet) kwam in de kas in nauwelijks twee weken al op tot kleine plantjes. Ik denk dat het makkelijk nog kan, eventueel neem je genoegen met een maatje kleiner. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Dat is goed om te horen, dan ga ik zaaien.

Bedoel je trouwens Bazaroet?

Daar heb ik ook nog een beetje van.😶

Volgens mij heb ik een beetje veel zaden...

Geplaatst:

Ja, die bedoel ik, te snel getypt 🫣

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic