Geplaatst: 17 februari 201214 j Regelmatig bestel ik artikelen in Hong Kong, en toen kwam ik laatst "Crystal Mud" tegen, ook wel bekend als water kristallen.Had blijkbaar perongeluk wat meer in me winkelmandje gedaan dan de bedoeling was dus zit nu met flink wat zakjes van dat spul. Wat is het? Het zijn leine bolletjes die geen drol kosten en zich gigantisch vol zuigen met water: Daarna kan je er planten inzetten: (of boeketten, als je een doorzichtige vaas hebt; decoratief):Of lekker decoratief gebruiken, Nu word er tegenwoordig aardig wat Perliet aan diverse grond mengsels toegevoegd, dit omdat het dan beter de vocht vast houd. Nu begon ik te twijfelen wat nou beter zou zijn... Crystal Mud of Perliet? Zelf durf ik het nog voorlopig niet voor eetbare planten te gebruiken... Ze zeggen dat het niet chemisch is maar als ik de balletjes een tijdje onder de kraan hou verdwijnt alle kleurstof, dus gezond lijkt het me nou ook niet. Maar voor andere sierplanten in een pot op je terras die je elke dag 3x water moet geven, daar zie ik wellicht voordelen bij. Toevallig al iemand met ervaring? Wat denken jullie er van? Ik ga denk sowieso 2 potten met afrikaantjes naast elkaar houden deze zomer, de een met dit Crystal Mud en de ander zonder, is kijken of er verschil is. Heb toch erg veel van dat spul nu. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 17 februari 201214 j Jaaren geleden ... heeft mijn moeder zo'n spul eens op een huishoudbeurs gekocht. Was heel grappig en werkte best goed voor gewone plantjes. Jammer genoeg krijg je na verloop van tijd last van alg en dan ziet het niet leuk meer uit. Voor eetbare plantjes weet ik ook niet zeker of je dat wilt gebruiken met alle kleurstoffen... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 8 maart 201214 j Hihi, dat spul ken ik.Ooit eens voor een habbekrats "en masse" gekocht bij de Action. Mee naar Duitsland genomen,en aldaar mijn huidige vrouw mee verblijd.Deze ging er direct mee aan de slag om ze te "weken".Ze wilde er een aantal vazen met bloemen mee voorzien.Dus water in de vazen, en aan de hand van de beschrijving op de verpakking, een hoeveelheid korrels in het water gedaan.Vervolgens de vazen op de keukentafel gezet.De volgende dag lag de tafel en keuken vloer bezaaid met opgezwollen balletjes.Het leek wel een dolgedraaide popcorn apparaat. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 29 maart 201213 j Auteur Ik ga toch maar 500gram spul bestellen wat specifiek voor planten is, bij vlaamszaadhuis.comSommige websites beweren dat je 50% minder moet water geven. De test zal dus gewoon bestaan uit 2 dezelfde formaat potten met dezelfde planten, en de zelfde potgrond. En dan eens kijken welk plantje sneller slap hangt > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 30 maart 201213 j Ik kreeg niet de indruk dat we minder water moesten geven.Niet significant althans.De bolletjes geven het water weer af en worden kleiner in omvang, wellicht dat de verdamping wel minder is.Ik heb het ook eens aan bloem aarde toegevoegd, met weinig of geen verschil. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.