bonnie f Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Ik liep het bosje naast mijn huis in. Vast van plan om brandnetels te zoeken voor de soep. Hond liep gezellig mee en toen ik een mooi bosje brandnetels spotte, zag de hond ze ook. Zeikhond. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2012 Auteur Geplaatst: 3 april 2012 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Ja brandnetel en zevenblad zijn heerlijk, als ze niet zo zouden woekeren zouden het veel gekweekte groente's zijn geweest!Is het mogelijk deze in een pot/bak te laten groeien? Want dan weet ik zeker dat er geen kat of hond overheen heeft gezeken (á la Bonnie ). Quote Good things come in small packages
bonnie f Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 @Helly:Ik niet hè! Mijn hond. Het zelfde "gezeik" had ik vorig jaar toen ik paardenbloemen zocht. Het is echt niet makkelijk om een mooi veldje te vinden waar geen kudde koeien of honden over heen heeft staan sassen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
jootje Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Grinnik...nu ZAG je dat je hond lekker over de brandnetels plaste.....al die hondjes voor hem heb je niet eens gezien! ))Brandnetels.....paardebloemen...ik ben er nog niet aan toe geloof ik. Neemt iemand ook iets paardebloemerigs mee naar de moestuindag? jam/siroop ofzo......misschien ben ik dan na het proeven " om" ? Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Ik neem paardenbloemenwijn mee Jo! Als je daar veel van proeft ben je zeker om... ..(17%) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2012 Auteur Geplaatst: 3 april 2012 @Jootje: Ik hoop dan weer verse potten paardebloemstroop te hebben. Smaakt naar honing! Ik zat er trouwens aan te denken om wat van onze pea pod wine te laten proeven op de moestuindag. Maar er wordt dus al meer drank mee genomen? Is misschien wat teveel van het goede? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bonnie f Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Grinnik...nu ZAG je dat je hond lekker over de brandnetels plaste.....al die hondjes voor hem heb je niet eens gezien! ))Brandnetels.....paardebloemen...ik ben er nog niet aan toe geloof ik. Neemt iemand ook iets paardebloemerigs mee naar de moestuindag? jam/siroop ofzo......misschien ben ik dan na het proeven " om" ?Ik heb een heerlijk paardenbloemjamrecept. Ik zal je wel overhalen om het samen te maken. En stroop, ook heerlijk. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Staan die recepten hier ergens? Want mijn paardenbloemen beginnen uit te komen..ik telde er 50 bloemen vanmiddag in rond de kruidentuin..ik heb wel eens gezocht op die honing..ik kwam wel jam tegen..is dat die geroemde paardenbloemenhoning? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Helly Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Lijkt mij heerlijk eens te proberen. En idd, als je 'schone' paardebloemen zoekt, waar moet dat dan? Of maar gewoon zoiets uitgraven, of zaden van de bloemen halen en dan zelf in een pot/bak zaaien? Maar ik denk dat je wel veel nodig hebt van die paardebloemen voor je een jammetje kunt maken.Bonnie, ik bedoelde ook je hond. Ik zie t jou nog niet doen Quote Good things come in small packages
bonnie f Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Staan die recepten hier ergens? Want mijn paardenbloemen beginnen uit te komen..ik telde er 50 bloemen vanmiddag in rond de kruidentuin..ik heb wel eens gezocht op die honing..ik kwam wel jam tegen..is dat die geroemde paardenbloemenhoning?Stroop maak je door het vocht waar je jam van maakt als basis voor de stroop te gebruiken. Even googlen op basisrecept voor stroop. (zit nu op mijn telefoon te typen dus ben wat kort) Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Jorieke123 Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 @Appelvrouw: ik vond de stroop lekkerder dan de jam. Je kunt met een bloem of 100 eerst eens wat kleinere porties maken. Heb ik ook gedaan, en dan weet je meteen welke bereiding beter is. Voor je er liters en liters van maakt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Dank Jorieke..zou je het recept van de stroop willen geven? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 Ehm.. even zoeken hoor.Edit:Ingrediënten * VOOR 1 LITER* 1 kg witte kandijsuiker (ik heb normale kristalsuiker gebruikt)* 450 ml water (paardebloem water in dit geval.. lekker een tijdje laten koken, dan zeven)* 3 el citroensap (ik heb 1 sinaasappel, en 1,5 citroen genomen. De schillen heb ik meegekookt met de paardebloemen) Bereiden Breng in een pan de kandij met het (paardebloem)water aan de kook. Voeg zodra de massa kookt het citroensap toe en laat de stroop op een zacht pitje ca. 10 minuten zachtjes doorkoken. De suikerstroop zou nu ingekookt moeten zijn tot 1 liter. Haal de suikerstroop van het vuur en laat hem afkoelen. (waarom dat zou moeten...? Je wilt de boel toch heet in potten gooien? Nou ja... beetje gezond inmaak-verstand is wel nodig.) Giet over in een schone pot met deksel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Je kunt met een bloem of 100 eerst eens wat kleinere porties maken.Eehm... Nee, dat ga ik niet redden in een bak of pot Dat wordt dus toch plukken in het wild. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 Haha nee dat red je niet. Lekker gaan plukken, en maar denken dat de hondenpies niet zo schadelijk is als je de boel goed doorkookt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Dank! En de stroop is als een soort appelstroop dan? We hadden regen vannacht, maar een dezer dagen heb ik zeker 350 tot 400 blommekes in de tuin Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 De stroop is wel stukken minder dik dan appelstroop. Die van mij is net zo dik als honing. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bonnie f Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 De stroop is wel stukken minder dik dan appelstroop. Die van mij is net zo dik als honing.Ik had ook sinaasappel meegekookt (en rozemarijn) Dat geeft een lekker fris smaakje aan de stroop.De jam heeft iets honingachtigs (stroop ook wel). Ik heb een potje gegeven aan iemand die geen honing mag. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Ik heb nog niet genoeg paardenbloemen vandaag..ik hoop dat er morgen-overmorgen ook zon is.Vanavond maak ik een venkel/zevenblad salade voor de Franse buren..ben benieuwd wat ze er van vinden Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snekermoestuin Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Vandaag priksoep van Jet gemaakt en natuurlijk zoals aangegeven niks laten zien en verteld over de ingrediënten. Niet met een halve liter water, maar ongeveer 1,2 ltr. De soep kwam bijna helemaal op. Geweldig. Ik moet m'n best doen niet te vertellen wat erin zat, ze wilden het allemaal weten. Ben dan bang dat emotie de smaak gaat beinvloeden. Helemaal geweldig, bedankt Jet Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
jasmin Geplaatst: 5 april 2012 Geplaatst: 5 april 2012 Ik heb wel eens gedroogde melokhia gegeten (jute). Dan waren de blaadjes gedroogd, en vervolgens weer gekookt. Heel apart. Traditioneel Egyptisch, trouwens. Nou zit ik aan zevenblad te denken... iemand enig idee of dit vaker wordt gedaan? Met zevenblad dus. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 5 april 2012 Auteur Geplaatst: 5 april 2012 Geen idee, heb wel jute zaadjes gekocht Met idd dat doel. Je kunt zevenblad drogen, en dan volgens mij als peterselie gebruiken. Maar er niet een hele stamppot mee maken volgens mij (zoals met Jute ook wel gedaan wordt). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jasmin Geplaatst: 5 april 2012 Geplaatst: 5 april 2012 Waar heb je die jute zaadjes gekocht? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 5 april 2012 Auteur Geplaatst: 5 april 2012 Vreeken Zal ik je wat sturen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.