Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recepten met onkruid (vogelmuur, brandnetel, zevenblad, e.a.)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik liep het bosje naast mijn huis in. Vast van plan om brandnetels te zoeken voor de soep. Hond liep gezellig mee en toen ik een mooi bosje brandnetels spotte, zag de hond ze ook. Zeikhond.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja brandnetel en zevenblad zijn heerlijk, als ze niet zo zouden woekeren zouden het veel gekweekte groente's zijn geweest!

Is het mogelijk deze in een pot/bak te laten groeien? Want dan weet ik zeker dat er geen kat of hond overheen heeft gezeken (á la Bonnie ).

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helly:

Ik niet hè! Mijn hond.

Het zelfde "gezeik" had ik vorig jaar toen ik paardenbloemen zocht. Het is echt niet makkelijk om een mooi veldje te vinden waar geen kudde koeien of honden over heen heeft staan sassen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grinnik...nu ZAG je dat je hond lekker over de brandnetels plaste.....al die hondjes voor hem heb je niet eens gezien! ))

Brandnetels.....paardebloemen...ik ben er nog niet aan toe geloof ik. Neemt iemand ook iets paardebloemerigs mee naar de moestuindag? jam/siroop ofzo......misschien ben ik dan na het proeven " om" ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jootje: Ik hoop dan weer verse potten paardebloemstroop te hebben. Smaakt naar honing!

 

Ik zat er trouwens aan te denken om wat van onze pea pod wine te laten proeven op de moestuindag. Maar er wordt dus al meer drank mee genomen? Is misschien wat teveel van het goede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grinnik...nu ZAG je dat je hond lekker over de brandnetels plaste.....al die hondjes voor hem heb je niet eens gezien! ))

Brandnetels.....paardebloemen...ik ben er nog niet aan toe geloof ik. Neemt iemand ook iets paardebloemerigs mee naar de moestuindag? jam/siroop ofzo......misschien ben ik dan na het proeven " om" ?

Ik heb een heerlijk paardenbloemjamrecept. Ik zal je wel overhalen om het samen te maken. En stroop, ook heerlijk.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan die recepten hier ergens? Want mijn paardenbloemen beginnen uit te komen..ik telde er 50 bloemen vanmiddag in rond de kruidentuin..ik heb wel eens gezocht op die honing..ik kwam wel jam tegen..is dat die geroemde paardenbloemenhoning?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij heerlijk eens te proberen. En idd, als je 'schone' paardebloemen zoekt, waar moet dat dan? Of maar gewoon zoiets uitgraven, of zaden van de bloemen halen en dan zelf in een pot/bak zaaien? Maar ik denk dat je wel veel nodig hebt van die paardebloemen voor je een jammetje kunt maken.

Bonnie, ik bedoelde ook je hond. Ik zie t jou nog niet doen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan die recepten hier ergens? Want mijn paardenbloemen beginnen uit te komen..ik telde er 50 bloemen vanmiddag in rond de kruidentuin..ik heb wel eens gezocht op die honing..ik kwam wel jam tegen..is dat die geroemde paardenbloemenhoning?

Stroop maak je door het vocht waar je jam van maakt als basis voor de stroop te gebruiken. Even googlen op basisrecept voor stroop. (zit nu op mijn telefoon te typen dus ben wat kort)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm.. even zoeken hoor.

Edit:

Ingrediënten

 

* VOOR 1 LITER

* 1 kg witte kandijsuiker (ik heb normale kristalsuiker gebruikt)

* 450 ml water (paardebloem water in dit geval.. lekker een tijdje laten koken, dan zeven)

* 3 el citroensap (ik heb 1 sinaasappel, en 1,5 citroen genomen. De schillen heb ik meegekookt met de paardebloemen)

 

Bereiden

 

Breng in een pan de kandij met het (paardebloem)water aan de kook. Voeg zodra de massa kookt het citroensap toe en laat de stroop op een zacht pitje ca. 10 minuten zachtjes doorkoken. De suikerstroop zou nu ingekookt moeten zijn tot 1 liter. Haal de suikerstroop van het vuur en laat hem afkoelen. (waarom dat zou moeten...? Je wilt de boel toch heet in potten gooien? Nou ja... beetje gezond inmaak-verstand is wel nodig.)

 

Giet over in een schone pot met deksel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stroop is wel stukken minder dik dan appelstroop. Die van mij is net zo dik als honing.

Ik had ook sinaasappel meegekookt (en rozemarijn) Dat geeft een lekker fris smaakje aan de stroop.

De jam heeft iets honingachtigs (stroop ook wel). Ik heb een potje gegeven aan iemand die geen honing mag.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag priksoep van Jet gemaakt en natuurlijk zoals aangegeven niks laten zien en verteld over de ingrediënten. Niet met een halve liter water, maar ongeveer 1,2 ltr. De soep kwam bijna helemaal op. Geweldig. Ik moet m'n best doen niet te vertellen wat erin zat, ze wilden het allemaal weten. Ben dan bang dat emotie de smaak gaat beinvloeden.

 

Helemaal geweldig, bedankt Jet

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...