Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gwen, alle leden van de nachtschade familie zijn giftig, ook de aardappel! Dus de plant is altijd giftig! De aardappels die onder de grond blijven (en dus geen zon zien) maken in verhouden tot de rest van de plant weinig solanine aan. En hetgeen wat er nog wel in zit, concentreert zich voornamelijk in de schil. Als je de aardappels in de zon laat liggen, waardoor ze groen kleuren, gaat de aardappel meer solanine bevatten, en kun je hem niet meer niet meer eten.

lees hier eens door, staat het duidelijk uitgelegd! http://nl.wikipedia.org/wiki/Solanine

Je pootaardappel zelf ga je toch niet eten, dus dat maakt niets uit. Maar volgens mij (als ik het fout heb, verbeter me aub) worden de nieuwe aardappelen die je plant gaat vormen dan niet ineens veel giftiger. Alleen na het oogsten wel uit de zon houden! (dat geld natuurlijk voor alle aardappelen!)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

aangezien mijn tuin besmet is met fytoftera (aardappelziekte) wil ik dit ook wel eens proberen, zou dat nu nog kunnen met een late soort?, ook tomaten zijn niet in de tuin te telen want die krijgen het ook en staan nu in grote potten met schone grond op een tegel wat wel goed gaat

Geplaatst:

Nou ja, ze kunnen natuurlijk gewoon aangetast worden, de knollen zijn er minder gevoelig voor. In de kas is de kans op Phytophthora veel kleiner en om het nog meer te voorkomen zou je gelijk in de ochtend al moeten luchten. Als je wacht tot het warmer wordt ontstaat er best veel condens in de kas. Als je zo'n raamopener hebt die op warmte reageren ben je vaak toch al wat laat.

Maar het telen in een zak zelf vind ik best leuk, 't is grappig dat het goed werkt maar als er echt Phytophthora in de buurt is en 't is nattig dan is de kans op ziek worden net zo groot.

Geplaatst:

Moeten alleen de tomaten en aardappelen tijdens hun bloei bij elkaar uit de buurt zodat ze elkaar niet bestuiven of altijd bij elkaar uit de buurt?

Mijn potten met tomaten staan ongeveer 4 meter bij de aardappelen vandaan. De eerste lichting aardappelen gaat ieder moment bloeien en de tomaten hebben nog geen knoppen.

Ik gok er maar op dat de aardappels niet giftiger worden als ik ze nu afdek en aanaard. Ik ben benieuwd.

Geplaatst:
Moeten alleen de tomaten en aardappelen tijdens hun bloei bij elkaar uit de buurt zodat ze elkaar niet bestuiven of altijd bij elkaar uit de buurt?.....
Tomaten zijn zelfbestuivers, dus daar zit m.i. geen probleem.

En de besjes van de aardappelplanten zou ik sowieso niet eten .

...Ik gok er maar op dat de aardappels niet giftiger worden als ik ze nu afdek en aanaard. Ik ben benieuwd.
?? Door aanaarden heb je toch juist minder kans op groene (=giftige) aardappels ?? Of snap ik je niet?
Geplaatst:

Waarom wordt er in dit topic dan gezegd dat de aardappel en tomaat ver uit elkaar moeten staan? Ik volg het echt niet meer.

De pootaardappelen werden groen en ik vroeg mij of of de plant die er dan uitgroeit dan giftiger wordt dan de pootaardappel die niet groen wordt.

Ik heb het loof van de Texelse opgebonden want het groeide acht alle kanten op, nu zijn ze weer hoog en omhoog. Of moet ik ze weelderig uit de zak en over de grond laten groeien voor een goede oogst?

Geplaatst:

Gwen, geen paniek!

ALLE aardappelplanten zijn giftig, maar je eet de plant niet, dus, don't worry!

Je eet de aardappel, en de aardappels die zon zien (en groen kleuren) kun je niet meer eten. Dus aanaarden, (dan vormen er meer aardappelen, en ze zien geen zonlicht)

Je pootaardappelen (die je gebruikt als "zaad") eet je toch niet op, maar het is niet handig om ze groen te laten worden, want dan "werken" ze niet meer zo goed al "zaad" zijnde.

Volgens mij heeft het uit elkaar houden van aardappel en tomaat alleen nut ivm aardappelziekte, en eventuele kruisbestuiving (wil je dus zaad oogsten uit je tomaten bijv. moet je daar rekening mee houden) De vruchten van de aardappel (kleine tomaat achtige besjes, die uit de bloemen voortkomen) eet je niet, en hebben ook geen invloed op de knollen (de aardappeltjes).

Dus gewoon zo doorgaan als je nu doet, regelmatig aanaarden en als het loof afsterft gaan graven en hopen op een mooie oogst!

Geplaatst:

Dank voor het antwoord.

Dus als ik het goed begrijp kunnen tomatenplanten de aardappelziekte veroorzaken als je die in de volle grond zet?

Ik wil na dit seizoen de gebruikte grond volgend jaar hergebruiken of over de tuin verspreiden. Moet ik dan de grond die ik voor de tomaten heb gebruikt ergens leggen waar nooit aardappel komt te staan, of maakt dat niet uit?

Kan ik de gebruikte grond voor de aardappelen gewoon voor aardappelen blijven gebruiken of niet? En kan ik die dan gewoon hergebruiken in de tuin of in potten zonder risico's?

Geplaatst:

Ik weet niet wat voor grond je gebruikt, maar potgrond is na een paar weken zijn nut kwijt, de plant heeft dan alle voedingsstoffen er al uit gehaald... Dus die zou ik niet hergebruiken. Als je een composthoop hebt, kun je het daar eventueel bijgooien.

Tomaten en aardappelen zijn van dezelfde familie, de nachtschade-achtigen (of Solanaceae), en zijn gevoelig voor phytophthora (aardappelziekte). Je moet het zien als de griep, ze veroorzaken het niet, maar kunnen elkaar wel besmetten . De schimmel die phytophthora verzaakt kan via water (dus de grond) en via de wind verspreidt worden. Dus als het in je aardappels of tomaten zit, snel ruimen, en die grond zeker in de kliko gooien!

Als je aardappelen in de volle grond hebt (of tomaten) zou het je beste aan wisselteelt kunnen doen. Dat wil zeggen dat je de planten maar eens in de vier jaar in dezelfde grond zet. Dit omdat ze het eerste jaar de voedingstoffen die ze nodig hebben al zoveel uit de grond hebben gehaald, dat er in het tweede jaar niet genoeg meer over is. (kort uitgelegd, je kunt je er verder in verdiepen als je in de volle grond gaat werken )

Zolang je alles in potten in houdt, potgrond niet gaan hergebruiken! Zoals hierboven al uitgelegd, de plant haalt voedingsstoffen uit de grond, en die zijn dan gewoon "op". Dus nieuwe grond gebruiken. (eventueel gewoon aarden uit de tuin, al dan niet vermengd met het een of ander)

Let er dan wel op dat je waarschijnlijk eerder moet gaan bijmesten. (ligt aan je mengsel en aan je plant!)

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uit kunnen leggen

Geplaatst:

Ha, nogmaals dank voor je heldere uitleg.

Het plan is om komende winter de potgrond te vermengen met koeienmestkorrels en deze de winter te laten liggen om het volgende jaar of in de tuin of in potten/zakken te her-gebruiken. Wanneer ik iets van schimmel zie zal ik de betreffende plant meteen weggooien. Ik wil inderdaad wisselteelt in mijn tuin toe gaan passen met een 5- of 7- vaksverdeling en dan steeds 1 vak 'braak' laten liggen en wilde bloemen op zaaien.

Ik teel dit jaar in IKEA-zakken en misschien volgend jaar deels ook. Dan hoeft de wisselteelt niet, maar zal ik de grond uit de zakken halen, mixen en vermengen met mest voor het jaar erop.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Foto's van de Texelse en pootlingen van de Appie.

De Schutting is 1.80 hoog en de Texelse komt aardig in de buurt van die hoogte. De Stengels zijn opgebonden en aan de schutting vastgemaakt, maar zakken nog steeds enorm in.

Ik hoop echt dat de hoeveelheid loof een voorbode is voor een goede oogst. Of werkt dat niet zo?

schutting-119541341135307.80,%20texelse%20bijna%20net%20zo%20hoogtexelse-in-bloei87891341135326.jpg

De Texelse

bio-appie-aardappelen56401341135364.jpg

De Biologische aardappelen van Appie gaan hard!! Het aanaarden is al bijna klaar.

Als de oogst van de Texelxe straks goed is dan ga ik nog een lichting Texelse pooten.

Geplaatst:

Hoe ziet het eruit na de bloei als de aardappel gaat verwelken? Ik krijg nu wat buin gevlekt blad en sommige stengels zijn al helemaal bruin of aan het vergelen. Nog niet alles is uitgebloeid.

En wat zijn de kenmerken van de aardappelziekte? Zou zonde zijn als net op het laatste moment alles toch misgaat.

Geplaatst:

De zoekbalk heb ik gebruikt. Veel info over ziektes maar niet over gewoon verwelken van de plant. De bloei is nu een week geleden, maar nog steeds lijken er nieuwe scheuten bij te komen en verwelken de stengels niet. Kan ik al rooien, of moet ik toch wachten?

Ik heb net toch mijn hand in de zak gestoken. Ik voelde veel wortelen, hele kleine knolletjes en een grotere. Dit is de eerste gerooide. Verder voelde ik zo snel niks, op hele kleintjes na.

eerste-aardappel19511341842826.

• 3 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...