Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verwaarloosde moestuin overgenomen


Joost1982

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

 

Ik ben nieuw hier, en sinds twee weken de trotse eigenaar van een moestuin. De grond is redelijk kleiig.

Natuurlijk probeer ik mij op alle manieren in te lezen (leek als ik ben) maar voor nu ben ik vooral op zoek naar gerichte acties die ik nu nog kan/moet doen voordat de winter echt zijn intrede doet.  Ik zie door alle informatiebronnen niet meer naar waar ik nou goed aan doe 

Wie wil mij van advies voorzien met alle aanwezige ervaring op dit forum?

 

Rabarber;

Er staat een niet gesnoeide rabarber plant in de moestuin. De stengels hangen slap en rottend op de grond. Moet ik daar nog iets aan doen? Of voor de winter laten zoals het is?

 

Fruitstruiken;

In de moestuin staan verschillende fruitstruiken, rode en zwarte bessen, frambozen..Gisteren heb ik al het onkruid onder de struiken verwijderd. De struiken zien er ongesnoeid uit. Moet ik daar nu qua snoeien nog iets in doen? Of wachten tot voorjaar? En gezien de vorst van deze week, zal ik daar nog iets van bemesting doen? Of wachten tot het voorjaar?

 

Witte druiven;

in de kas hangen zwaar verwaarloosde takken met witte druiven. Die smaken overigens nog aardig goed. Hier ook hetzelfde; nu snoeien of laten tot voorjaar?

 

Vriendelijk Bedankt vast.

 

groet,

 

Joost 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom.

 

De rabarber kan je zo laten, die hoeft nooit gesnoeid en loopt in het vroege voorjaar weer uit.

Wel kan je die aan het eind van de winter bemesten.

 

De rode bessen kan je nu snoeien, ik haal een derde weg, en dan de oudste takken hou mooie sterke jonge takken aan voor vernieuwing.

Zwarte bessen snoei je na de oogst maar nu kan ook niet veel kwaad.

 

Frambozen, heb je herfst of zomer frambozen, zie dan daar met de zoekfunctie.

Ook de druiven kan je nu snoeien, gebruik de zoekfunctie.

Ze komen in de kas al vroeger op gang dus nu is prima om te snoeien.

 

Ook kan je als je wil spitten nu mesten en spitten, door de vorst zullen de kleikluiten kapotvriezen als het vocht uitzet.

Dan heb je dit voorjaar mooie teeltgrond.

 

Je kan zelfs al gaan zaaien etc. vooral in de kas en buiten nog knoflookplanten.

Kortom, je nieuwe hobby kan je al gelijk oppakken.

 

Veel succes en vergeet de zoekfunctie hier niet, (bijna) alles is al eens voorbij gekomen.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Even als tip. In plaats van het vele spitten in een verwaarloosde tuin, kan je ook tuinieren zonder te spitten. Je legt dan in het najaar een laag compost over de bedden als de grond schoon is. Bij veel onkruid eerst karton, dan compost. Bij erg veel onkruid kan je ook afmaaien, compost erover en afdekken met zwart plastic. Op YouTube kan je Charles Dowding vinden met veel informatie. Hij heeft ook een website.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet helemaal eens met deze tip. Zelf ben ik een fanatieke no-digger, maar ik vind dat je bij aanvang juist wel een keer moet spitten. Je moet je grond leren kennen, hoe is de samenstelling, zitten er wormen, wortels, zand, stenen. Is de bodem overal gelijksoortig, of zitten er verschillen tussen de verschillende hoeken. Heb je compacte grond of losse grond? Zitten er onder de grond nog wat verrassingen (een bovengronds afgestorven maggiplant bv.) Zit er veel kweek, kan je bij aanvang die wortels eruit hakken en zeven. 

Als Charles Dowding (ik ben een fan van hem, hoor) een nieuw bed aanlegt in zijn eigen tuin, dan weet hij al bij voorbaat alle antwoorden op bovenstaande vragen, dus voor hem makkelijk om uit te voeren. Als je een onbekende tuin overneemt, dan is het niet slim om niet op zijn minst 1x grondige inspectie te houden. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@jasminje hebt gelijk met de tip de grond de eerste keer goed te inspecteren. Maar @Joost1982ben er op voorbereid dat je mogelijk ritnaalden en aardrupsen kunt verwachten, zeker op grond die verwaarloost is geweest en veel grassen hebben gestaan. Maar deze zijn na een seizoen ook grotendeels verdwenen.

 

Beste Joost Laat misschien ook eens een grondmonster nemen om te weten hoe je pH is en hoe het met de voedingstoffen gesteld is.

aangepast door Peter Groen
  • Like 1

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Met 'inspecteren' haal je wel weer de hele boel open. Je kunt veel afleiden aan het onkruid wat er groeit en door her en der een steekproef te nemen. Daarbij staat in de vraag dat het om een moestuin gaat, die alleen tijd niet in gebruik is geweest op kleigrond.

aangepast door reneem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...