Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ornithogalum pyrenaicum (bos-asperge)


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Zelfde doe ik ook met de bosasperge eerst even zich laten vermeerdere en dan pas oogst want Daarbij ben ik bang dat als ik direkt de asperge's zou plukken je het gewas de eerste seizoen gelijk verwoest.

Kortom met vaste dingen ben ik voorzichtig/zuinig en pluk alleen als het goed aangeslagen is en flink aan de gang.

Ingeval van de egyptische ui zijn de bolletjes aan de bloemsteel eetbaar, maarja terugplanten is ook weer leuk, dat kun je gewoon kiezen.

Ik plant ze dit jaar ook nog terug, zijn ook wel heel leuke planten om te zien groeien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Heel erg goed, ze zijn nog wat kleiner als de jouwe maar dikke stevige rozetten komen eruit,

ziet er heel veel belovend uit. ze staan in kas en ik ben er super tevrede mee, echt leuk plant lijkt mij.

Ik denk zelf dat ik nog niet oogst eerst maar een beetje laten groeien en hopelijk wordt het dan beetje meer,

ik vermoed dat van wel, zal echt zo groeien als in natuur beetje verwilderingsbolletje wat veldje gaat maken.

Alle bolletjes lopen uit geen een die niet opkomt

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plant ontspruit uit een bloembol. In april/mei kunnen de bloemstengels worden geoogst. De smaak is als die van groene asperge. De plant vermeerderd zich gemakkelijk via klisters (zijbollen) en zaden.

 

Voordeel ten opzichte van de asperge: deze planten groeien ook op kleigrond.

 

flickr-3606769874-hd.jpg

 

oogst

 

5257002232_793e489248.jpg

 

plant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar Geedee. Gered uit m'n oude moestuin. Ik dacht dat ik ze kwijt was.

 

Bosvogelmelk zou ook op Ornitogalum umbellatum kunnen slaan. Deze woekert nogal. Ook eetbaar, maar ze mist presentatie.

 

Elders laat Veuvecouderc de naam 'Aspergette' vallen. Wat een leuke naam! Pyryneese vogelmelk vindt ik nou ook zo'n woord als hier geroepen wordt ''whats for dinner''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pyryneese vogelmelk vindt ik nou ook zo'n woord als hier geroepen wordt ''whats for dinner''

 

Je kunt ook roepen: Pruisisch!!!

 

in wiki vond ik het volgende:

 

In de Lage landen komen vier soorten voor:

 

Bosvogelmelk (Ornithogalum pyrenaicum), ook wel Pruisische asperge of Pyrenese vogelmelk genoemd. De bloemstengel wordt 1 m hoog, de bloemtrossen worden 30-50 cm groot. Na de bloei blijven de bloemen geopend.

Gewone vogelmelk (Ornithogalum umbellatum)

Knikkende vogelmelk (Ornithogalum nutans)

Piramidevogelmelk (Ornithogalum piramidale) (adventief bij ons voorkomend) is 40-80 cm hoog en afkomstig uit Zuid-Europa en Klein-Azië. De witte bloemen verschijnen in juni-juli in rijke trossen, die in het begin van de bloei piramidevormig zijn. De bloemblaadjes draaien na de bloei ineen.

 

Alle vogelmelk-soorten zijn wettelijk beschermd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat jullie hier van verwachten , van die vogelmelk-soortjes. Die Umbellatum is wel een makkelijk ding, staat dat eenmaal lekker en langer, gaat dat best goed, en zal je na een jaar of 4 es wat kunnen oogsten. Maar die piramidale en al helemaal die pyrenaicum zijn zo makkelijk echt niet hoor ! En als ze het dan wel lekker doen, moeten ze echt een aantal jaren vast staan , wil je daar aan iets van oogsten kunnen gaan denken. Vergelijk het even met de snelheid dat blauwe druifjes zich vermeerderen. Best rap. Maar voor je een m2 hebt vanuit 1 pol, ben je toch wel een paar jaar verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewone vogelmelk (Ornithogalum umbellatum) is een 10-30 cm hoge, giftige plant.

 

Maar jullie zeggen dat je die ook gewoon kan eten? Ik ga het toch even niet proberen...

 

Enne, wat is dan de "Asparagus acutifolius" (ook wel: bos-asperge).

 

Is er iemand die wat meer uitleg kan geven over verschillende soorten en wat nu precies een bos-asperge is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bosasperge groeid in het wild in Frankrijk in bossen het is daar een traditie om in voorjaar de jonge bloemstelen te gaan plukken, koken opeten smaakt richting asperge.

Bv waar Jet woont is het heel gewone voorjaars gebeuren, wat veel (oudere) Fransen doen.

Het is dus een wilde ornitoghalum soort, die duidelijk goed eetbaar is, maar hier in Nederland vrij onbekend, op speciale marktjes meer naar zuiden toe waar ze bv ook truffels verkopen zie je ze soms ook in dikke bosjes tekoop,

het is een soort van specialiteit om te eten en echt seizoens gebonden, omdat enkel de bloemstelen met de bloemen nog dicht in knop gegeten worden, gekookt dus ook.

In bloemenwinkels vindt je veel ornitoghalums, ook deze wel maar dan uiteraard voor de bloei, ze hebben allemaal gemeen dat ze zo 2-3 weken in vaas kunnen staan.

Het is bolbloem, deze kan ook gegeten worden, zover ik weet is Ornithogalum pyrenaicum de enigste ornithogalum die veel gebruikt wordt maar plaatselijk om te eten en die hebben Jet en ik dus in de tuin, uiteraard niet om ons nou eens vol te proppen met bosasperge maar gewoon voor de gein, om ooit eens een keer te eten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewone vogelmelk (Ornithogalum umbellatum) is een 10-30 cm hoge, giftige plant.

 

Maar jullie zeggen dat je die ook gewoon kan eten? Ik ga het toch even niet proberen...

 

Enne, wat is dan de "Asparagus acutifolius" (ook wel: bos-asperge).

 

Is er iemand die wat meer uitleg kan geven over verschillende soorten en wat nu precies een bos-asperge is?

Nee de gewone vogelmelk zegt niemand dat je kunt eten...die is giftig....het gaat hier over de bosvogelmelk(zie topic titel) o.a. ook wel pruisische asperge genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat jullie hier van verwachten , van die vogelmelk-soortjes. Die Umbellatum is wel een makkelijk ding, staat dat eenmaal lekker en langer, gaat dat best goed, en zal je na een jaar of 4 es wat kunnen oogsten. Maar die piramidale en al helemaal die pyrenaicum zijn zo makkelijk echt niet hoor ! En als ze het dan wel lekker doen, moeten ze echt een aantal jaren vast staan , wil je daar aan iets van oogsten kunnen gaan denken. Vergelijk het even met de snelheid dat blauwe druifjes zich vermeerderen. Best rap. Maar voor je een m2 hebt vanuit 1 pol, ben je toch wel een paar jaar verder.
Bit verwijst wel degelijk naar de gewone vogelkers. Laten staan! Alleen voor de sier zou ik zeggen. Die andere variant. De Pruisische asperge lijkt me nog wel eens leuk om te proberen... Maar nog alle tijd. Dit is het eerste jaar voor mijn eigen moestuin en ik heb al genoeg "projectjes"
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad....had ik niet goed gelezen maar nu je het zegt zou uit die tekst de conclusie dat ze allemaal te eten zijn niet zo raar zijn....Ik denk dat Bit gewoon aan het meedenken was over oogsten enzo...

 

Ik zou zeggen:

Voor alle onbekende planten die je wil gaan aanschaffen, oogsten en eten geldt altijd : zelf goed nakijken welke latijnse naam het betreft en opzoeken of het eetbaar is

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval is de vogelmelk oftewel bos-asperge die ik voor Hans en mij heb uitgestoken ( en waarvan ik het zaad aan Jootje heb gegeven )de eetbare variant..hoe hij ook mag heten. Tenminste..of er moest nog een andere soort staan daar waar ik ze gestoken heb, daar waar mijn buren ze gingen plukken om te eten. Ik laat ze sowieso een paar jaar staan om rustig te vermeerderen, en je ziet wel of je de goede hebt. Toen ik gisteren op de plek waar ik ze geplant heb brandnetelwortels aan t steken was groef ik er een op die niet was opgekomen. In de bol zelf zat aan de bovenkant geen groei, maar uit de onderkant van de bol kwam een scherpe uitloper, die schuim omhoog groeide..snel weer teruggestopt. Het uitgraven in het bos was een crime...ze zitten tussen de boomwortels en behoorlijk diep. ik heb ze aan de rand van een wild bosje geplant waar ik veel van mijn eigen bladaarde bij gooi..hopend op een mooi bosje over enkele jaren..al is het maar voor de lol en het educatieve

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja absoluut. Ik ken alle 3 de soortjes uit ervaring. Het was bij mij úberhaupt nooit opgekomen daar iets van in m'n mond te stoppen. Laat staan dat ik wist dat die pyenaicum een soort van aperge-vervanger was / kan zijn. Het ging mij alleen maar vanuit verbazing dat je daar echt oogstbaar van zou willen telen. Wat dus wel kan , maar ik niet wist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elders laat Veuvecouderc de naam 'Aspergette' vallen.

 

Inderdaad, en dat zijn het ook. Hier waar ik woon tenminste.

 

Ze groeien hier in het wild, maar niet alleen de oudere Fransen plukken ze. Ook jonge Fransen doen dat. En koken doet helemaal niemand hier die dingen! Blancheren hooguit en daarna een vinaigrette erover. Maar over het algemeen is men (in mijn regio) niet scheutig met informatie over waar je ze kunt vinden. Voor je het weet staat namelijk iedereen jouw oogst te plukken! Gelukkig weten wij onze buren te paaien met heerlijke spijzen en dranken en willen ze ons in beschonken toestand wel verklappen waar je de aspergettes kunt snijden. Maar dat gaat nu nog niet. Eerst komen namelijk de jonquilles en daarna pas de bos-asperges.

 

onarciswild20931330650703.JPG

 

Voor de goede orde, op de foto staan de jonquilles!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet voorstellen dat Ornithogalum umbellatum en O. nutans giftig/ongenietbaar zijn.

 

De Umbellatum (ook bekend als Ster van Betlehem, 11 uur vrouwtje, graslelie ) is in ieder geval wel degelijk giftig (kunnen een koe omleggen) en ook de andere varianten bevatten alkaloiden. De Ornitoghalum is overigens familie van de Hyacinthen.

 

Enkel de Pyrenaicum, de bosasperges waarvan hier sprake zijn wel eetbaar. Echt lekker vind ik ze trouwens niet maar dat terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...