Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

De weduwe en de grote jongens - seizoen 2012

Featured Replies

Geplaatst:

Wat een mooie foto's! En die moestuinbedden vind ik echt heel tof! Gaat daar niet het onkruid heel vervelend tussen zitten?

Geplaatst:
  • Auteur
Gaat daar niet het onkruid heel vervelend tussen zitten?

Jazeker wel! Maar als dat toch eens mijn enige probleem was

Het onkruid groeit in mijn tuin overal, niet alleen tussen de 'omheining' maar ook gewoon tussen mijn groenten. En op mijn paden, tussen de kiezels van het terras, in de spleten tussen de stenen en gewoon heel brutaal ook in het open veld!

En ach, wat is onkruid. Ik ken mensen die moeten brandnetel, look-zonder-look, ereprijs, bieslook, robertskruid, duivenkervel, grote zandkool, klein kaasjeskruid etc zelf kopen/zaaien/planten. Bij mij groeit het allemaal gratis en vanzelf en het fleurt de boel ook nog eens op. Ik maak me niet zo heel druk om onkruid. Ik weer het waar ik kan maar dat de strijd hiertegen nog enige jaren zal duren - dat heb ik geaccepteerd.

twildgroei89641331339100.JPGtlookzonderlook82701331339132.JPGorobertskruid152311331339168.JPGtduivenkervelv99911331339188.JPG

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

wat weer een prachtige foto's

de bessen stekken zet je die op gewone aarde ?

ik lijk te zien dat het gewoon snoei hout is, met 2 open kanten ?

smeer je de top nog af met was ?

ik wil ook graag wat meer soortjes en dit lijkt me erg makkelijk en leuk, moet wel geduld hebben voor er wat aan zit natuurlijk..

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:
  • Auteur

de bessen stekken zet je die op gewone aarde ?

Ja!

ik lijk te zien dat het gewoon snoei hout is, met 2 open kanten ?

Niet letterlijk snoeihout, maar gesneden stekken. Inderdaad op 2 fronten 'open' - daarmee bedoel je snijvlakken neem ik aan.

smeer je de top nog af met was ?

Nee!

'Mijn' stekken - die met die worteltjes - heb ik gesneden in september vorig jaar. Stukjes van zo'n 30 centimer van 1 jarig hout (van het afgelopen seizoen dus). Snijden net boven en net onder een knop. Dan in bundels (of los) onder de grond voor de winter. Ik heb mijn kist ook nog afgedekt met stro.

De 'gekregen' stekken zijn vorige week nog gesneden door de bevriende amateur bessenkweker en door La Poste hier in uitstekende conditie bezorgt.

Alle stekken staan nu met maximaal 4 knoppen boven de grond, alle knoppen daaronder heb ik afgebroken. Ze staan op een bed waar niet de hele dag de zon staat de branden. Dat vinden de stekken prettig.

Ik deel mijn kennis en informatie graag met jullie , maar ik wil toch graag vermelden dat ik het geleerd heb uit een ander prachtig boekje van Velt: Ecologische teelt van Kleinfruit! http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+15

Veuvecouderc

Geplaatst:
maar ik wil toch graag vermelden dat ik het geleerd heb uit een ander prachtig boekje van Velt: Ecologische teelt van Kleinfruit! http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+15

Heb je aandelen Leslie?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Heb je aandelen Leslie?

Nee, ik ben niet eens lid van deze vereniging. Geen enkel persoonlijk belang. Maar ik ben er wel een groot voorstander dat waardering - zowel in geld als in woord en gebaar - terecht komt bij wie het verdient

Veuvecouderc

Geplaatst:

Geplaatst:

dank voor de info !!

ik had al snoeihout van een kruisbes in de sloot gezet...bleek ie rondknop ziekte te hebben vandaar ie gesnoeid was

ik ga maar eens rond neuzen wie er wat vers snoeihout heeft voor me in de buurt

ha ha ik ben z'n struinder....net een hele zak bolmos geraapt van een boerderijdak, supper mooi en...gratis...

ze krijgen natuurlijk wel een potje jam

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Een weekje te vroeg maar de lente is hier begonnen. De buurmeisjes mochten weer allemaal naar buiten, de krokussen geven kleur aan de tuin en de holwortel - Corydalis cava - is er weer! In nederland wordt deze vroegbloeier onder de stinsenplanten gerekend, hier groeit en bloeit ie overal.

okoeienmeisjesbaard47001331748621.JPGt12krokus49151331748635.JPGoholwortelbladenbloeiwijze68051331748713.JPGoholwortelbloem59261331748726.JPG

Ik kwam de holwortel onder andere tegen op weg naar ons bosje. De oude boer heeft daar jarenlang zijn mest neergegooid en die enorme bult ligt er jaren na z'n dood nog steeds. En nu ik mijn eigen laadbakkie heb ga ik daar zo nu en dan wat halen. Er zit nog volop leven in de bult: engerlingen, wormen, larven van de zwarte vlieg. Die engerlingen gooi ik eruit, de wormen mogen natuurlijk blijven en die larven van de vlieg, ach die doen niet zoveel kwaad.

t12piaggiooppadjeh46881331760513.JPGt12vliegenlarven21571331760641.JPG

De grond heb ik gebruikt om het rabarberbed wat te fatsoeneren. Er lag nog een strookje beton achter dat nu bedekt is met stro en grond. Een plek voor een paar erwten, een augurk of komkommer of misschien alleen voor bloemen. Ik kan er slecht bij dus het moeten wel low-maintenance planten worden. Achterin de foto de paddestoelen-stammetjes.

t12bloemenrabarberchampiesmrth80061331760121.JPG

Verder vooral voorbereidend werk in de tuin: rijshout voor de erwten bij elkaar gezocht, aardbei-uitlopers in de verhuiskist gezet en de boer op zijn vingers gekeken terwijl hij de akker nog eens bewerkte

t12rijshoutbende53841331760930.JPGt12aardbeistekinkist58551331760963.JPGaakkerboerfreest31341331761032.JPG

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, de eerste regen is een feit! Lekker weer dus om te zaaien en te planten.

De verjaarsvisite van afgelopen weekend bracht niet de verwachte kruisbes mee, maar wel een hele fijne Mirabelle de Nancy en de Ribes Sanguineum. Ik was van plan om beide vandaag in de grond te zetten op de akker maar een loopse teef gooide roet in mijn eten Die moeten dus nog een dagje wachten.

In de achter(moes)tuin heb ik 150 warmoeszaden op 1 vierkante meter weten te proppen! Je kunt tenslotte niet genoeg snijbiet hebben. De rode baronnen (plantuitjes) zitten ook in de grond en ik heb de chicco rosso kerstomaatjes in de koude bak gezaaid. Het zijn de enige tomaatjes die ik zaai dit jaar, de overige tomaten koop ik half mei. De chicco rosso is mij vorig jaar zo ontzettend goed bevallen: geen ziekte, grote produktie en heerlijk van smaak. Slechts 9 zaadjes zaten er in mijn zakje maar ze zijn elke cent meer dan waard.

t12warmoeszaadl31281332176468.JPG

t12snijbladlabel95291332176773.JPGtkerstomatenrijpen175421332176253.JPG

t12rodebaronneusjeh19831332175351.JPG

De sla staat al twee weken buiten in de kistenflat. Het idee achter de flat is dat de slakken er in het prille stadium niet echt makkelijk bij kunnen en dat de kisten elkander wat schaduw geven. Zo dol is sla niet op zonneschijn namelijk. Vooralsnog wil het allemaal niet erg. Eerst was er louter zon en geen regen, en ik ben ook niet iemand die elke dag de zaadjes gaat sproeien En nu er regen is, is ook de temperatuur aardig gedaald. Toch zie ik heel aarzelend de eerste ijsberg- en romanaslakiemen opkomen. Ze zijn nog zo klein dat de camera moeite heeft ze er scherp op te krijgen. Bij de peterselie en kervel (op 1 maart in de grond gezaaid) gebeurt nog helemaal niets, maar de rabarber is erg blij met de regen.

t12slakistenmetslazaad68391332177121.JPGt12slakiemijsbergkasjes26811332177139.JPG

t12peterselienadahalfmrt31611332177151.JPGt12rabarberhalfmrt201276601332177166.JPG

Dit jaar ga ik ook de strawbale-garden uitproberen. Het overschot aan stro moet je ergens laten en elke baal die ik kwijt kan is meegenomen. Vooralsnog heb ik twee constructies: één met louter balen op de grond en één met balen in-de-hoogte. Ze staan al sinds oktober buiten - voornamelijk om nattigheid te vangen en het rottingsproces op gang te brengen. Maar sinds oktober hebben we maar weinig nattigheid hier gezien. Als de regen niet doorzet zal ik ze een handje moeten helpen door ze te begieten. Affijn, de grondbalen hebben hun eerste portie compost gehad. Tussen de toren-balen heb ik met takken en takjes een rek gemaakt zodat de planten uit de balen ook nog kunnen klimmen/ranken over het rek. Wat er in de balen komt weet ik nog niet, augurken, tomaten, koolrabi's, iets dergelijks. In ieder geval worden het 'restplanten' want ik gok er liever niet op dat mijn oogst uit deze balen moet komen. Slakken leven namelijk ook heeeeeel graag in en om een baal stro

t12strawbalesmetcompost32271332177689.JPGt12balentuinplusaarbeibakkenv90091332177801.JPG

Veuvecouderc

Geplaatst:

Een balentuin.Ik ben benieuwd.Ruth Stout zou het geweldig vinden. Ik heb ook zo`n rol stro van 200 kg gekregen, vooralsnog gebruik ik hem niet, lekker laten rotten dacht ik en flinke lagen op de compost tussen het keukenafval. Mooi rekje tussen de balen, lijkt me een lekker plekkie voor een meloen

Geplaatst:

Dat ziet er idd wel cozy uit bij de balen. En nu hopen dat er niet teveel slakken in gaan huizen (al hebben ze al een huis ).

Good things come in small packages

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.