Bit Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Dan zijn we het niet eens . Mijn idee is, dat het voorkomen van mieren , het bestand van luizen toch echt minder snel tot grote proporties zal uitgroeien. Mieren zetten wel degelijk hun boerderijen uit over de nog niet aangetaste delen van de boom. Ze 'planten ' de eitjes daar waar het kan en lekker is voor de aanstaande luizen. Aan de andere kant. Luizen komen ook daar wel vanzelf natuurlijk , maar minder rap en gewoon in mindere mate ( tezij de boom natuurlijk sowieso al zwak is / slecht staat .Ik denk te weten dat het wel helpt. sorry, lekker eigenwijs. Quote
Menph Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Alleen Lasius flavus houd (wortel)luizen als 'vee' Lasius niger verplaatst geen luizen, maar beschermt bestaande kolonies. Dit lukt maar ten dele. Een door L. niger onderhouden kolonie telt meer levende dieren dan een niet onderhouden kolonie. Een niet onderhouden kolonie zorgt echter voor schade aan de plant in de vorm van een suikerfilm over de bladeren en bijkomende schimmels. Zo laten sommige vruchtbomen, maar ook lindebomen in de stad eind juli al bladeren vallen omdat deze door schimmels slecht functioneren. Dit doet mijn inziens meer schade dan louter het 'aftappen' door de luizen. Misschien wat ver gezocht, maar ik zal belangrijke insecten (bijen, wespen, mieren) niet snel beletten in hun zoektocht naar voedsel. Elders in de kringloop ontstaat dan een manko. Verschil in opvatting moet er zijn Bit, daarom een forum en geen info-site! Quote
Bit Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 hmmm. ik ben bijna zover dat ik je ga geloven. Ben er nog niet helemaal..... Dat vind ik trouwens een echt ding voor een forum. Opvattingen is mooi. Maar gefundeerd op de verkeerde kennis, zijn opvattingen vrij dommig.ben bijna zover je gelijk te geven.nog niet nog niet. Quote
Menph Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Het gaat niet om het gelijk of overnemen van andermans kennis, maar de prikkel om verder te denken. Je bent er al. Of 'we' zijn er al op dit forum Quote
blije bakkus Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Interessante discussie! Ik gebruik ook insectenlijm op mijn fruitbomen, en dan met name op de pruimenbomen. Een pot lijm is redelijk duur, maar uiteindelijk veel goedkoper dan vangbanden. De lijm zou helpen tegen de rups van de Kleine Wintervlinder. Helaas helpt die lijm in mijn situatie niet afdoende tegen de Kleine Wintervlinder, omdat de rupsen zich in het vroege voorjaar langs draden uit de hoge eikenbomen van de buren naar beneden laten vallen op mijn fruitbomen. De lijm werkt daarentegen uitstekend tegen bladluizen omdat ze de mieren beletten in de boom te klimmen. Wat de mieren precies doen met die luizen weet ik niet (beschermen, vervoeren?). Ik weet in ieder geval zeker dat een pruimenboom die ik eenmaal luizenvrij heb gemaakt en vervolgens met insectenlijm insmeer niet nogmaals hoef te behandelen tegen luizen. Pruimenbomen zonder lijm moet ik in de zomer iedere dag opnieuw luizenvrij maken. Voor mij werkt de insectenlijm dus heel goed. Quote
sugar Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Ik ben nu voor de derde keer verhuisd, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit een écht bladluizenprobleem heb gehad in mijn tuin. Ik had in de twee vorige tuinen wel steeds een boom geplant die bladluizen écht aantrok, zodat er een constante aanvoer van versie lieveheersbeestjes was (boerenjasmijn en catalpa) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
appelvrouw Geplaatst: 6 maart 2012 Auteur Geplaatst: 6 maart 2012 Leuke tip..boerenjasmijn heb ik aan t begin van de boomgaard, nog ver van de fruitbomen. Ik schreef al eerder: het is duidelijk dat als ik geen lijm gebruik dat ik veel meer luizen heb..en mieren. Is dit een kip of ei vraag? Zeker is dat alle jaren dat ik lijm gebruikte er vrijwel geen mieren in de bomen waren. Ook zeker is dat als er erg veel luizen zijn er vanzelf veel bestrijders kwamen...lieveheersbeestjes en ik heb ook veel zweefvliegen gezien..maar er was niet genoeg evenwicht ( misschien door de zware droogte aan het begin van het seizoen?) en de bomen gingen er onder lijden.Menno, ik heb me suf gesjouwd vorig jaar naar de verre boomgaard met spuitcontainers voor verschillende producten..groene zeep, rabarbergier, spruzit....lastig met 20 bomen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Menph Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Het is ook het evenwicht inderdaad. Vorig voorjaar moest je wel ingrijpen. Luisvrij maken en dan de lijm gebruiken zoals Blije bakkus beschrijft lijkt me een goede oplossing. Zo snijd het mes aan twee kanten. Een aanpak is ook maar zelden zaligmakend. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 maart 2012 Auteur Geplaatst: 7 maart 2012 Ja, dan toch maar weer dure lijm kopen. ff kijken of het in Nl goedkoper is Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia van Bruggen Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Als je veel mieren hebt in je bomen wijst dat inderdaad vaak op een aankomende bladluizen plaag.Wat je kan ook kan doen om deze bladluizenplaag te bestrijden is op zoek gaan naar lieveheersbeestjes. Dit is de natuurlijke vijand van de bladluis, dus hij zal je ook helpen om de bladluizen te bestrijden. Wel zul je zien dat de mieren de larven van het lieveheersbeestjes zullen aanvallen om zo dat bladluis te beschermen. Sterk dubbelzijdig plakband om de stam van de boom wil ook wel eens een goede barriere zijn tegen de mieren. Succes! Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 maart 2012 Auteur Geplaatst: 27 maart 2012 Dank je wel Claudia. Lievenheersbeestjes heb ik natuurlijk graag, en ik laat altijd wat blad liggen voor deze rode vriendjes..maar ja de boomgaard is groot, ze komen, maar waaien er ook zo weer uit Ik zou niet weten hoe ik aan meer kom( kopen, en blijven ze dan wel bij jou?)Ik heb ook wel eens van dat lijmband gehad, maar de mieren vinden altijd wel een plekkie in een schorsribbel om er door te komen.Tweezijdig plakband..dat ga ik eens even aan Lie vragen of hij dat heeft..dat kan je misschien wel goed in zo`n ribbel "frutten".. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annemiek123 Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ik heb dit jaar ook voor het eerst lijmband gekocht, wel goedkope van kranenbroek...wat een plakspul en gedoe om het er omheen te krijgen, volgende keer doe ik handschoenen aan Hoop dat het gaat werken, heb altijd veel luis in de pruimenbomen. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Kamphuis Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 Ik heb een stamwilgje En daar zit luis in en raast het daar van de mieren en heb al vanalles geprobeerd maar helaas zonder resultaat, wie heeft de oplossing? Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 1: Het wordt gewaardeerd als je je even voorstelt 2: Hierboven staan verschillende oplossingen genoemd (lijmband, lijm, mieren bestrijden, lieveheersbeestjes). Heb je die allemaal al zonder resultaat geprobeerd? 3: Het is een moestuinforum Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.