Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lijm om bomen


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Tot vorig jaar smeerde ik altijd lijm om de boom om de beestjes (mieren) te weerhouden omhoog te klimmen en luizenkolonie te beginnen. Nu wilde ik gisteren een potje (pot, want ik heb véél fruit) kopen, bleek het 9 euro te zijn voor een potje waar je net drie bomen mee kan doen.

Wat doen jullie eigenlijk..ook lijm, lijmband? Of een andere oplossing?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga morgen bij goed weer mijn bomen bespuiten met VBC tegen ongedierte, vorig jaar had ik veel last van spinsel motten en veel uitval in de appels en veel valappels die aangetast waren plus wormpjes in de pruimen, dus nu maar tegen mijn zin in spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijmband geen idee wat het kost, ik had wel last van rupsen maar de vlinders daarvan kunnen toch komen aanvliegen.

dick ik ga dat spul niet gebruiken hoor maar ik vraag me daarbij af, of dat niet zo eraf is waneer het paar x geregend heeft.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het legdt een laag om de bast en knoppen je moet het spuiten bij droog weer 'savonds moeten de bomen weer droog zijn.

Milieu vriendelijker is om misschien oorwormpotten op te hangen maar daar heb ik nog geen ervaring mee, maar ik ga ze wel ophangen in de bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad het is een soort zeepmengsel maar of het geschikt is voor biologische teelt weet ik niet precies. Als je Duits goed genoeg is kijk dan eens op de site Der Biogärtner.de daar kun je van alles vinden om het echt biologisch op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne krijgen sunspray met beetje koper erin deze week.

Sunspray is een minerale olie (zoals je slaolie), koper wordt ook bij de bio teelt gebruikt.

 

De sunspray doodt het ongedierte die overwintert in barstjes en spleetjes , ze verstikken doordat het een laagje op de boom legt. Het koper is preventief tegen schurft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is Duits zo`n beetje mijn slechtste West Europese taal..

Dat sunspray, is dat iets dat je zo koopt? Mag dat als bio-bestrijding? Sorry dat ik daar zo over doorzeur, maar ik ben erg voorzichtig met spullen die ik niet ken.

Koper bedoel je daar in dit geval bouilli bordelaise mee?

En helpt het de mieren weg te houden? want daar heb ik vooral op de appels last van..mieren met luizen...en drie van mijn pruimen zijn altijd erg wormstekig

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

mieren zijn niet schadelijk Jet, ik zou die niet bestrijden, ze komen op de luis af die zou ik wel bestrijden maar inderdaad biologisch, en bv die oorwurm potten zijn nog leuk ook.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mieren onderhouden de luizen toch? daardoor heb je veel meer luizen dan zonder mieren.

Tot vorig jaar had ik lijm om de bomen..afgelopen jaar had ik oorwurmpotjes..in iedere boom 2 à 3.

ik heb nog nooit zo veel luizen gehad

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze melken ze wel, maar geloof niet dat dat van invloed is dat je meer luizen krijgt door mieren (ook niet mindrer hoor),

ik heb bv zat luizen maar nooit mieren, zonder doen ze blijkbaar ook prima dat gespuis van een luis

Volgens mij eten mieren zelfs nog dat kleverige spul wat luizen uitscheiden en kun je maar beter mieren hebben die dat soort van opruimen dan dat dat achter blijft op je planten, want deze plakkerige suiker kan weer voor andere problemen voor de plant zorgen.

 

Ik zie in mieren niks schadelijks, enkel nuttige opruimers.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het gaat je dus voornamelijk om de luizen ? Dun lijmlijntje in de rondte aanbrengen doet die mieren wel omkeren ja. Een rondje koper aanbrengen trouwens ook ( een tijdje ) Maar heb je echt veel last van andere zaken ?

 

ps edit: @Hansm. Die mieren willen wel degelijk een kolonie luizen doen 'onstaan'. Die mieren planten namelijk ook luizeneitjes uit op de scheuten van de hele boom , om daar nieuwe luizenkolonies uit te zetten , en maar smullen , en maar melken. Maar idd: die luizen komen ook wel zonder mieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mieren beschermen de luizen dan ook nog eens tegen van alles.

 

Lieveheersbeesjes eten bladluizen,... wanneer een kolonie bladluizen 'onderhouden' (vertroeteld) wordt door mieren zie je geen Lieveheersbeesjes in de buurt,.. mieren beschermen wel degelijk hun 'melkkoeien' mieren en luizen gedogen elkaar, creeeren hun eigen binnenhofje zeg maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op bijv. www.tuinadvies.be:

 

"Op het menu van mieren staan zoete lekkernijen. Ze grijpen elke kans om mierzoete etenswaren naar hun nest te brengen en dan vinden wij een mierenspoor, van op onze keukenkast tot aan de buitendeur. Ook in de natuur vinden ze hun favoriete voedselbronnen. Zo leven sommige mieren in symbiose met bladluizen omwille van het fel begeerde honingdauw, een vier-sterrenmaaltijd voor mieren. Zij beschermen de bladluis tegen vijanden zoals de lieveheersbeestjes en zuigen de nectarachtige vloeistof op die wordt afgescheiden door de blad- of schildluizen. Deze laatste zuigen sap uit de planten en geven het teveel aan suikers in vloeibare vorm af aan de hongerige mieren. Sommige mieren nemen bladluizen in dienst en nemen ze mee naar het nest, daar gaan ze aan de slag als zeer loyaal personeelslid."

 

mierenbestrijden7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat me inderdaad om de luizen..omdat ik verschil heb gemerkt met vorig jaar en de jaren ervoor..en dus vroeg ik me af of er een goedkopere oplossing is voor de bomen dan de lijm. ik zie ook wel eens bomen met een witten onderstam. Verder heb ik enkele wormstekige pruimen waar ik wel eens wat aan zou willen doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af of een lijmband afdoende blijkt te zijn tegen die mieren.

 

Wellicht zijn er altijd weer een aantal mieren welke zich als Kamikaze helden opofferen om zodoende een mierenbruggetje te bouwen.

Lijmbanden twijfel ik toch altijd een beetje aan om eerlijk te zijn.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren tegenhouden? De mieren zijn het probleem niet.

 

Grote bladluiskolonies, in welke boom dan ook zijn altijd van tijdelijke aard. Een kinderziekte tijdens de nieuwe groei zo je wilt. Geen enkele boom is 100% luisvrij.

 

Als de bladluiskolonies stand houden en mieren deze onderhouden duid dit op een verzwakte boom. De boom staat niet op de juiste standplaats, heeft een gebrek aan voedsel, etc. De mieren maken de luizenkolonies niet groter. Wel ruimen ze de uitscheiding op. En gelukkig maar. Een met suikerwater overladen boom trekt allerlei bladschimmels aan die de fotosynthese belemmeren. De bladluis zuigt eiwitrijk water uit de plant en scheid suikerwater uit als afval.

 

Een gezonde boom beschermd zichzelf tegen bladluizen. Populieren en wilgen groeien snel, zodat de luis maar kort aan zacht weefsel kan zuigen. Onze vruchtbomen, waaronder appels, peren en kersen hebben op hun blad speciale klieren welke suiker afscheiden. Mieren tappen liever hiervan dan dat ze bij bladluizen moeten 'bedelen' Een gezonde boom gebruikt pheromonen om natuurlijke vijanden van de bladluis aan te trekken.

 

Zelf gebruik ik de tuinslang of een plantenspuit met 10% groene zeep oplossing tegen grote bladluiskolonies. Andere middelen zijn in mijn beleving lapmiddelen die ieder jaar eindeloos herhaald moeten worden. En das no fun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt allemaal. Geen lijmband maar lijm zelf uit een potje heb ik het over...pelton 3 heet het geloof ik. Ik heb ook veel zweefvliegen, en veel lieveheersbeestjes gehad vorig jaar, meer dan andere jaren..meer luizen, meer bestrijders.

Menno:

Zelf gebruik ik de tuinslang of een plantenspuit met 10% groene zeep oplossing tegen grote bladluiskolonies. Andere middelen zijn in mijn beleving lapmiddelen die ieder jaar eindeloos herhaald moeten worden. En das no fun.

Lijm breng je alleen in het voorjaar aan..en blijft het hele jaar goed plakken, dat is dus eenmalig..ik zocht een goedkopere oplossing.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...