Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Foto? Zijn het helemaal witte of harde (onrijpe) wit/groene gespikkelde? Vroeger aten wij die onrijpe wit/groene gewoon rauw. Smaak weet ik niet mee zo goed, licht bittertje dacht ik.

Foto volgt! Gewoon wit eivorm ken er maar 1 eigenlijk maar zal foto maken.

Rauwe aubergines? Dat heb ik nou nooit geweten dat dat kon!
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

51cf6713a60d29023e7c706bfbbc339e.jpg
Dit is het witte eitje

eb971b438bc85079af0b9db05a3d2a08.jpg

Zat vol met pitten. Maar kwam al een plekje op, dus denk dat het niet groter ging worden. Smaakte overigens wel prima. Ik had gezien de hoeveelheid zaden, wel een bitterdere aubergine verwacht. Gelukkig niet zo.

b6532a62484eece677c5d68619ec8b13.jpg

Lukte me niet om de bloemen te fotograferen op z’n kop. Maar ze hangen nog helemaal vol bloemen. Misschien toch maar proberen naar binnen te halen straks.

1808b81bc40df778575c35c829f050c5.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Heeft iemand wel eens geprobeerd een aubergine te overwinteren? Ik denk gezien het weer als ik het wil proberen, toch deze week moet gaan graven…. Ik heb alleen niet zo’n zin en rugpijn 🫣

Geplaatst:

Mijn Tuinopzichter is een beetje lomp

Ik heb de witte gewoon gegrild. Vond ze echt heerlijk! Had een grote schaal met courgette en 2,5 aubergine met dille en peterselie met knof en veel olijfolie.

Ik zoek altijd harde aubergines uit, nooit zachte. Als ze zacht beginnen te worden, noemen wij ze ā€˜tirsigh’. geen idee hoe ik dat moet vertalen. Te zacht in elk geval.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Het aubergineseizoen is wel klaar, planten kregen nog een mooie groeispurt maar gaan natuurlijk nooit meer genoeg vruchten opleveren. Voor het derde jaar op rij simpelweg een drama met de aubergines.

Ā 

Daarom een idee: aubergines gaan enten. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb gelezen dat je aubergine ook kan enten op een tomatenonderstam en met tomaten kan ik inmiddels goed overweg, dus ik zou dit wel willen proberen.

Geplaatst:

Ik kweek nu voor het derde jaar de Diamond Purple, een mini-aubergine. De eerste 2 jaar ging dit best goed tot augustus. Toen kwam er allerlei ongedierte in (spint, witte vlieg daar is aubergine erg gevoelig voor) en werden de bladeren geel en was het wel klaar.

Dit jaar gaat het een stuk beter. De oudere bladeren worden wel geel maar die heb ik er consequent vanaf gehaald.

Zowaar nu nog een rijpe aubergine. En ook nog bloemen. Omdat ze zo mooi zijn laat ik ze zitten maar dat worden geen rijpe aubergines meer.

Ik twijfel nog of ik komend jaar nog een aubergine ga zetten. Ik vind ze niet zo heel lekker en mijn kas staat al nokvol, dus moet keuzes maken. 😊

Ā 

Aubergine2023-10-15.thumb.JPG.3715247f89ef0117ae16008f0152ea3e.JPG

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...