MSDG Posted January 31, 2023 Share Posted January 31, 2023 Welke soorten gaan jullie kweken dit jaar? Ik zet vol in op de Black Beauty, 6 planten vandaag voorgezaaid en de Rosa White uit de biozadendoos. Goed auberginejaar toegewenst. πΒ 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 1, 2023 Share Posted February 1, 2023 Ik heb 3 soorten, maar mis eigenlijk nog 1 soort die ik ook graag wilde. Heb nu wat meer gangbaardere. Witte bol, aubergine de barbentane en imperial black beauty gezaaid. Ik wil eigenlijk nog rotonda bianca sfumata di rosa zaaien. Dat vind ik een heel mooie aubergine en lekker om te poffen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabrina Posted February 4, 2023 Share Posted February 4, 2023 Ik ga voor de Patio Baby. Inmiddels zijn er deze dagen de eersteΒ 3 plantjes ervan ontkiemt.Β 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted February 4, 2023 Author Share Posted February 4, 2023 @Mellievolgens mij ben jij van Turkse afkomst? Ik ben nog op zoek naar de lekkerste recepten voor de aubergine, haar smaak valt zo vaak weg als je haar in een gerecht mee kookt/bakt/stooft. Jij nog tips die je hier in dit topic wilt delen? π Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 5, 2023 Share Posted February 5, 2023 Ja klopt ik ben Turks. We hebben 250 recepten (minstens) met aubergine. Wil ik best delen. Waar hou je van? Edit: niet alle 250 uiteraard een paar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 5, 2023 Share Posted February 5, 2023 Vier soorten aubergines gezaaid. Black beauty, Halflong white, Tsakoniki en Violetta lunga 3. Emerald Isle heb ik niet opnieuw gezaaid, want die deed het vorig jaar niet zo geweldig. Wel een heel mooi klein auberginetje, maar ik heb met groene vruchten vaak wat moeite te herkennen wanneer ik ze moet oogsten. Eerst een groen gestreept eitje dat verkleurd naar geel, maar dan te rijp. Ik kweek dus ook geen groene tomaatsoorten π 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geert h Posted February 5, 2023 Share Posted February 5, 2023 Ik heb dit jaar de Tania F1 gezaaid en zijn net boven gekomen, ik ben benieuwd naar de smaak en productiviteit.Β Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mus Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 Het word voor mij de eerste keer dat ik aubergines ga proberen te kweken. Hoe veel planten raden jullie aan? Ik heb zaden van de Tsakoniki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 7, 2023 Share Posted February 7, 2023 @musΒ Vorig jaar had ik twee aubergineplanten, maar dat vond ik achteraf gezien te weinig voor twee personen (met zo nu en dan visite te eten). Het waren productieve planten, met veel vrucht, maar we eten graag -Β veel - aubergine. Vandaar.Β Het is ook afhankelijk van temperatuur. Vorig jaar was een warme zomer en misschien was het daarom dat de aubergineplanten zo productief waren (buitenteelt). Andere jaren had ik soms maar 1 of 2 aubergines tijdens het gehele groeiseizoen en dan is het nauwelijks de moeite en de ruimte waard om de planten te zetten.Β Als je een kas hebt, kan je mogelijk met minder planten toe. Voor de buitenteelt raad ik aan 1 plant per persoon in het huishouden (die mee eet) als je soms aubergine wilt eten en 2 a 3 als je veel aubergine wilt eten of wilt inmaken.Β Ik ga er dit jaar 6 zetten (voor 2 personen) en dan kan ik er ook mee inmaken (sauzen waarin het zit en dan wecken).Β Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted February 12, 2023 Author Share Posted February 12, 2023 @Melliejouw top 3 recepten zonder tomaten. Want ik kom altijd maar uit op aubergine met een tomatensaus. π Β Inmiddels kiemen de black beautyβs in ieder geval goed, Rosa White heeft nog geen zin. Stonden trouwens op hetzelfde, te koude, warmtematje als de pepers, dus het verbaasd me niet. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted February 12, 2023 Share Posted February 12, 2023 Hier is aubergine vera eindelijk opgekomen na 3 weken (maar niet extra verwarmd dus ook niet vreemd). Wilde ook nog een donkere aubergine zaaien, maar ben de zaadjes helaas kwijt.. Β Ook benieuwd naar de recepten van Mellie!Β 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinke Posted February 12, 2023 Share Posted February 12, 2023 Black beauty stond bij mij na tien dagen boven. Kom maar door met die aubergine gerechten Mellie, mijn favoriete groente! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gedlon Posted February 12, 2023 Share Posted February 12, 2023 Wat is de plantafstand voor aubergine eigenlijk? Ik zie online 50 cm, maar vorig jaar had ik een geΓ«nte plant en die werd echt wel enorm groot.. ik snoeide ze wel niet, misschien lag het daaraan?Β Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted February 13, 2023 Author Share Posted February 13, 2023 @Gedlongrote kans dat het aan het feit lag dat je een geΓ«nte plant hebt gekocht. Die van mij waren niet geΓ«nt en raakten nauwelijks boven de 50 cm. Had er ook vrij snel spint in en wat ook niet meehielp was het feit dat ik de vruchten wat te lang heb laten hangen. Β Zelf zet ik de aubergines nog iets dichter bij elkaar, wel wat onhandiger met dieven e.d. maar dan kan ik er simpelweg wat meer kwijt. Wellicht hebben anderen een andere ervaring wat goed werkt. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted February 13, 2023 Share Posted February 13, 2023 Mijn zelf gezaaid aubergineplanten worden ook nooit zo heel groot. Ik plant ze de afgelopen 3 jaar op de"dianas mooie moestuin" manier met 3 planten bij elkaar, dat gaat heel prima.Β Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mus Posted February 14, 2023 Share Posted February 14, 2023 @jasmin Bedankt voor de uitgebreide uitleg.Β Ik heb 5 zaadjes gezaaid en ben benieuwd wat er opkomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 14, 2023 Share Posted February 14, 2023 Hmmm, top 3 @msdgWel met tomaat, want Turkse keuken zonder kan niet! Maar is niet in tomatensaus. Even kijken. Wat je echt een x moet proberen is aubergine op de barbecue. Totaal andere smaak. En altijd harde aubergines! Niet van die zachte. Als het puntje zwart is, dan zitten er weinig pitten in. Groen puntje is meer pitten. Prik wat gaten in de aubergine. Leg ze op de bbq. Leg er een bol knof bij waar je de onderkant van hebt afgesneden. Dan kun je straks alles eruit drukken. Ook een tros tomaten en wat pepers en of paprikaβs erbij en laten verschroeien. Laat de aubergines zwart blakeren. Helemaal zwart dus, richting verkoold. Dan, voorzichtig optillen. Helemaal zacht en heet, dus oppassen. In de lengte door de helft. Dan kun je het vruchtvlees met een lepel eruit lepelen. Je knof eruit drukken. Peper/paprika ontvellen, fijn snijden en erbij doen. Flinke snuf zout, flinke scheut goede olijfolie en een hand vol fijngehakte peterselie en rauwe ui erbij. Ik doe altijd heel weinig ui, want ik proef (en ruikβ¦) dat 3 dagen later nog met mijn bijzonder ontwikkelde reukorgaan. Tomaat in schijfjes erbij. Turks brood, ciabatta, allemaal prima om het mee te eten. Heb je wat over? De volgende dag, scheutje olie, ui bakken, tomaat bakken en je aubergine restant erbij doen. Goed doorbakken en dan met brood opeten. Of: Baba ganus maken. Ook een heel lekker smeerseltje. Aubergines op de bbq. Zie hierboven. Dan een kommetje Turkse yoghurt waar je paar teentjes knof in hebt geperst. De fijngeprakte aubergine erdoorheen roeren. Scheutje olijfolie erover en klaar. Eten met brood. Soort bruschetta idee zeg maar. Niet om zo een hap van te nemen. Als maaltijd is een favoriet van ons GΓΆveΓ§. Dat recept heb ik al eens gepost. Even zoeken? Anders kan ik het altijd nog posten. Een andere favoriet is Karni yarik. Gescheurd buikje. Volgens mij heb ik dat ook vrij recent nog gepost. Of in elk geval fotoβs ervan. Dat ziet er zo uit. Wederom met tomaat. Volgens mij ook het recept van gedeeld. Als je zelf even wilt zoeken? Met Tapatalk gaat dat altijd verbazingwekkend slecht. Als het er niet staat, kan ik deze 2 recepten nog wel posten. Je hebt in elk geval een begin! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted February 14, 2023 Share Posted February 14, 2023 Ziet er heerlijk uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted February 14, 2023 Author Share Posted February 14, 2023 Dankjewel voor de inspiratie @Mellie! Daar ga ik zeker mee aan de slag als ze straks rijp zijn. π 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabrina Posted February 19, 2023 Share Posted February 19, 2023 (edited) Van de 9 zaden (Patio Baby f1) zijn er ongeveer tot nu toe 3 goed uitgekomen tot kleine kiemplantjes. Β Ik heb 21 januariΒ gezaaid. Toch beetje tegenvallerΒ π. Maar goed, met 3 mooie aubergine planten benΒ ik ook blij.Β Edited February 20, 2023 by Sabrina 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxious Posted February 21, 2023 Share Posted February 21, 2023 Ik heb verleden jaar dit Italiaanse ras gekweekt en uit deze vrucht zaden gewonnen. Het ras heet: prosperosaΒ Β Ik probeer dit jaar eenΒ kilo per stuk te halen :pΒ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxious Posted February 21, 2023 Share Posted February 21, 2023 Uiteraard is de vrucht hierboven niet eetbaar π Β Ze worden ongeveer zo: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted February 21, 2023 Share Posted February 21, 2023 Wij (mn vrouw)Β gaan dit jaar voor t eerst Aubergine π kweken, het zijn witte geworden, ben benieuwd of ze anders smaken dan de paarse! Β Β 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabrina Posted March 8, 2023 Share Posted March 8, 2023 Hoe gaat het met de aubergineplantjes van iedereen? Die van mij groeien langzaam maar is inmiddels een klein plantje met ongeveer 4 bladeren. Β Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 8, 2023 Author Share Posted March 8, 2023 Die van mij worden vanavond verspeend, uiteindelijk zijn er alleen black beauty's gekiemd dus daar heb ik nu 8 plantjes van. De meeste hebben twee kleine echte blaadjes, maar dat is prima, ze gaan straks vanzelf hard groeien. Rosa Bianca dus niet dit jaar, zal aan de kwaliteit van het zaad uit de biozadendoos hebben gelegen want dubbel gezaaid en 0% opkomst onder dezelfde omstandigheden als black beauty. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts