hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 (aangepast) Zijn er meer vaste groenten zoals eewigmoes (kool) en oer prei en natuurlijk rabarber? Ik vind deze twee erg leuk en makkelijk en zou nog wel meer vaste groente willen. Ik bedoel dus geen kruiden maar echt groente die jaar in jaar uit terug komen zonder dat je er veel aan hoeft te doen. 15 januari 2011 aangepast door Gast Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 Asperge, aardpeer, artisjok, zeekool, zuring, egyptische ui, kardoen Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2011 ja dat zijn goeie die heb ik zelfs al allemaal op zuring na geplant Alleen asperge moet ik nog zaaien maar daarvoor moet ik eerst een soort zandbak maken omdat ik op vette klei zit. Zuring bedoel je daar echt de onkruid plant zuring mee of boomspinazie (dacht dat deze 1 jarig was) Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 Nee, daar bedoel ik niet het onkruid (veldzuring) mee, al is dat in principe hetzelfde. Tuin-zuring heeft groter blad en bloeit niet of nauwelijks, het is familie van de rabarber.Meer weet ik er ook niet van, ik heb zelf geen zuring. Ik heb wel nieuwzeelandse spinazie en volgens mij is dat ook zuring, maar niet overblijvend toch?Maar mooi dat je artisjok en kardoen hebt, die kun je (wortel)stekken toch? Mooi ruilmateriaal voor de witte aalbessen! Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 Ik heb ook nog lepelblad, barbarakruid (te gebruiken in/als sla), kleine pimpernel om nu al af en toe te kunnen oogsten. Bel dol op vaste groenten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2011 Ik heb veel kardoen en artisjok staan, ik wil je zeker daar planten van geven zal even bekijken waneer het daar de tijd voor is om te verplanten.tuinzuring zal ik eens googlen dat ken ik dan nog niet. Ik heb ook nog lepelblad, barbarakruid (te gebruiken in/als sla), kleine pimpernel om nu al af en toe te kunnen oogsten. Bel dol op vaste groenten.Ja leuk is dat de vaste groente worden elk jaar alleen maar mooier, lepelblad, barbarakruid en kleine pimpernel ga ik ook even googlen die ken ik nog niet Even gezocht kleine pimpernel lijkt mij wel wat, vooral door de komkommersmaak, de andere twee vindt ik echt meer kruiden. En de tuinzuring lijkt mij wel lastig te krijgen daar zal ik beetje geluk mee moeten hebben dat iemand het heeft, maar ook die zou ik wel willen proberen. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 Echt lepelblad (je hebt meerdere soorten) kan lekker door de sla. Dit schrijft vreeken: Ideaal als menging in salades: voor een lekkere pittige touch! Op lange zeereizen nam men vroeger een vat gezouten lepelblad mee, het werd gegeten ter voorkoming van scheurbuik. Toen wist men nog niet eens dat het blad extreem veel vitamine C bevat! Ze zijn nu (zodra de sneeuw wegsmolt) nog steeds groen en te oogsten. en over barbarakruid (ook wel landkers): Babarakruid wordt steeds meer ontdekt als ideale wintersalade. De pittige tuinkerssmaak (‘s zomers pittiger dan ‘s winters), het hoge vitaminegehalte en de ongelofelijke vorstbestendigheid maken het tot een topper om te mengen met bijvoorbeeld winterpostelein en veldsla. Bronzen zuring heb ik ook staan, alleen nog niet van gegeten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2011 Oke bedankt dat je daarop reageert ik zal me dan daar nog even beter moeten inlezen want dat je het nu nog kunt plukken is best wel weer heel interesant en vindt ik een groot plus punt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 Tuin zuring is in ieder geval wel te bestellen, de eerste is sowieso wel een site voor jou om even te bekijken denk ik.http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/groenvantoen/?menu=article&categoryID=567986&articleID=11217589http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=1059&cat=64&group=7en natuurlijk ook bij vreeken te bestellen, maar breedblad nobel kost daar maar liefst 3,25 duurder en je moet gegarandeerd een paar maanden langer wachten.Wat betreft de pimpernel, alles wat vliegt is voor mij een vogel Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 dat je het nu nog kunt plukken is best wel weer heel interesant en vindt ik een groot plus punt. Vind ik ook! Wij kunnen elkaar flink op de hoogte houden van dit soort groenten en kruiden zie ik al Ik wil er eigenlijk naar toe dat ik aan groenvoer niet meer zoveel hoef te zaaien elk jaar. Wel tomaten natuurlijk, en paprika. Maar ik wil zo veel mogelijk vaste planten om van te oogsten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2011 Ja klopt zulke linken vindt ik leuk, dankjewel Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2011 Share Geplaatst: 14 januari 2011 Deze heb ik ook nog: -Italiko rosso dandelion (volgens denieuwetuin.be: Een heel opallende roodnervige variant van de capucijnerbaard.) Nog niet opgekweekt.-Brave hendrik (al wel in de tuin)-broccoli nine star perennial-zeekool-welsch onion -grove rode bieslook-Zwartmoeskervel-Turkse raket (Vaste, winterharde bladplant met een pittge smaak. Rauw en/of gebleekt bruikbaar in het voorjaar. Eetbare gele bloemknoppen. ) Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2011 Share Geplaatst: 15 januari 2011 Hier een foto van het lepelblad in mijn moestuin:Zoals je ziet nog lekker groen En de kleine pimpernel (onder de eikenbladeren van de boom er naast): Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 15 januari 2011 Zeker nog heel mooi fris groen, als je daar een x stekjes voor me van hebt graag. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2011 Share Geplaatst: 15 januari 2011 Ik heb wel zaden. Stekken wil denk ik niet echt. En zaadjes zijn makkelijker te versturen .Ze zaaien erg makkelijk! Ik hoor het wel.. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 18 januari 2011 Share Geplaatst: 18 januari 2011 oei...dat is ook helemaal mijn ding....Jorieke wat heb jij leuke soorten!! die wil ik ook! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 zo, op een krappe twee maanden zijn we een jaar verder en ik ben benieuwd naar de ervaringen van iedereen met hun meerjarige groenten. dus, wat hebben jullie staan, of hadden jullie staan en hoe beviel/bevalt het kwa kweek en kwa gebruik? ik ben bezig met het ontwerp van de moes/achtertuin en wil het liefst zoveel mogelijk meerjarige planten, aangevuld met 1 jarigen en ben dus aan het inventariseren wat er allemaal is aan meerjarigen, wat ze nodig hebben(zon, halfzon/schaduw, of zelfs schaduw gedijende planten en grond)en hoe ze bevallen bij verschillende mensen brand los, vertel, vertel, vertel Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 december 2011 oei er is zoveel Sonnee, eigenlijk ben ik nog druk bezig de bedden van de vaste groente te vermeerdere tot er volle bedden geplant zijn en dan pas ga ik oogsten/eten ervan.Zurinmg soortjes zijn top, alle vaste uitjes zijn top lepelblad, vaste brocolie, eeuwig moes ook hardstikke gaaf.Bij vaste groente is de aanlooptijd tot vol bed echt wel langer maar eenmaal klaar denk ik veel plezier ervan en minder werk eraan, ren hardstikke moi en leuk, afz vaste groentefan Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 Ik heb een flinke lijst met vaste groenten, maar net als Hans bouw ik eerst flink volle velden op. Eeuwig moes, 7-jaars spinazie, en welsh union zijn nu favoriet. Lepelblad echt NIET. Maar misschien moet ik die nog eens proberen als toevoeging. En niet een omelet vol met die blaadjes Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 Heb dit jaar voor het eerst de broccoli nine star staan, dus volgend jaar pas oogsten. Van de overige heb ik nog niets staan. Ben van plan een apart stuk vol te planten met allemaal "eeuwige groenten", dus lees dit topic met belangstelling mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 Mijn tuinzuring en de Egyptische ui beginnen aardig te groeien, van de ui heb ik bijna een grote pot vol. Zuring is lekker in een omelet, of als sausvulling bij zalm.Nu nog een plek maken voor deze vaste groenten..ik heb wel vragen, hoe zit dat met b.v. eeuwig moes -daar krijg ik straks stekjes van- moet dat op t koolstuk, of hebben jullie een plek voor de vaste groentes? Het blijft langer dan een jaar staan.Wie heeft er ervaring met het eten van de pimpernel? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 Ik doe sowiezo niet aan strikte teeltwisseling, maar heb ook voor de vaste groenten, een vaste plek. Je bedoelt de kleine pimpernel? Dat is wel lekker door sla, verder heb ik het nog niet echt gebruikt. Dus niet in een saus, ofzo. Het grote voordeel van die soort is dat hij wintergroen is. Ik gebruik hem dus vaker in de winter. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 Hé, die kleine pimpernel heb ik ook. Had m eigenlijk voor de vlinders gezaaid afgelopen jaar en vergeten Ben gelijk even naar buiten geweest zoeken en proeven. Heeft iets weg van komkommerschil, de smaak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 7 december 2011 Share Geplaatst: 7 december 2011 Ook ik volg dit topic met belangstelling. Voordat ik bij dit forum terrecht kwam wist ik niet eens dat het bestond. maar het lijkt mij ideaal om een paar soorten te hebben in de tuin. En dan liefst iets wat ik vooral in de winter als er niet zo heel veel is kan eten. Maar eerst maar eens op een rij zetten wat ik komend seizoen kan en wil. Dat is het ENIGE nadeel van dit forum: je ziet en hoort teveel leuke dingen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 8 december 2011 Share Geplaatst: 8 december 2011 je hebt helemaal gelijk Jootje....ik wist wel dat al die soorten bestonden maar pas nadat ik me hier had aangemeld wou ik ze ook allemaal hebben mijn ervaring met de kleine pimpernel is prima! hij smaakt écht naar komkommer dus ik gebruik hem in sausjes en in de sla. ik heb de eeuwig moes niet op het koolbed maar ik heb hem op een eigen plekje...daar komt geen kool in de buurt te staan... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.