Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke groenten achter elkaar in 1 seizoen?


Nielsmeboer

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Ik ben weer bezig met een nieuwe moestuin en met de planning ervan. 

Nu vroeg ik me af welke combinatie maken jullie per bed in 1 seizoen? 

 

Dus bijv. Vroege aardappelen/struik boontjes en dan daarna nog boerenkool.

 

Zijn er nog meer van dit soort combinaties die goed werken om elkaar op te volgen in 1 seizoen?

 

Het liefste heb ik de moestuin bedden namelijk jaarrond begroeid al dan niet met een groenbemester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt ook aan de manier waarop je wilt tuinieren natuurlijk, ik hou me bijvoorbeeld niet heel streng aan wisselteelt en dat maakt het een stuk makkelijker om het en der struikboontjes tussen te zetten in de zomer.

 

Zoek vooral op voor- en nateelt. Jaarrond zal lastig worden, daarvoor heb je een te beperkte tijd of je moet enorm veel ruimte hebben om van alles op te kweken. Bij mij blijven vanaf november/december alleen nog overwinterende kolen, een plukje veldsla en een plukje spinazie staan, allemaal nateelt. In een ander stuk plant ik nog winterui en de rest gaat onder een laag champost en blad. 
 

De truc om veel uit je tuin te halen is zorgen dat je in mei/juni/juli/augustus continu plantjes klaar hebt om lege plekken op te vullen. September/begin oktober zet ik nog wat in de kas, maar buiten in de volle grond stopt dat rond augustus al, het seizoen is dan zo kort dat het niet zoveel zin meer heeft voor de meeste gewassen. 
 

Om je voor de buitenlucht een concreet voorbeeld te geven van een combinatie die ik toepas: broccoli samen met radijs en wat losse spinazie plantjes, opgevolgd door de winterkolen palmkool/boerenkool/spruiten. Als je een beetje rekening houdt met het uitplanten van de broccoli dan kun je de kleine plantjes van bijvoorbeeld boerenkool in juni/juli er tussen zetten en dan staan ze ook nog mooi wat beschut onder de broccoli, wat ze fijn vinden. Goede gewassen voor nateelt: venkel, winterkolen, spinazie, veldsla, paksoi, winterrammenas en knoflook. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou me niet heel streng aan de wisselteelt maar winterkolen probeer ik wel na de bonen te zetten zodat ik gebruik maak van de stikstof in de grond die de bonen achter laten.

Beetje win win situatie probeer ik wel te creëren en niet bijv na broccoli die veel voeding vraagt daar de boerenkool te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...