Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Onze haagbeuk van 3 meter hoog , solitair geplant. Is de winter slecht doorgekomen, vreemd aangezien andere planten en bomen geen vorstschade hebben. 

ik heb de kapotte bast verwijderd en in de verf gezet met breed spectrum  anti- schimmelmiddel voor planten. Gaat dit nóg wat worden of nieuwe plant kopen? Alvast dank 

3A30D529-0D0B-4468-92EC-CAF67473636A.jpeg

FAE381D4-3CF7-4B9E-A163-023AD0C9C0FA.jpeg

F5C008DE-938A-4B34-AEDE-473F83E38A0D.jpeg

B53CBD5B-EAD1-47E3-A796-A7FFC1743C1F.jpeg

79ED58FF-B190-46CB-A446-65E08DE5B75D.jpeg

Geplaatst:

Vorstschade is het zeker niet want Carpinus betulus verdraagt temperaturen van ongeveer 25 graden onder nul. Is voor onze contreien dus volledig winterhard.

Waarom de bast is losgekomen is zo 1-2-3 niet te zeggen. Bij Carpinus betulus zie je gescheurde bast wel als de boom flink gesnoeid wordt maar daar is hier geen sprake van. Soms zijn scheuren in de bast terug te voeren op problemen met de wortels, bijvoorbeeld doordat de wortels op een ondoordringbare laag in de grond stuiten.

Bij verse wonden op de stam wordt wel aanbevolen om de wond met keukenfolie in te pakken.

Nu zit er niets anders op dan af te wachten of er callusvorming optreedt waardoor de 'wond' uiteindelijk overgroeid wordt. Dit is een langzaam proces en het kan jaren duren voordat de wond uiteindelijk helemaal overgroeid is.

• Like 1
Geplaatst:

Sluit mij bij @Inloggevens kwijt aan. 

Is de kant waar de bast los laat de kant waar de zon in de middag uren op staat? Dat kan b.v. ook oorzaak zijn.

Eventueel net als fruitbomen de onderkant van de stam witten.
Of zorgen dat je lager wat takken krijgt waardoor de bladeren voor eigen schaduw op de stam zorgen.

Of eventueel voor de stam wat andere planten b.v. een cornifeer zetten waardoor de stam tijdens de hete middag uren in de schaduw van die plant staat.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Dabk voor de reacties! @rorror Ja denk ook dat inderdaad de zon de oorzaak is. In de zon was  het in feb +20 en in de nacht -10 soms -20 dus ja, maar hij staat er al jaren en nu pas.

terwijl andere bomen (de fruitbomen wit ik) niks hebben, lees rode berk, eik en tulpenboom.

om 1 punt is de bast voor 70% weg. Zoals eerder aangaf heb ik met een olieverf en antischimmel middel een laklaag op de schone wond aangebracht+ koemestkorrels. Ben benieuwd wat het gaat worden. 

aangepast door Mister w

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...