Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag kon je bij de Cosun (suikerfabrieken) gratis digestaat komen scheppen.  https://www.kijkopsteenbergen.nl/nieuws/algemeen/29201/cosun-biedt-gratis-digestaat-aan-tijdens-landelijke-compostdag

Het nog warme digestaat is een rulle plakkerige substantie, wellicht vol met organische vezels en naar zggen rijk aan mineralen...

Met een aanhanger heb ik mijn deel genomen en er de borders mee uitgevuld bij een tuinklant.  De rest is naar de moetuin gegaan waar ik het op mijn eigen bedden heb uitgestrooid en enkele andere moestuiners blij gemaakt met een volle kruiwagen...

digestaat is mooi zuiver spul zonder allerlei zichtbare vervuiling erin...Maar wat zit er nu eigenlijk wel in dat digestaat? En indien de bietenboeren middelen gebruiken die niet helemaal in het biodynamisch tuinieren frame past, zitten daarvan dan resten in het digestaat? Kan ik dit digestaat dan gebruiken op mijn moestuin waar ik zoveel als mogelijk natuurlijk wil tuinieren zonder allerhande middeltjes..Ik haal wel eens paardemest op vlasbasis bij een paardenstal die zo goed als mogelijk volledig biologisch voert met kruiden hooi wat ze zelf biologisch zaaien en oogsten.  Met het digestaat ben ik niet helemaal zeker....  iemand ervaring ermee?

Geplaatst:

Ben je niet wat impulsief geweest? Een aanhanger vol halen, uitstrooien over je tuin en die van enkele medetuinders, en dan ga je je afvragen of dat wel verstandig was.

De omgekeerde volgorde lijkt me beter. ;)

Geplaatst:

@rorror dank voor de linkjes, interressante kost.  Bij de cosun heb ik ook wat achtergrondinformatie gevraagd hoe zij het bietenafval vergisten en wat er uiteindelijk in zit.   De boeren, waaronder ook biologisch telend gebruiken ook dit digestaat op hun teelgronden dus ik neem aan dat er geregeld bemonstering plaats vind van het digestaat

Geplaatst:

Maar is het nou pure bietenpulp, of is er drijfmest bijgemengd. Mest is voornamelijk water. Dus bevat weinig tot gas te vergisten materiaal, vandaar dat er voornamelijk iets anders in de gistkamer gaat. Dat noemen ze co-digest, maar is hoofdmoot. Carbon wordt vergist tot methaan? Nitraten blijven over...

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst: (aangepast)

Volgens Cosun website:

Cosun geeft belangstellenden voor digestaat meteen een advies over het gebruik. Voor de aanleg van een tuin of moestuin dient 3 kilogram per m2 te worden gebruikt. Bomen, struiken, bloemperken en het gazon heeft baat bij 1,5 kilogram. Een gevulde huishoudemmer van zo’n 10 liter is goed voor een zestal kilo digestaat.

Digestaat is het alomvattende begrip voor restanten na vergisting: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Digestaat

Dus die van de suikerfabriek zal waarschijnlijk geen dierlijke mest bevatten.

aangepast door woldistel
Geplaatst:

Dat hadden we al in de andere link gelezen, dank voor de bevestiging. Vergisting van dierlijke mest betreft eigenlijk 9x procent water, want drijfmest en dat vergist niet. Dus moet er heel veel materiaal bij, dat het eigenlijk xxvergisting is en geen mestvergisting. Maar elders werd al beschreven hoe cosun zijn eigen vergister(s) heeft.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 1 year later...
Geplaatst:

Iemand op de moestuin heeft een kar digestaat op basis van dierlijke mest weten te kopen en heeft een mooi adres waar je dit zelf mag scheppen/kopen. 

Hebben er inmiddels meer mensen ervaring met dit als meststof? 

Heeft het zin om dit als uitgangsmateriaal te gebruiken voor composthopen i.c.m. paardenmest die nog moet composteren? 

De nieuwe moestuin wordt weer o.b.v. no dig aangelegd dus ben even benieuwd of daar digestaat een plek in heeft. 😊

Ter info, het adres is Boerenpitstop in Zeewolde. €40 voor een kar digestaat. 

Geplaatst:

ik heb de vraag even bij chatgtp gesteld.

Vergelijking tussen digestaat en compost

Digestaat en compost zijn beide nuttige bodemverbeteraars, maar ze verschillen in samenstelling, werking en toepassing. Hieronder een overzicht:

Kenmerk Digestaat Compost
Productieproces Ontstaat na vergisting van organisch materiaal (biogasproductie) Ontstaat door aerobe compostering van organisch materiaal
Structuur Vloeibaar of vast Vaste, kruimelige structuur
Organische stof Lager gehalte (3-10%) door vergisting Hoger gehalte (30-60%), goed voor bodemstructuur
Stikstof (N) Bevat veel ammoniumstikstof (snel opneembaar) Stikstof is organisch gebonden (langzame afgifte)
Fosfaat (P₂O₅) en Kalium (K₂O) Bevat relatief veel nutriënten Lagere gehaltes aan direct beschikbare nutriënten
Werking in bodem Snelwerkende meststof, direct beschikbaar voor planten Langzaamwerkende bodemverbeteraar, verbetert bodemstructuur en microbiële activiteit
Toepassing Geschikt als meststof in de landbouw Geschikt voor bodemverbetering in tuinbouw en akkerbouw
Milieu-impact Kan geur en emissies (NH₃) veroorzaken bij onjuiste toepassing Minder geur en emissies, beter voor koolstofopslag in de bodem

Conclusie: Wanneer kies je wat?

• Digestaat → Gebruik als meststof voor gewassen die snel beschikbare voedingsstoffen nodig hebben.
  • Compost → Gebruik als bodemverbeteraar om de structuur, waterhuishouding en het organische stofgehalte van de bodem te verbeteren.
Geplaatst:

Als je een moestuin hebt, is de keuze tussen digestaat en compost belangrijk, afhankelijk van je doel:

Kenmerk Digestaat (vergistingsrest) Compost (gecomposteerd organisch materiaal)
Voedingsstoffen Hoog in direct opneembare stikstof (snelwerkend) Bevat minder direct beschikbare voeding, werkt geleidelijk
Bodemverbetering Weinig organische stof, verbetert bodemstructuur nauwelijks Rijk aan organisch materiaal, verbetert bodemstructuur en vochtvasthouding
Gebruik in een moestuin Werkt als vloeibare mest, ideaal voor snelgroeiende groenten zoals sla en koolsoorten Geschikt als bodemverbeteraar voor gezonde en luchtige grond, goed voor wortelgroenten
Effect op bodemleven Kan tijdelijk micro-organismen verstoren door hoge ammoniumgehaltes Bevordert bodemleven en microbiële activiteit
Toepassing Verdunnen met water en als vloeibare voeding geven (niet op bladeren!) Gemengd door de bovenlaag van de grond of als mulchlaag toepassen
Milieu-impact Kan geur en ammoniakemissie veroorzaken als niet goed toegepast Milieuvriendelijk, helpt bij koolstofopslag in de bodem

Wat is beter voor je moestuin?

• Wil je snel voeding voor je planten? → Gebruik digestaat in kleine hoeveelheden, verdund, als meststof.
  • Wil je een gezonde bodem op lange termijn? → Gebruik compost als bodemverbeteraar.

Ideale combinatie? Gebruik compost voor bodemverbetering en digestaat als meststof voor extra voeding bij snelgroeiende gewassen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag op landelijke compostdag weer een karlading opgehaald, 3e jaar dat ik het nu ga gebruiken.  In mijn kas heb ik er het eerste jaar van het gebruik van digestaat tomaten en paprika's mee gevoed en dat leverde een flinke boost in planten en vruchtgroei.  had het eveneens door de grond gewerkt in mn aardappelveld en ook daar flinke oogst. tweede jaar heb ik het gemengd met bokashi en er tomaten plantjes in opgekwqeekt in 5L potten...dat ging dus ook heel voorspoedig, de planten groeien als een malle en veel tomaten.

Tweede jaar op de stortplaats waar ik het digestaat had gestort pepers parika en kouseband gezet...mooie oogsten mee gehad.

Ik heb het ook rondom de fruitstruiken gestrooid en vooral de bramen gaven onwijs veel vruchten.

Wat niet goed ging waren de aardbeien, daar heb ik het in te sterke concentratie gebruikt in een goot, de planten werden er niet blijvan denk ik want alles verdorde en bijna geen vruchten.

Heb het nu op mijn bedden aangebracht als dun laagje en in de grond gewerkt we gaan t zien hoe de boeren kool spitskool brocolli er op willen groeien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...